بیماری های انگشتان پا

پاها از مهم ترین اجزای بدن به شمار می آیند و بی توجهی به سلامت آن ها عواقب خطرناکی به دنبال دارد. انگشتان پا از ظریف ترین اعضای بدن انسان هستند که گاهاً دچار بیماری هایی می شوند. اختلالات رایج در این اجزا و راه های پیشگیری از آن ها را بشناسید و در تصحیح مشکلات پیش آمده بکوشید. اگر بیماری های انگشتان پا را جدی نگیرید و فکری جهت جلوگیری از پیشرفت آن ها نکنید؛ خیلی زود شما را از حرکت باز می دارد.

شاید توصیه هایی که در خصوص دقت در انتخاب کفش مناسب می شود را جدی نگرفته باشید. اما باید بدانید که همین نکات به ظاهر بی اهمیت نقش کلیدی در سلامت پا و انگشتان دارند. پا دائماً در کفش می ماند و نامناسب بودن آن باعث ایجاد ساییدگی ها و بروز بسیاری از بیماری ها می شود. بیماری ها در ابتدا جزیی هستند؛ اما غفلت افراد ممکن است که این مسائل را به بیماری های جدی تبدیل کند. در مقاله پیش‌رو قصد داریم که انواع بیماری های انگشتان پا را بررسی کنیم.

همرتو یا پا چکشی

اختلال همرتو در میان افرادی که از کفش های نامناسب استفاده می کنند؛ بسیار رایج است. اگر سایز کفش به گونه ای باشد که انگشتان پا در آن راحت نباشند؛ انگشتان همواره در حالت خمیده قرار می گیرند. در صورت تکرار عمل، انگشتان میانی یعنی انگشت دوم، سوم و چهارم زاویه ای کاملاً غیرعادی به خود می گیرند. از مهم ترین علائم ابتلا به بیماری خم ماندن همیشگی انگشت های میانی است که به سختی صاف می شوند.

اگر به موقع متوجه علایم همرتو شوید؛ با چند راهکار ساده امکان جلوگیری از پیشرفت بیماری های انگشتان پا وجود دارد. پد های مخصوص کفش و قرار دادن آن ها در بخش هایی که خمیده هستند؛ بسیار موثر است. همین اقدام کوچک در نهایت باعث برطرف شدن خمیدگی انگشتان می شود. عدم توجه به چکشی شدن انگشت ها ممکن است کار شما را به جراحی بکشاند!

بونیون یا انحراف شست پا

انحراف شست از رایج ترین بیماری های انگشتان پا است که اغلب با درد زیادی همراه است. بونیون زمانی اتفاق می افتد که قاعده استخوان شست پا به پنجه می چسبد. عمل چسبیدن یک ناهنجاری است و باعث چرخش اجباری دیگر بخش های استخوان شست می شود. انحنایی که در استخوان شست پا ایجاد می شود؛ مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

علت شکل گیری بونیون را اغلب به میراث خانوادگی، آرتروز حاد، تروما و بسیاری از ناهنجاری های مادرزادی نسبت می دهند. همچنین پا کردن کفش هایی که نوک بسیار باریکی دارند؛ در بروز چنین اختلالاتی که یکی از بیماری های انگشتان پا محسوب می شود؛ بی تقصیر نیستند! پزشک متخصص در ابتدا راهکارهایی نظیر تغییر کفش و استفاده از مسکن ها را تجویز می کند. در مراحل بعدی اگر بهبودی حاصل نشود؛ تنها راه حل جراحی است.

تاول میان انگشتان

اگرچه ظاهر تاول چندان هم حاد به نظر نمی رسد؛ اما در نهایت شما را از راه رفتن می اندازد! بدترین نوع تاول زمانی است که کف پا یا میان انگشتان شکل می گیرد. در این صورت راه رفتن به شدت دشوار است و با درد زیادی همراه می شود. تاول در اثر سایش مداوم پوست میان انگشتان روی هم ایجاد می شود که معمولاً در اثر پوشیدن کفش نامناسب، راه رفتن های طولانی مدت بدون استراحت یا زیاد ماندن کفش در پا بروز می یابد.

