درد پاشنه پا

پا و مچ پای ما انسان ها از ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل و بیش از ۱۰۰ تاندون تشکیل شده است. در این بین، پاشنه پا بزرگ ترین استخوان پا است. ممکن است شما نیز از آن دسته افرادی باشید که گرفتار درد در این ناحیه شده باشید. در این صورت، بهتر است برای تشخیص علل و یافتن راه درمان، به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

پیش از انجام این کار، بهتر است به مقاله ذیل نگاهی بیندازید و از نکات آن بهره مند شوید. با مطالعه این موارد، با آگاهی بیشتری به نزد پزشک خواهید رفت.

درد پاشنه پا چگونه است؟

درد پاشنه مشکلی شایع است و این درد معمولاً در زیر پاشنه یا درست در پشت آن، جایی که تاندون آشیل به استخوان پا متصل می شود، رخ می دهد. گاهی اوقات این درد بر پاشنه پا تاثیر می گذارد. در بیشتر موارد، این درد در ابتدا خفیف است اما ممکن است درد آن افزایش یابد. در نتیجه، بهتر است توجه کافی به آن شود و تمهیدات لازم برای جلوگیری از وخامت آن اتخاذ شود.

علائم

درد پاشنه معمولاً از رده خفیف به شدید رشد پیدا می کند. شما ممکن است متوجه درد ناگهانی و آزار دهنده در این ناحیه یعنی در زیر پا و به سمت جلوی پاشنه پا، شوید. نشانه های درد ممکن است درست پس از بیرون آمدن از رختخواب در صبح مشاهده شود. با انجام فعالیت های مختلف، متوجه تشدید درد پای خود خواهید شد و در پایان روز، درد بدی را تجربه خواهید کرد.

دلایل درد پاشنه پا

جهت اطلاع از نحوه درمان و چگونگی انتحاب بهترین راه، بایستی به بررسی دلایلی که ممکن است موجب بروز این مشکل شود؛ بپردازید. به همین دلیل، در ادامه به بررسی بیشتر دلایل این مشکل خواهیم پرداخت.

فاشیلیت پلانتاژ

این مشکل هنگامی رخ می دهد که فشار بیش از حد به پاهای شما موجب آسیب در ناحیه رباط فاسیا پلانتاژ و ایجاد درد شود.

صدمات بدنی

این مورد از جمله مشکلاتی است که اغلب ناشی از فعالیت بدنی است. این صدمات ممکن است جزئی یا شدید باشند. در هر صورت با بروز این صدمات شما مستعد درد پاشنه پا خواهید بود و بهتر است به این عامل نیز توجه داشته باشید.

شکستگی استخوان

این مورد یک وضعیت اورژانس پزشکی به شمار می آید و ممکن است؛ نیازمند مراقبت های فوری باشید. در هر حال، بهتر است به بررسی علائم و عواقب آن بپردازید و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

بورسیت پاشنه

پای شما ممکن است بر اثر ضربه یا فشار کفش، دچار التهاب و مشکل شود. با بروز این مشکل، شما در زیر پاشنه یا پشت آن درد را احساس خواهید کرد. گاهی اوقات ممکن است؛ تاندون آشیل نیز متورم شود و با گذر زمان، درد آن افزایش یابد.

برجستگی های پاشنه ای

این مورد اغلب در نوجوانان رایج است. زیرا در این افراد استخوان پاشنه به طور کامل رشد نکرده است و بالغ به نظر نمی رسد. در نتیجه، استخوان دچار درد و مشکل می شود. سایر دلایل درد پاشنه پا می تواند به صورت زیر بروز کند:

• پارگی تاندون
  • گرفتگی عصبی
  • مشکلات گردش خون
  • وضعیت نامناسب راه رفتن یا دویدن
  • کیست استخوان
  • نقرس

چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید؟

اگر دچار درد پاشنه پا هستید، ابتدا بهتر است برخی از درمان های خانگی نظیر استراحت را برای رفع مشکل خود امتحان کنید. اگر درد شما در طی دو تا سه هفته بهبود نیافت و موارد زیر را احساس کردید، باید پزشک خود را ملاقات کنید:

• درد شما شدید است
  • درد ناگهانی
  • قرمزی پاشنه پا
  • تورم پاشنه
  • عدم توانایی راه رفتن به دلیل درد پا

