مشکلات رایج در پا

یکی از اندام هایی که بیش از هر عضو دیگر بدن در معرض آسیب قرار دارد، پا است. در حین انجام فعالیت های روزانه مانند پیاده روی، دویدن یا کوهنوردی پای شما بیش از هر قسمتی دیگر در بدن آسیب خواهد دید. آسیب دیدگی ها می تواند به شکل های مختلفی در پای شما ایجاد شود به عنوان مثال التهابات پا و بسیاری از عارضه های دیگر در پا مشاهده می شود.

پا از 26 استخوان تشکیل شده است و همین امر سبب شده که به عنوان یکی از پیچیده ترین اندام ها در بدن شناخته شود. عوامل مختلفی می توانند سبب ایجاد مشکلات پا شوند. به عنوان مثال استفاده از کفش نامناسب، بیماری هایی مانند دیابت و افزایش سن از مواردی هستند که منجر به ایجاد مشکلات در پا خواهند شد. در ادامه با ما همراه باشید تا در خصوص مشکلات رایج در پا بیشتر برای شما توضیح دهیم.

مشکلات پا در ورزشکاران

در اغلب پاهای ورزشکاران مشکلات پوستی مشاهده می شود که به صورت یک عفونت قارچی هستند. این عفونت های قارچی در بین انگشتان پاهای آنها دیده می شود. این عفونت ها می تواند گسترش یابد و سبب ایجاد مشکلات بیشتری مانند خارش و حتی درد در آن ناحیه شود.

علت ایجاد عفونت های قارچی در پای ورزشکاران

افرادی که به صورت حرفه ای ورزش میکنند بیشتر در معرض این آلودگی ها هستند چرا که در سالن های ورزشی،  استخر و رختکن ها با پاهای برهنه راه می روند. عفونت های قارچی نیز تمایل دارند که در قسمت های گرم و مرطوب رشد کنند.

در نتیجه ورزشکاران با پوشیدن کفش در طولانی مدت سبب رشد و تکثیر باکتری های ایجاد شده خواهند شد. این مشکلات پا به گونه ای است که به راحتی به نواحی دیگر پوست انتقال خواهد یافت از جمله قسمت هایی مانند پوست سر، کشاله ران و دست پخش خواهند شد.

علائم مشکلات پا در ورزشکاران

شما با مشاهده برخی از علائم متوجه این مشکل پوستی در پاهای خود خواهید شد.

•     خارش
  •     ترک خوردگی
  •     تاول
  •     لایه هایی در پوست پا

این علائم همیشه در بین انگشت ها چهارم و پنجم پا مشاهده می شود و سپس این عارضه به دیگر نقاط پخش خواهد شد. علاوه بر مواردی که ذکر شد ترک خوردگی ها را می توان در پاشنه و انگشتان پا نیز مشاهده کرد.

چه درمان هایی برای مشکلات پا در ورزشکاران وجود دارد؟

در صورتی که با این مشکل در پای خود برخورد کردید بهتر است به درمان های آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید از آنها به خوبی مراقبت کنید. باید پاهای خود را به خوبی تمیز و خشک نگه دارید. هنگام خشک کردن پاهای خود باید از حوله جداگانه استفاده کنید.

در صورتی که این عارضه در پاهای شما گسترش یافته بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مختص به مشکلات پا شما تجویز کند. در اغلب مواقع پزشکان داروهای ضد قارچ را برای این مشکلات پا تجویز می کنند.

پینه های شست پا یکی از مشکلات رایج پا

یکی از مشکلات پا که در برخی از افراد مشاهده می شود، پینه های ایجاد شده در شست پا است که معمولاً بسیار دردناک هستند. این عارضه سبب می شود که برآمدگی هایی در مفصل شست پا ایجاد شود. در واقع این امر سبب می شود که انگشت بزرگ پا دچار انحراف شود و به سمت دیگر انگشتان پا متمایل شود.

این عارضه و مشکلات پا بیشتر در خانم ها دیده می شود چرا که آنها بیشتر علاقه به پوشیدن کفش هایی را دارند که بسیار تنگ و باریک است که در نهایت منجر به این مشکل خواهد شد.