روند درمان تاول که یکی از بیماری های انگشتان پا است؛ آنچنان سخت نیست و تنها کافی است که جعبه کمک های اولیه دسترسی داشته باشید. درمانگر در ابتدا سطح بیرونی تاول را کاملاً تمیز می کند. پس از آن سوزن های استریل شده ای را از کنار تاول به داخل می فرستد و محتویات داخل آن را که یک مایع شفاف است؛ بیرون می کشد.

سپس روی قسمت تاول و محل اطراف آن را با آنتی بیوتیک مناسب می پوشاند و روی آن را بانداژ می کند. دقت کنید که عدم توجه به تاول که باعث ترکیدن آن می شود؛ به شدت دردناک است. در نتیجه بهتر است خودتان طی عملیات گفته شده محتویات آن را خارج کنید.

نقرس

نقرس نوعی از بیماری های انگشتان پا است که در اثر ازدیاد ماده ای به نام اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. در واقع اسید اوریک در مایعات بدن مخصوصاً مایع مفصلی تجمع می یابد. معمولاً تجمع اسید در مایعات مفصلی در ناحیه انگشتان پا بسیار بیشتر است و باعث بروز علایم نقرس در پا می شود. افزایش میزان اسید اوریک در مفاصل باعث می شود که نشانه هایی همچون قرمزی، تورم و گرمی بیش از اندازه ایجاد شود.

بنابراین افراد مبتلا به نقرس که یکی از بیماری های انگشتان پا است؛ در مفاصل انگشتان خود احساس گرمای بسیار زیادی می کنند. لمس انگشت ها در این وضعیت دردناک است و مبتلایان به سختی راه می روند. زیرا هرگونه اعمال فشار باعث درد می شود. علاوه بر طی مراحل درمان، بهتر است که از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد گرمای بیشتر بدن می شوند؛ خودداری کنید و به جای آن کارهایی را جهت خنک سازی بخش های ملتهب انجام دهید.

کورنز و کالوس

کورنز و کالوس از جمله بیماری های انگشتان پا هستند که در واقع تجمعی از سلول ها و بافت های مرده پوست محسوب می شوند. کورنز و کالوس به شکل توپ های کوچکی دیده می شوند که معمولاً در محل مفاصل روی انگشتان پا در فضای میان انگشتان شکل می گیرند. کالوس عمدتاً در کف پا ایجاد می شود؛ بنابراین کورنز در انگشت ها رایج تر است. علت به وجود آمدن بیماری ها، مطابق معمول استفاده از کفش های نامناسب است. همچنین مواردی مانند تماس مداوم استخوان نیز باعث ایجاد چنین اختلالات می شود.

این دسته از بیماری های انگشتان پا معمولاً بسیار دردناک هستند و عوارضی را در نحوه راه رفتن افراد مبتلا ایجاد می کنند. معمولاً پزشک متخصص تسکین دهنده هایی را جهت تحمل دردهای ناشی از بیماری تجویز می کنند. اما توجه کنید که به هیچ عنوان و بدون نظر پزشک معالج خود، سعی در بریدن ضایعه های دردناک نکنید. فرایند درمان را به پزشک معالج بسپارید و به توصیه های وی عمل کنید.

بیماری پا چمن

پا چمن از جمله اختلالاتی است که بیشتر در ورزشکاران و افرادی که با چمن های مصنوعی سروکار دارند؛ رخ می دهد. در واقع راه رفتن و دویدن مکرر روی سطح سختی مانند چمن مصنوعی که انعطاف پذیری کمی دارد؛ باعث بروز بیماری های انگشتان پا می شود. همچنین پوشیدن کفش هایی که انعطاف و نرمی مناسبی ندارد نیز بی تقصیر نیستند! پا چمن در واقع پیچ خوردگی هایی است که در مفاصل انگشت شست پا اتفاق می افتد.