چگونه درد پاشنه پا را درمان کنیم؟

مراقبت از پا در منزل، به تسکین درد پاشنه کمک می کند و در صورتی که درد شما شدید نباشد، قادر به بهره‌مندی و استفاده از این روش ها خواهید بود. اگر دچار این درد هستید، بهتر است جهت کاهش درد و عواقب این مشکلات، این روش ها و درمان های خانگی را امتحان کنید:

• تا حد ممکن استراحت کنید.
  • روزانه دو مرتبه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یخ را در ناحیه درد و التهاب خود قرار دهید.
  • استفاده از مسکن ها و دارو های ضد درد
  • استفاده از کفش های مناسب
  • استفاده از آتل شب

اگر این راهکار ها درد پاشنه پای شما را کاهش نمی دهد، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. آن ها در ابتدا معاینه فیزیکی را انجام می دهند و در رابطه با علائم و زمان شروع آن ها از شما سوالاتی را می پرسند. همچنین ممکن است از پرتو نگاری برای تشخیص این مشکل و ارائه درمان مناسب استفاده کند.

در بسیاری از موارد، پزشکان فیزیوتراپی را تجویز می کنند. این روش به تقویت ماهیچه ها و تاندون های پا کمک می کند. اگر درد شما شدید باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی را پیشنهاد دهد. این داروها به دو روش تزریق و خوراکی، مصرف می شوند.

سایر روش های درمانی درمان

درد پاشنه پا اغلب با درمان ها و رفتار های محافظه کارانه بهبود می یابند. بهتر است در ادامه به بررسی گزینه های درمانی درد پاشنه پا بپردازیم:

• تزریق کورتیکواستروئید نیز ممکن است کارساز باشد؛ اما این موارد بایستی با احتیاط مصرف شوند. زیرا استفاده طولانی مدت عوارض جانبی را به همراه دارد.
  • وسایل کمکی و کفی ها به رفع نقص پا کمک می کند و در طی مراحل بهبودی، پشتیبان آن هستند.
  • عمل جراحی نیز در مواردی که دیگر روش های درمانی موثر نباشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض درد پاشنه پا چیست؟

درد پاشنه پا ممکن است؛ بسیار آزار دهنده باشد و بر حرکات روزانه شما تاثیر بگذارد. همچنین راه رفتن عادی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این اتفاق بیافتد، شما مستعد عدم تعادل و مشکل در حفظ آن خواهید بود. در نتیجه، این درد شما را در معرض آسیب های دیگر قرار می دهد.

روش های جلوگیری از درد پاشنه پا

اقدامات آسانی برای جلوگیری از آسیب دیدن پاشنه و درد آن وجود دارد که بهتر است این موارد را بشناسید و آن ها را رعایت کنید. برخی از این روش ها عبارتند از:

• از کفش های مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • برای ورزش و فعالیت بدنی از کفش های ورزشی مخصوص استفاده کنید.
  • قبل از ورزش و حرکات بدنی، عضلات خود را کشش دهید.
  • رژیم غذایی سالم را در برنامه خود قرار دهید.
  • در زمان احساس خستگی یا درد عضلات، استراحت کنید.
  • وزن خود را متعادل نگه دارید.

نتیجه گیری

درد پاشنه پا، یکی از درد های آزار دهنده است که بسیاری از افراد را گرفتار می کند و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورد. علل مختلفی در بروز این مشکل موثر هستند و موجب ایجاد درد های ناگهانی و شدید در این ناحیه از پا ها می شوند.

اگر درد شما خفیف است و مشکل جدی را برای شما به وجود نمی آورد، بهتر است ابتدا روش های درمان خانگی را امتحان کنید و از آن ها بهره مند شوید. اگر درد شما به مرور زمان بدتر شد و ناراحتی به وجود آورد، بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

پزشک شما نیز با استفاده از روش های مناسب، به شما در بهبود این بیماری کمک می کند. جهت جلوگیری از ابتلا به این مشکل نیز بهتر است از اقدامات پیشگیرانه بهره مند شوید. با مطالعه موارد ذکر شده، قادر به بهبود علائم و رهایی از درد پاشنه پا خواهید بود.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com