کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

علل درد کف پا چیست؟

بی توجهی به علل درد کف پا و سهل انگاری در درمان آن، باعث انتقال درد به سایر بخش های پای دردناک و یا پای سالم می شود. همچنین ممکن است درد کف پا به سایر بخش های بدن مانند کمر و لگن سرایت کند. بنابراین ضروری است که با دانستن علل ایجاد بیماری از ابتلا به آن جلوگیری کرد.

یکی از بیماری های شایع در کف پا که باعث دردناک شدن کف پا می شود، بیماری متاتارسالژیا است. در این مقاله به صورت تخصصی این علل را بررسی می کنیم.

علل درد کف پا چیست؟

بیماری متاتارسالژیا و علل درد کف پا!

بیماری متاتارسالژیا مربوط به قسمت جلوی پا و به طور دقیق تر زیر پنجه پا، محل اتصال استخوان های متاتارس به پنجه می شود. در اثر این بیماری، توپ پا ملتهب و دردناک می شود. برخی علائم این بیماری عبارت است از:

  • درد ناگهانی و سوزناک در قسمت پشت انگشتان (توپ پا)؛
  • دردی که عمدتا هنگام ایستادن، راه رفتن، خم و راست کردن پا تشدید می شود و با استراحت تسکین می یابد؛
  • احساس وجود ریگ در کفش؛
  • درد ناگهانی، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن در انگشتان پا.

با آگاهی از علل ایجاد کننده این بیماری و رعایت آنها، امکان پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد. با مطالعه ادامه این مقاله و دانستن علل درد کف پا، گامی برای سلامتی پاهای خود بردارید.

با مهمترین علل درد کف پا آشنا شوید

درد کف پا دارای علل مختلفی است؛ علل به وجود آورنده گاهی مربوط به فیریولوژی بدن و در مواردی مربوط به سبک زندگی می شوند.

شکل خاص پاها

شکل طبیعی پا در برخی افراد به صورتی است که زمینه را برای بروز درد در کف پا فراهم می کند. در ذیل به برخی از ناهنجاری ها در شکل پاها که از علل درد کف پا هستند، اشاره می شود:

  • انگشت دوم بلندتر از انگشت بزرگ؛ سبب به هم ریختن توزیع وزن بدن و ایجاد درد در کف پا می شوند.
  • بانیون (Bunion) یا هالوکس والگوس (hallux valgus)؛ نوعی تغییر شکل در قاعده انگشت بزرگ پا است. در این ناهنجاری قوزی در قاعده انگشت بزرگ به سمت بیرون پا شکل گرفته است. پوست و بافت مجاور مفصل تغییر شکل داده، ضخیم، متورم و ملتهب می شوند. طبیعی است که این تغییرات توام با ایجاد درد است.
  • انگشت چکشی (Hammertoe or claw toe)؛ ناهنجاری در شکل پا است که در آن هر سه مفصل انگشت در محل خود قرار ندارند. مفصل قاعده انگشت به سمت بالا قوس پیدا کرده و مفصل میانی و مفصل سر انگشت نیز به سمت جلو خم شده اند. عواملی از قبیل آسیب دیدگی انگشت، کفش نامناسب، بانیون و آرتریت مفصلی موجب ایجاد انگشت چکشی می شوند.
  • افزایش گودی کف پا (Pes cavus or claw foot)؛ این عارضه قوس زیاد در کف پا بوده که به دلیل نوعی عدم تعادل در ماهیچه پا است و ممکن است زمینه ارثی داشته باشد. اما در اغلب افراد مبتلا به گودی کف پا بیماری های عصبی از قبیل فلج مغزی، شکاف مادرزادی مهره ها (spina bifida)، دیستروفی عضلانی (muscular dystrophy) یا فلج اطفال مشاهده شده است.
  • سفتی مچ پا یا پاشنه آشیل؛ این عارضه با برهم زدن الگوی توزیع وزن بدن روی پاها و تحت فشار قرار گرفتن متارتاس ها، از دیگر علل درد کف پا محسوب می شود.

علل درد کف پا چیست؟

کفش نامناسب

پوشیدن کفش های نامناسب از شایع ترین علل درد کف پا است. کفش های تنگ که انگشتان پا در آنها تحت فشار هستند، با ایجاد ناهنجاری در قاعده انگشتان پا باعث ایجاد حس درد می شوند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند که در بین خانوم ها مرسوم است نیز باعث ایجاد قوس در کف پا و وارد آمدن فشار به قسمت جلوی پاها و در نتیجه دردناک شدن آن می شود.