وقتی خم شدگی مفصل بیش از اندازه طبیعی باشد؛ اختلالات و دردهایی را به وجود می آورد. پا چمن که از معدود بیماری های انگشتان پا محسوب می شود؛ به دو صورت رخ می دهد. در شیوه اول در اثر یک ضربه ناگهانی طی عملیات ورزشی اتفاق می افتد که علایم و نشانه هایی مانند تورم، درد و عدم تحرک را به وجود می آورد. در حالت بعدی، اختلال به مرور زمان و در اثر تکرار رخ می دهد. علایم دقیقاً مانند حالت قبلی است اما نشانه ها به تدریج شدیدتر می شوند.

در صورت احساس دردهای تکراری و بی علت حتماً به پزشک مراجعه کنید. تصاویر پزشکی به راحتی اختلال را شناسایی می کنند. پزشک در ابتدا تجویزی جز استراحت مطلق، کمپرس یخ و انجام برخی درمان های فیزیوتراپی دارد. اما در مواردی که مراجعه به پزشک به موقع نباشد یا علایم شدت یافته باشد؛ پزشک متخصص دستور به انجام جراحی را صادر می کند.

هالوکس ریگیدوس

معمولاً اختلال هالوکس ریگیدوس را با بونیون اشتباه می گیرند! اگر چه بیماری های انگشتان پا نقصی در قاعده استخوان انگشت شست محسوب می شوند؛ اما تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند. بیماری هالوکس به صورت عارضه ای در قاعده استخوان شست بروز می یابد و حرکت مفاصل را به شدت سخت می کند. اگر بیماری هالوکس به موقع تحت درمان های پزشکی قرار نگیرد؛ فرد را با نقص در راه رفتن مواجه می کند. احساس درد شدید در تمام حرکات فرد بیمار دیده می شود.

هالوکس نوعی آرتروز حاد است که در اثر ساییدگی و پارگی های شایع در این ناحیه رخ می دهد. افراد با سوابق ارثی یا دارای مشاغلی که به پاها فشار زیادی وارد می کند؛ بیشترین احتمال در ابتلا به بیماری های انگشتان پا از جمله هالوکس ریگیدوس را دارند. مبتلایان دارای تورم و التهاب هستند و در تمام حرکات خود احساس درد و سفتی در شست پا دارند که در هوای سرد و مرطوب به شدت افزایش می یابد.

اگرچه در برخی موارد حاد نیاز به جراحی الزامی است؛ اما پزشک متخصص معمولاً تلاش می کند که از روش های غیر جراحی استفاده کند. تغییر کفش و تجویز کلاس های فیزیوتراپی از اولین اقدامات متخصص است. همچنین بهره مندی از دستگاه های اتوستی و درمان هایی به شکل تزریق نیز توصیه می شود. گاهی درمان ها پاسخگوی بیماری نیستند و مجبور به جراحی می شوید.

کپسولیت انگشت دوم

رباط هایی که در اطراف مفاصل انگشت وجود دارند؛ معمولاً جهت کمک به عملکرد بهتر مفاصل کپسول هایی را در قاعده استخوان انگشت ها می سازند. اما فشارهای زیادی که به پا وارد می شود؛ باعث ملتهب شدن کپسول ها می شود. کپسولیت در واقع به التهاب ایجاد شده در این بخش ها اشاره دارد. اگرچه اختلال کپسولیت از بیماری های انگشتان پا محسوب می شود و امکان بروز در تمام انگشت ها را دارد؛ اما معمولاً در انگشت دوم شایع تر است.

کپسولیت در ابتدا تنها باعث ناراحتی و دردهای شدیدی می شود، اما به مرور زمان و در صورت عدم توجه به درمان آن، باعث ایجاد ضعف در رباط های اطراف می شود. اگر باز هم به درمان کپسولیت انگشت دوم بی توجهی کنید؛ به دررفتگی در انگشتان پا گرفتار می شوید. معمولاً افراد با مشاغل سخت که مجبور به ایستادن های طولانی مدت هستند؛ امکان ابتلای بیشتری را دارند. ایجاد دردهای وحشتناک انگشتان، سختی هنگام پوشیدن کفش، ورم شدید و سختی در راه رفتن از مهم ترین علایم عارضه کپسولیت است.