علل ایجاد پینه شست پا

همانطور که گفته شد پوشیدن کفش های تنگ و باریک سبب ایجاد این مشکل می شود. در واقع در قسمتی از پا فشار وارد می شود که استخوان پا با استخوان انگشت پا بزرگ در تماس هستند که در نتیجه این مشکلات پا ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این مواردی مانند داشتن سابقه خانوادگی در خصوص این مشکل پا نیز می تواند بسیار موثر باشد. همچنین مشکلاتی نیز مانند فلج اطفال و آرتریت روماتوئید می تواند در ایجاد این مشکل موثر واقع شود.

علائم آن:

افرادی که به این عارضه دچار هستند ممکن است با چندین علائم مختلف روبرو شوند که در ادامه برای شما خواهیم گفت:

•     وجود برجستگی های قابل توجه در کنار انگشت بزرگ پا
  •     وجود حساسیت در آن قسمت از مفصل یا انگشت شست پا
  •     ایجاد پینه در قسمت مفصل کنار انگشت بزرگ پا
  •     حرکت دادن سخت انگشت بزرگ پا
  •     احساس در شست پا هنگام راه رفتن

تمامی این موارد می تواند نشان دهنده این مشکل پا در شما باشد بهتر از عوامل موثر بر ایجاد این مشکل را به خوبی بررسی کنید.

درمان پینه شست پا یکی از مشکلات پا

اولین اقدامی که شما باید در خصوص درمان آن در نظر بگیرید استفاده از کفش مناسب است که برای پاهای شما تنگ نباشد. از کفش هایی استفاده کنید که پاشنه بلند نباشند و به صورت طبی تهیه شده اند. در این کفش ها پدهایی قرار گرفته که فشار کمتری به انگشت پاهای شما وارد می شود.

استفاده از یک بسته یخ می تواند به کاهش التهابات ایجاد شده نیز کمک کند. پزشکان ابتدا کفش هایی را برای این افراد در نظر می گیرند که پس از استفاده طولانی مدت انگشت شست پا انها صاف شود در صورتی که این اقدام صورت نگیرد در مرحله نهایی عمل جراحی را انجام خواهند داد.

آسیب های دیابتی یکی از مشکلات پا

افرادی که به دیابت مبتلا هستند قند خون ها بیش از افراد دیگر دارای نوسان است به همین دلیل ممکن است این عدم تعادل سبب ایجاد مشکاتی شود. یکی از مشکات رایج که در افراد دیابتی مشاهده می شود، مشکات پا است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

علائم و نشانه های مشکلات پا در افراد دیابتی

در افراد دیابتی سطح قند خون آنها بالا می رود همین امر سبب می شود که به پای آنها آسیب وارد شود. درواقع با آسیب رسیدن به عصب پا این مشکلات در آنها ایجاد می شود. مشکلات پا در افراد دیابتی بسته به عواملی ممکن است افزایش یابد، عواملی مانند مصرف سیگار، مصرف الکل و داشتن سابقه خانوادگی دیابت بسیار موثر هستند.

مشکلات و آسیب هایی که به پاهای افراد دیابتی وارد می شود با نشانه هایی همراه است که به شرح زیر است:

•     بی حسی
  •     سوزن سوزن شدن پا
  •     احساس درد در پا

این علائم زمانی خطرناک می شوند که به دلیل بی حسی پاها جراحت و بریدگی هایی در پا ایجاد شود.

درمان مشکلات پا در افراد دیابتی

اصلی ترین و مهم ترین درمانی که باید برای این افراد در نظر گرفته شود، تنظیم و بهبود قند خون آنها است. پزشک شما در واقع نمی تواند درمانی برای آسیب به عصب پاهای شما در نظر بگیرد، فقط می توان برای بدتر شدن این آسیب ها درمان هایی برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات پا صورت گیرد.