اضافه وزن

اضافه وزن که باعث بروز بسیاری از انواع بیماری ها می شود، از علل درد کف پا نیز محسوب می شود. در زمان حرکت بیشتر وزن بدن شما به قسمت جلو یا پنجه پاها منتقل می شود. فشار وارد شده به این قسمت در دراز مدت سبب ایجاد اختلال و دردناک شدن می شود. بنابراین کاهش وزن، گامی در راستای حذف یکی از شایع ترین علل دردکف پا است.

شکستگی استرسی

شکستگی های استرسی که بر اثر راه رفتن یا دویدن بیش از حد در استخوان های متاتارس یا استخوان های انگشتان ایجاد می شود، از دیگر علل درد کف پا هستند. در واقع در این نوع شکستگی ها، نیرویی بیش از توان استخوان ها بر آنها وارد شده و به مرور باعث شکستگی استخوان می شود. این بیماری با شدت کم شروع شده و در صورت بی توجهی کلیه فعالیت های بیمار را متوقف می کند.

مورتون نوروما Morton,s newroma

تومورهای تشکیل شده در کف پا نیز با ایجاد فشار و تغییر شکل در کف پا باعث دردناک شدن می شوند و جز علل درد کف پا به حساب می آیند.

مورتون نوروما که حاصل رشد غیرسرطانی بافت های فیبری در اطراف اعصاب بین استخوان های متارتاس سوم و چهارم است، در واقع اعصاب بین استخوان های متاتارسال را تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت متاتارس ها تحت فشار قرار می گیرند و علائمی شبیه متاتارسالژیا بروز می یابد. از علائم اختصاصی مورتون نوروما احساس درد، سوزش، بی حسی و مور مور شدن بین دو انگشت پا است.

 

علل درد کف پا چیست؟

بیماری های دیگر

همچنین بیماری های دیگری نیز وجود دارند که از علل درد کف پا هستند؛ در ذیل به آنها اشاره کرده‌ایم:

  • نقرس؛ باعث التهاب و دردناک شدن مفاصل می شود.
  • فرایبرگ (سیاه شدن کف پا)؛ بیماری کمیابی در دختران نوجوان است؛ این بیماری مربوط به مرگ برخی از استخوان های متارتارسال دوم می شود.
  • آرتریت؛ با ایجاد التهاب در مفاصل سبب فشار آمدن به توپ پا و درد کف پا می شود.
  • دیابت؛ به اعصاب پا آسیب می زند و زمینه را برای ابتلا به بیماری متاتارسالژیا و دردکف پا فراهم می کند.

ورزش و فعالیت های شدید

دونده ها معمولا در معرض این بیماری هستند؛ چراکه هنگام دویدن به قسمت جلوی بدن فشار بالایی وارد می شود. از بین ورزشکاران تنها دوندگان در معرض این بیماری نیستند؛ هر نوع ورزشی که توام با فعالیت شدید باشد، زمینه را برای بروز درد کف پا فراهم می کند. به عنوان مثال تنیس بازان هم با توجه به اینکه دائما در حال دویدن و پرش هستند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. فوتبالیست ها و بسکتبالیست ها از دیگران ورزشکاران در معرض این خطر هستند؛ گفتنی است که این عامل از دیگر علل درد کف پا به حساب می آید.

علل درد کف پا چیست؟

نتیجه گیری

با توجه به نقش اساسی پا در زندگی و فعالیت های روزانه، حفظ سلامت پاها نیازمند توجهی ویژه است. بهترین و عاقلانه ترین تدبیری که باید بیاندیشیم این است که با افزایش آگاهی نسبت به علل درد کف پا، از بروز بیماری جلوگیری کنیم؛ چراکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

در صورتی که به هردلیلی دچار کف پای دردناک شده اید، با مراجعه به پزشک و پیگیری جدی درمان از انتقال درد به سایر بخش های بدن از قبیل کمر و لگن جلوگیری کنید. واضح است که تعلل در درمان باعث پیشرفت بیماری شده و در اینصورت درمان آن مستلزم صرف هزینه و زمان بیشتر است.

Source: www.news-medical.net, www.mayoclinic.org,www.patient.info

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x