معمولاً پزشکان از روش هایی مانند بهره مندی از دستگاه ارتوستی جهت درمان کپسولیت استفاده می کنند. همچنین تعویض کفش و استراحت مطلق از دیگر راه هایی است که بدون انجام جراحی، امکان برطرف کردن بیماری را دارید. کمپرس های یخ و انجام حرکات ورزشی کششی ویژه ای نیز توسط پزشک توصیه می شود که بهتر است به آن ها توجه کنید.

گانگرن انگشتان پا

گانگرن نوعی مرگ بافت ها است که در بسیاری از اندام های بدن انسان رخ می دهد اما شیوع آن در انگشتان پا نیز رایج است. این بیماری حتی امکان تحت تاثیر قرار دادن بافت ها و اندام های داخلی بدن را دارد. اما در این عنوان قصد داریم از دسته ای که جز بیماری های انگشتان پا محسوب می شود؛ صحبت کنیم. بیماری معمولاً در افرادی که به دیابت یا آترواسکلروز مبتلا هستند؛ با سرعت بیشتری پیشرفت و آسیب های جدی تری وارد می کند.

مشاهده هر یک از علایم زیر در تشخیص به موقع بیماری گانگرن کمک می کند:

• تاول های بزرگ و ایجاد تورم
  • ترشحات نامناسب از زخم ها
  • تغییرات رنگ پوست
  • احساس درد شدید و گاهاً بی حسی در انگشتان
  • تجربه سرما و سردی حین لمس پوست
  • نازک شدن بیش از اندازه پوست

هرچه عارضه گانگرن که یکی از بیماری های انگشتان پا محسوب می شود؛ زودتر تشخیص داده شود؛ به نفع فرد مبتلا است. بنابراین در صورتی که تغییرات غیرعادی در پوست خود مشاهده کردید که همراه با تب و درد شدید بود؛ هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر فرصت طلایی را جهت درمان های غیر جراحی از دست بدهید؛ مجبور به انجام عمل جراحی می شوید. طی عمل بافت های از دست رفته جدا می شوند. سپس درمان از طریق مصرف آنتی بیوتیک ادامه می یابد تا زمانی که همه نشانه ها به صورت کامل از بین بروند.

اختلال نوروم مورتون

این بیماری معمولاً با علایمی مانند تجربه بی حسی و کج شدن انگشتان پا و سوزش های شدید انگشت ها خود را نمایان می کند. نوروم مورتون در واقع به سفت شدن بافت های اطراف اعصاب انگشتان پا گفته می شود که اعصاب انگشت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بافت هایی که به صورت توده در می آیند؛ فشار زیادی را به عصب ها وارد می کنند و باعث تحریک آن ها می شوند.

تحریک اعصاب در این ناحیه باعث ایجاد دردهای فوق العاده شدیدی می شود که با سوزش و بی حسی همراه هستند. اگرچه احتمال بروز اختلال در هر جایی وجود دارد اما بروز نوروم مورتون در عصب های قسمت های میانی انگشتان سوم و چهارم رخ می دهد. پوشیدن همیشگی کفش های پاشنه بلند در بروز چنین اختلالی بی تاثیر نیست! بنابراین اولین توصیه پزشک به افراد مبتلا به بیماری های انگشتان پا مانند نوروم مورتون، حذف چنین کفش های غیر استانداردی است.

در مراحل بعدی درمان معمولاً تزریق کورتیکو استروئید توصیه می شود که امکان بهبود علایم را افزایش می دهد. در صورتی که هیچ یک از مراقبت های غیر جراحی و تزریق ها جوابگو نباشند؛ پزشک دستور عمل جراحی را صادر می کند. تجویز مسکن جهت تخفیف دردهای ناشی از نوروم مورتون در طول پروسه درمان امکان پذیر است.

Source: www.everydayhealth.com, www.foothealthfacts.org,  www.mayoclinic.org