کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

خار پاشنه پا و درمان

یکی از مشکلات پا که در برخی از افراد مشاهده می شود، خار پاشنه است. این عارضه به گونه ای است که از قسمت پاشنه تا قوس دردی را احساس می کنید. این عارضه ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند انجام برخی از فعالیت های فیزیکی نامناسب.

علاوه بر احساس درد در آن ناحیه شما علائم دیگری را احساس خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم که اطلاعات لازم و کاربردی را در خصوص خار پاشنه پا و درمان آن به طور کامل توضیح دهیم.

خار پاشنه پا و درمان

آشنایی با خار پاشنه پا

خار پاشنه یکی از عارضه های پا است که به دلیل رسوب کلسیم و استخوانی شدن کف پا ایجاد می شود. به وجود آمدن این مشکلات، از ناحیه پاشنه تا قوس پا که به آن فاشیا پلانتر گفته می شود، ادامه خواهد داشت.

هنگامی که این عارضه را با استفاده از ابزار های حرفه ای مانند اشعه ایکس مشاهده می کنند، اندازه خار پاشنه به طور دقیق قابل مشاهده است. گاهی اوقات ممکن است اندازه خار پاشنه 2 سانتی متر باشد. اگر خار پاشنه در پا به وجود آید با نشانه هایی همراه خواهد بود که در ادامه در این خصوص توضیحات بیشتری خواهیم داد.

 

 

آشنایی با نشانه و علائم خار پاشنه پا

خار پاشنه همانند دیگر مشکلات در پا با نشانه هایی همراه است که با وجود آنها متوجه خواهید شد که به این مشکل دچار هستید. علائم آن به شرح زیر است:

  • هنگامی که صبح در جای خود می ایستید احساس درد را در قسمت پاشنه پا احساس می کنید به گونه ای که گویا چاقویی بر پای شما فرو می کنند.
  • التهاب و تورم در قسمت پاشنه تا قوس پا ایجاد می شود.
  • گرما را در تمام قسمت های پاشنه پا خود احساس خواهید کرد.
  • برآمدگی کوچک مانند استخوان در زیر پاشنه پا ایجاد خواهد شد.
  • درد در قسمت پاشنه و کف به قدری زیاد می شود که نمی توانید به خوبی راه بروید و در نتیجه راه رفتن دشوار خواهد شد.
  • بدون کفش یا دمپایی به خوبی نمی توانید راه بروید.

علائمی که ذکر شد، از شایع ترین علائمی است که در خار پاشنه پا مشاهده می شود. اما ممکن است دچار این عارضه شوید و همه علائم را در خود مشاهده نکنید. حتی در بعضی مواقع افرادی که دچار خار پاشنه پا هستند هیچ یک از علائم را احساس نمی کنند!

به طور کلی هنگامی که این علائم را در کف پای خود احساس می کنید، بهتر است برای تایید این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید، که با استفاده از ابزار های مخصوص پزشکی تشخیص نهایی را انجام دهد. در صورت تایید، درمان هایی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

علت ایجاد خار پاشنه پا

این عارضه زمانی رخ می دهد که بافت نرمی که در پاشنه پا وجود دارد، کاملا از بین برود. همچنین پارگی غشایی که سطح استخوان بین پاشنه پا و قوس پا را پوشانده، می تواند در ایجاد این مشکل تاثیر گذار باشد. یکی دیگر از عوامل موثر بر ایجاد خار پاشنه پا، سن است.

تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می دهد افرادی که سن آنها بالا است، بدن آنها مقاومت کافی ندارد. در نتیجه خار پاشنه پا در آنها بیشتر از سایر افراد مشاهده می شود. به طور کلی با گذشت زمان کلسیم ها در کف پا رسوب می کنند و این رسوبات انباشته شده سبب ایجاد خار پاشنه خواهند شد.

