انواع و دلایل درد ساق پا

امروزه به دلیل فشار کاری زیاد، معمولاً بیشتر مردم به درد پا دچار می شوند. خستگی از دلایل شایع درد پا محسوب می شود. همچنین وجود درد در هر ناحیه ای از پا ممکن است که نشان دهنده نوعی بیماری یا شکستگی باشد. بنابراین دردی که به طور مستمر ادامه پیدا کند؛ باید تحت درمان قرار گیرد.

تحقیقات نشان از شیوع درد پا در زنان دارد. به عبارتی از هر ۱۰ نفری که دچار درد در ناحیه پا می شوند؛ ۹ نفر آن ها بانوان هستند. در واقع انتخاب نادرست کفش ممکن است عامل دچار به این عارضه باشد. از این رو که بانوان اغلب دست به انتخاب کفش هایی می زنند که سایز کوچکی دارند. استفاده از این نوع کفش ها به طور مداوم عوارضی از قبیل انحراف انگشت شست پا را به همراه دارد.

آسیب دیدگی یا التهاب هر یک از قسمت های پا همچون استخوان ها، مفاصل، ماهیچه های پا، تاندون ها، رباط ها، رگ های خونی، عصب و پوست منجر به بروز درد در ساق پا می شود. همچنین بیماری های دیگری مانند کمردرد نیز درد ساق پا را به همراه دارند. بنابراین در ادامه عوامل و انواع درد ساق پا را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع و دلایل درد ساق پا

چه عواملی منجر به بروز درد ساق پا می شود؟

دلایلی که در ادامه توضیح داده می شود؛ از جمله عوامل رایج درد ساق پا بهد شمار می رود. بنابراین در صورت احساس درد ساق حتماً آن را مورد بررسی قرار دهید. همچنین مطمئن شوید که خطر جدی شما را تهدید نمی کند.

ترک یا شکستگی

ترک یا شکستگی ایجاد شده در ساق پا از دلایل درد ساق پا محسوب می شود. از این رو که ساق پا دارای سه ناحیه استخوانی است که دچار شکستگی می شوند. ضمن اینکه احتمال درگیری سایر بخش های پا هنگام ایجاد شکستگی وجود دارد.

بخشی از مفاصل لگن، زانو و مچ پا از بخش های حساس پا هستند که در صورت ایجاد شکستگی احتمال بروز درد در این نواحی وجود دارد. از این رو در زمان بروز شکستگی در پاها، درد بیشتری در ساق پا حس می کنید. همچنین در بعضی مواقع شکستگی در اثر صدمات متعددی که به این ناحیه وارد شده است؛ رخ می دهد.

کشیدگی رباط ها

رباط ها عامل اتصال استخوان ها در مفاصل هستند. از عوامل اصلی کشیدگی رباط ها، پیچ خوردگی یا همان رگ به رگ شدن است. مچ پا، از نواحی شایع پیچ خوردگی محسوب می شود. همچنین کشیدگی رباط ها در اثر پیچ خوردگی از دلایل رایج درد ساق پا است. پیچ خوردگی مچ پا اغلب به دلیل انتخاب نادرست کفش اتفاق می افتد. در برخی از مواقع ممکن است که افراد کفشی کوچک تر از سایز پای خود انتخاب کنند. بنابراین این موضوع روند راه رفتن را دچار مشکل کرده و منجر به پیچ خوردگی و در نهایت کشیدگی رباط ها می شود.

بورسیت

بورس، کیسه های کوچک پر از مایع هستند که در اطراف مفاصل جهت کاهش اصطکاک و چرخش راحت تر استخوان ها قرار دارد. بورسیت یا التهاب کیسه های بورس، به طور معمول در اثر ضربه مستقیم، فشار بیش از اندازه به آن، التهاب تاندون ها در نواحی مربوطه، وجود بیماری روماتیسمی یا زائده استخوانی رخ می دهد. به طوری که در اکثر مواقع التهاب بورس های پا، درد ساق را نیز به همراه دارد.

خونریزی

هرگونه صدمه یا آسیب به پاها ممکن است که منجر به خونریزی بافت ها یا مفاصل شود. از این رو بدن قابلیت فشرده سازی خونریزی را در بافت ها ندارد. به همین سبب التهاب و تورم همراه با افزایش فشار منجر به درد طاقت فرسا در پا می شود. همچنین هنگام خونریزی، خون با فشار زیادی که از رگ ها خارج شده است؛ باعث تحریک بافت های اطراف و در نهایت درد ساق پا است.

سندروم محفظه

سندروم محفظه به معنای ورم بیش از حد در قسمت های مختلف و ساق پا است. این سندروم به دلیل وجود عضلات در ساق پا رخ می دهد. همچنین منجر به افزایش فشار خون و ضربان قلب نیز می شود. بدین معنا که جریان خون در بخش متورم شده کاملا قطع و باعث درد، بی حسی و عدم توانایی در حرکت پاها می شود. باید بدانید که درد ساق ناشی از سندروم محفظه نیاز به جراحی اورژانسی پزشکی دارد. بنابراین سندروم محفظه، خطرناک ترین دلیل درد ساق پا است.