به طور کلی افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید همواره جهت معاینه پاهای خود به پزشک مراجعه کنند. چرا که ممکن است در اثر اتفاق های روزمره پاهای آنها دچار آسیب دیدگی و بریدگی شود به همین جهت باید اینگونه جراحت ها را در پاها جدی گرفته شود، زیرا ممکن است برای انها خطرات جدی و جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

ناخن های در گوشت فرو رفته

یک دیگر از مشکلات پا که اغلب شما با آن آشنایی دارید، مربوط ناخن های پا است در گوشت انگشتان فرو رفته اند. این فرورفتگی ها می تواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در افراد شود. در ادامه در خصوص علت ایجاد آن برای شما توضیح خواهیم داد.

علت ایجاد ناخن ها در گوشت فرو رفته انگشت های پا چیست؟

یکی از مهم ترین عللی که سبب این عارضه و مشکلات پا می شود، استفاده از کفش های نامناسب است. کفش هایی که قسمت بالایی آنها بسیار تنگ و باریک هستند سبب می شود که به انگشت پاهای شما فشار وارد کند.

زمانی که شما ناخن های پای خود را بسیار کوتاه می گیرید می توانند منجر به این عارضه در پاهای شما شود. همچنین ضربه هایی که هنگام دویدن به انگشت های پا وارد می شود منجر به این عارضه در انگشت پاهای شما خواهد شد. یکی از عوامل مهم دیگر را می توان به داشتن سابقه خانوادگی این مشکلات پا اشاره کرد.

نشانه ها و درمان ناخن های در گوشت فرو رفته چیست؟

افرادی که دچار این عارضه هستند با مشکلاتی مانند قرمزی، تورم، درد در انگشت های پای خود مواجه می شوند. این موارد در طولانی مدت سبب ایجاد عفونت در انگشت بزرگ پا نیز خواهد شد. در ادامه برای شما راه های درمان آن را ذکر خواهیم کرد:

• باید پاهای خود را با شوینده های ضد باکتری شستشو دهید و پس از شستشو آن را خشک نگهدارید.
  • ناخن های پا که پس از حمام سست و نرم شده اند را کوتاه کنید.
  • به صورت گرد ناخن ها خود را کوتاه نکنید چرا که می تواند خطر این عارضه افزایش یابد.
  • از کفش هایی استفاده کنید که فضای کافی در پنجهه پا وجودداشته باشد و فشاری بر پاهای شما وارد نشود.

در صورتی که با مراقبت در منزل این مشکلات پا درمان نشود بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. ممکن است پزشک داروهایی مانند آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت های ایجاد شده در ناخن انگشت پای شما تجویز کند.

تاول یکی از مشکلات پا

یکی از مشکلات رایج در پا که در اغلب افراد دیده می شود، تاول است. این مشکلات زمانی رخ می دهد که شما یک پیاده روی طولانی مدتی را داشته باشید. به خصوص اگر پاهای شما عرق کرده و به صورت طولانی مدت پاهای شما در کفش مانده باشد.

همچنین پیاده روی طولانی مدت با استفاده از کفش های نامناسب سبب می شود که پای شما تاول بزند. تاول ها به صورت یک برآمدگی هایی پر از مایع هستند که خطراتی را برای شما به همراه ندارند. اکثر افراد که پاهای آنها تاول میزند سعی در تخلیه کردن مایع ها از تاول های ایجاد شده دارند، بهتر است از این اقدام خودداری کنید.

باید مدتی را صبر کنید که تاول ها کم کم بهبود یابند. بهتر است جهت بهبودی آنها از بانداژ های تمیز استفاده کنید. همچنین این نکته را باید به یادداشته باشید که نباید بگذارید تاول ها مرطوب بمانند چرا که ممکن است سبب ایجاد مشکلات دیگر در پای شما شود.

خار پاشنه یکی از مشکلات پا

یکی از مشکلات پا که در برخی از افراد مشاهده می شود، ایجاد خار پاشنه است. این عارضه ممکن است زمانی رخ دهد که کلسیم استخوان های پاشنه پا و قوس پا خارج شوند. خارپاشنه در اغلب مواقع علائم و نشانه هایی را به همراه ندارد.

اما ممکن است در برخی از افراد درد و التهاباتی را در پاشنه پا مشاهده کنند. خار پاشنه به سادگی خود را نمایان نمی کند و به راحتی قابل تشخیص نیست. به همین جهت در صورتی که افراد درد یا التهاباتی را در پاشنه خود احساس کنند، پزشک متخصص برای تشخیص این عارضه باید تصویربرداری هایی را انجام دهد.