مواردی که خطر ایجاد خار پاشنه پا را افزایش می دهد

جهت درمان خار پاشنه ابتدا باید با عواملی که خطر ایجاد آن را افزایش می دهند به خوبی آشنا باشید، که بتوانید در کنار انجام درمان از این موارد خودداری کنید. در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد:

انجام فعالیت های ورزشی

انجام برخی از فعالیت های ورزشی می تواند در ایجاد خار پاشنه پا موثر باشد. انجام حرکاتی مانند دویدن و پریدن، پاشنه و قوس پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

انجام فعالیت های ورزشی بر سطوح سخت

همانطور که گفته شد برخی از فعالیت های ورزشی سبب ایجاد خار پاشنه پا می شود. این خطر بیشتر زمانی افزایش خواهد یافت که در سطوح سخت فعالیت هایی مانند دویدن و راه رفتن را انجام دهید.

ضربه وارد شدن به پاشنه پا

از دیگر مواردی که خطر ایجاد خار پاشنه پا را افزایش می دهد، ضربه وارد شدن به پاشنه پا است. هنگامی که کبودی در آن قسمت مشاهده شود، ممکن است این عارضه را پس از مدتی مشاهده کنید.

سن افراد

تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می دهد که این مشکل بیشتر در خانم ها و آقایان مسن دیده می شود.

جنسیت افراد

آمارها نشان می دهد که خانم ها بیشتر از آقایان به خار پاشنه پا دچار می شوند.

وزن نامناسب

اضافه وزن از دیگر عواملی است که می تواند سبب ایجاد فشار در پاشنه پا و در نتیجه سبب ایجاد خار پاشنه شود.

کفش غیر استاندارد

در اغلب مواقع عدم استفاده از کفش های مناسب سبب ایجاد مشکلات زیادی در پا خواهد شد. یک از مشکلات رایجی که به دلیل استفاده از کفش های غیراستاندارد وجود دارد، خار پاشنه پا است.

هر یک از موارد نام برده شده می تواند در افزایش ایجاد خار پاشنه پا بسیار تاثیر گذار باشد. در نهایت باید از انجام برخی از موارد ذکر شده در این خصوص خودداری کنید که در درمان خار پاشنه پا دچار هیچ مشکلی نشوید.

خار پاشنه پا و درمان

درمان های موثر برای خار پاشنه

درمان های بسیاری برای درمان خار پاشنه پا وجود دارد که هر یک را در ادامه برای شما توضیح خواهیم داد.

  • یکی از مواردی که می تواند در درمان خار پاشنه تاثیر گذار باشد، استراحت است. با استراحت کردن می توانید به کاهش درد و تورم ایجاد شده در پا کمک کنید.
  • از یخ به عنوان کاهش تورم و درد در پاشنه پا استفاده کنید.
  • کفش های مخصوص زیادی برای افرادی که خار پاشنه دارند تهیه شده، که سبب می شود درد خار پاشنه کاهش یابد.
  • بسیاری از داروهای ضد التهاب وجود دارد که به کاهش تورم در خار پاشنه پا کمک خواهد کرد.
  • در برخی از مواقع حادتر بر اساس تجویز پزشک، کورتیزون را در آن ناحیه تزریق می کنند. کورتیزون سبب کاهش تورم و درد خار پاشنه خواهد شد.
  • در موارد نادر و در مرحله آخر زمانی که با هیچ یک از درمان های ذکر شده قابل درمان نباشد، عمل جراحی را انجام می دهند.

به طور کلی در اغلب مواقع بسیاری از افراد که خار پاشنه پا داشتند با استفاده از درمان های اولیه مشکل خود را به طور کلی برطرف کرده اند. اگر خار پاشنه پا به دلیل تورم مفاصل ایجاد شود با درمان های اولیه قابل درمان خواهند بود و در موارد بسیار نادر عمل جراحی انجام می دهند.

در نتیجه، خار پاشنه پا یکی از عارضه هایی است که در برخی از افراد مشاهده می شود. این بیماری با علائمی همراه است اما در برخی افراد علائمی مشاهده نمی شود. در هر دو صورت پزشک با استفاده از ابزار های حرفه ای مانند لیزر تشخیص نهایی را خواهد داد.

جهت پیشگیری و درمان این عارضه باید به نکاتی در این خصوص توجه داشته باشید تا با مشکل خار پاشنه در پای خود روبرو نشوید. عوامل زیادی می تواند در ایجاد آن نقش داشته باشند که با رعایت نکات ذکر شده به راحتی می توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

Source: www.medicalnewstoday.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x