چند نوع درد ساق پا وجود دارد؟

دلایل مختلفی منجر به درد ساق پا می شوند. همچنین انواع گوناگونی از درد پا وجود دارد که دارای علائم مشابهی هستند. ۸ نوع رایج آن عبارت است از:

گرفتگی پاها یا اسب چارلی

در این نوع درد پا، عضله های پا سفت و به اصطلاح دچار اسپاسم می شوند. این درد به صورت دوره ای است. بدین معنا که دقایقی طول می کشد و سپس رها می کند. اسب چارلی بیشتر در افراد مسن رواج دارد. در اغلب موارد این درد به طور شبانه اتفاق می افتد. همچنین در اکثر مواقع ۳ بار در هفته دچار این عارضه می شوند.

بیماری شریان محیطی (PDA)

بیماری شریان خونی به دلیل ضعف در سیستم گردش خون رخ می دهد که منجر به بروز درد ساق پا می شود. توجه کنید که این بیماری بسیار جدی بوده و در صورت عدم درمان کشنده است. این بیماری اغلب در اثر لنگیدن ناشی از فشار و آسیب حاصل می شود. از این رو، لنگیدن محدودیت خون رسانی در ساق پا را ایجاد می کند.

بنابراین با محدودیت خون رسانی، عضلات دچار فقدان اکسیژن و مواد غذایی می شوند. همچنین درد ساق پا را نیز به همراه دارد.

لختگی خون در رگ ها (DVT)

این مشکل با نشستن، راه رفتن و ایستادن طولانی مدت رخ می دهد. به طور مثال پروازهای طولانی مدت نیز امکان لختگی خون در رگ ها را دارد. تورم، احساس گرما و درد از علائم شایع این بیماری محسوب می شود. لختگی خون در اکثر مواقع به صورت خود به خود از بین می رود؛ اما اگر منجر به سرگیجه، تنگی نفس ناگهانی یا سرفه همراه با استفراغ خون شود؛ حتما باید به صورت اورژانسی آن را درمان کنید.

تورم در زیر زانو

پیاده روی سریع و دویدن، نیروی مکرر همراه با فشار زیادی را به تاندون ها و عضلات پا وارد می کند. همچنین باعث افتادگی عضلات، بروز درد شدید در استخوان ها و مفاصل اطراف ساق پا می شوند.

شکستگی یا شکستگی در اثر فشار مستمر

فشار سنگین ناشی از افتادن یا مواردی از این قبیل منجر به ایجاد شکستگی می شود. گاهی شکستگی بلافاصله قابل تشخیص است. از این رو با کبودی، تورم، التهاب و درد شدید همراه هستند. اما برخی از شکستگی ها، کوچک بوده و در اثر تحمل فشار مستمر حاصل می شود.

این نوع اغلب بر اثر تحمل فشار مداوم در طول ورزش به وجود می آید. همچنین زمانی قابل تشخیص است که فعالیت ورزشی با سرعت زیادی افزایش پیدا کند. توجه کنید که این نوع شکستگی به سختی قابل تشخیص است. همچنین که علائم خاص و آسیب جدی ندارد.

تاندونیت پاپلیتوس

تاندون پاپلیتوس به دلیل حفظ پایداری و مقاومت زانو از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مشکل هنگام دویدن در سرازیری به وجود می آید. بدین معنا که تاندون پاپلیتوس دچار التهاب و منجر به درد ساق پا می شود.

درد عصب سیاتیک

زمانی که فشار بر عصب و ستون فقرات وارد شود؛ درد عصب سیاتیک اوج پیدا می کند. از این رو از باسن عبور کرده و به نواحی تحتانی پا از جمله ساق پا می رسد. همچنین درد عصب سیاتیک، هنگامی که دیسک دچار فتق یا عضله دچار اسپاسم می شود نیز رخ می دهد.

سرطان تخمدان

یکی دیگر از دلایل درد ساق پا وجود سرطان در تخمدان است که البته با بررسی های پزشکی این امر مشخص می شود.

نتیجه گیری

همان طور که اشاره شد؛ احساس درد در ساق پا دلایلی مختلف و انواع گوناگون دارد. با توجه به موارد ذکر شده؛ هر گونه احساس درد پا را جدی بگیرید. ابتدا بررسی کنید و سپس به درمان و معالجه آن بپردازید. از این رو برخی از دردهایی که در پا حس می شود؛ بسیار مخاطره آمیز است. بنابراین با بی توجهی به درد پا، جان خود را به خطر نیندازید.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.emedicinehealth.com