علت ایجاد خار پاشنه و درمان آن:

یکی از علت های شایع که سبب ایجاد این عارضه در پاهای شما می شود می توان به فشار طولانی مدت بر عضلات و رباط ها دانست. علاوه بر این موارد خار پاشنه می تواند بر اثر آرتروز، وزن بالا و پوشیدن کفش نامناسب یا فرسوده ایجاد شود.

برای این مشکلات پا درمان هایی را نیز در نظر گرفته اند که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

•     استفاده از یک کمپرس یخ بر پاشنه پا
  •     تزریق داروهای ضد التهاب
  •     استراحت مطلق
  •     استفاده از کفش های طبی و مناسب برای درمان خار پاشنه

در اغلب موارد با رعایت و در نظر گرفتن این درمان ها این نوع عارضه و مشکلات پا بهبود خواهند یافت.

مشکلاتی در پنجه پا

یکی از مشکلات پا مربوط پنجه پا است. در واقع این مشکل به گونه ای است انگشتان پا به درستی بر جای خود قرار ندارند. در این عارضه یکی از انگشتان پا بالاتر از دیگر انگشتان پا قرار می گیرد و همین امر سبب می شود که دیگر انگشتان نیز به درستی برجای خود قرار نداشته باشند.

این عارضه ممکن است از بدو تولد ایجاد شود و در برخی نیز به طور ناگهانی بر اثر عوامل مختلفی بر انگشتان پاهای آنها ظاهر شود. این مشکلات پا ممکن است به دلیل دیابت، آرتریت روماتوئید و فلج مغزی در افراد ایجاد شود.

جهت درمان آن می توان از اسپلینت که در میان انگشتان پا قرار میگیرد، استفاده کرد تا پس از مدت زمانی انگشت ها در جای مناسب خود قرار گیرند. همچنین باید از کفش ها مناسب، داروهایی مختص به این مشکلات پا استفاده کرد.

در صورتی که با این درمان ها انگشت های پای شما بهبود نیابد پزشک عمل جراحی را به شما پیشنهاد خواهد داد تا بتوانید این مشکل خود را به طور کلی درمان کنید.

ایجاد کبودی در پا

یکی از مشکلات پا که در برخی از افراد دیده می شود ایجاد کبودی بر اثر عوامل مختلف است. این کبودی ها در اغلب مواقع در بین انگشتان و قوس پا ظاهر می شوند. علائم و کبودی ها می تواند با گذشت زمان بدتر شوند.

معمولاً این عارضه ها و مشکلات پا به دلیل استفاده از کفش های نامناسب است. همچنین تمرین ها زیاد و فشار بر پا می تواند بر ایجاد عارضه نیز موثر باشد. برای درمان ان باید به طور کلی مدت زمانی را استراحت کنید تا هیچ فشاری بر پاهای شما ایجاد نشود.

همچنین باید به طور مداوم بسته های یخ را بران قسمت که دچار آسیب شده قرار دهید تا علائم آن بهبود یابد. باید کفشی مناسب برای تمرینات ورزش و پیاده روی انتخاب کنید. در صورتی که با این درمان های اولیه مشکلات پای شما برطرف نشد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان های حرفه ای تری را برای شما در نظر بگیرند.

در نتیجه، مشکلات پا در هر فردی به صورت های مختلف رخ می دهد که هر کدام از آنها به دلایل خاصی رخ می دهند. یکی از مهم ترین نکاتی که از این مقاله برداشت کردیم این است که استفاده از کفش نامناسب می تواند به پاهای شما آسیب های جدی و مختلفی را وارد کند.

بنابراین باید از کفش ها مناسب با فضای کافی استفاده شود تا از بسیاری از مشکلات پا بتوان جلوگیری کرد. در صورتی که با مشکلات رایج پا روبرو شده اید با درمان های خانگی سعی در برطرف کردن آن داشته باشید. زمانی که مشکلات پا با استفاده از درمان های خانگی بهبود نیافت بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

Source: www.medicalnewstoday.com