کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

پروتزها اندام های مصنوعی به شمار می روند که در صورت قطع عضو در بدن مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات به دلیل پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی صورت گرفته است روز به روز در حال ارتقا هستند تا نیاز های افراد دارای قطع عضو را به بهترین شکل برآورده سازند.

به دلیل وجود تنوع در این تجهیزات، افراد باید در انتخاب پروتز مورد نظر دقت بالایی را به خرج دهند تا متناسب با شرایط خود پروتزی بسیار حرفه ای و مقرون به صرفه را تهیه کنند. از آنجایی که بیشتر قطع عضو در ناحیه دست و پا اتفاق می افتد، در این مقاله می خواهیم این تجهیزات را که در زندگی افراد نقش بسیار پررنگی دارند، مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

کدام پروتزها در زندگی افراد کاربردی تر هستند؟

سالانه در اکثر نقاط جهان افراد زیادی به دلیل تصادف، بیماری یا عوامل دیگر اندام های خود نظیر دست، پا، چشم، سینه و غیره را از دست می دهند. شاید تصور اینکه بدون یک دست یا پا به زندگی خود ادامه دهید برای شما بسیار دشوار باشد و قادر به درک این مسئله بسیار مهم و حیاتی نباشید. با این حال باید حقایق را قبول کنید و درصدد یافتن راهی جهت بهتر زیستن خود باشید.

از این رو پزشكان و مخترعان بسیاری در این زمینه تحقیقات علمی خود را انجام می دهند تا اندام های مصنوعی را با بیشترین کارکرد و شباهت به اندام های طبیعی بدن تولید کنند. این اندام ها با توجه به انواعی که دارند و تکنولوژی که در ساخت آنها به کار برده شده است، قیمت های متفاوتی را در بر خواهند داشت.

بنابراین اطلاع از مهمترین و کاربردی ترین آنها به شما در انتخاب راحت تر کمک بسیاری خواهد کرد. از این رو در زیر پروتزهایی را که جهت ادامه زندگی نقش حیاتی دارند، مورد بررسی قرار می دهیم.

پروتز پا

یکی از پرکاربردترین اندام های مصنوعی پروتز پا عنوان می شود. این نوع از تجهیزات خود دارای دو نوع پروتز زیر زانو و بالای زانو هستند. پروتزی که در زیر زانو استفاده می شود شامل: ساق پا و پنجه پا است. از این رو کاربرد بالایی در زندگی افراد دارای قطع عضو دارد. پروتز بالای زانو نیز شامل: مفصل مصنوعی زانو، لگن و ران پا است.

به دلیل تنوع در انواع این نوع پروتز، افراد در ابتدا باید تحت معاینات دقیق پزشک ارتوپد قرار گیرند تا میزان ضایعه ایجاد شده، نوع آن، هزینه های مد نظر و عملکردی که بیمار به آن احتیاج دارد، بررسی شود. در این صورت بهترین نوع از این تجهیزات که شامل: پروتزهای پنجه کربنی و هوشمند می شوند به درخواست افراد دارای قطع عضو سفارش داده خواهند شد.

پروتز پا از اجزای متفاوتی نظیر: مچ پا، ساق پا، سوکت و سیستم تعلیق تشکیل می شود و هر کدام از این سیستم ها به ایستادن بیمار و راه رفتن او کمک خواهند کرد. پروتز پنجه کربنی یکی از انواع بسیار کارآمد این اندام های مصنوعی عنوان می شود که انعطاف پذیری بالایی نسبت به اندام های دیگر دارد. به دلیل استفاده از فیبر کربن در این پروتز، امکان پریدن و دویدن بدون هیچ گونه صدمه ای برای بیماران فراهم خواهد شد.

از این رو این پروتز تاثیر به سزایی در روند زندگی افراد دارد و انجام کلیه فعالیت های حرکتی و ورزشی را برای آنان راحت تر خواهد کرد. به همین دلیل امروزه تقاضا جهت تولید این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کرده است و روز به روز بر تعداد علاقه مندان به این نوع از پروتزها افزوده می شود.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

پروتز مفصل

مفصل یکی از مهمترین نقاط پا و دست است که در صورت بروز هر گونه آسیب کارایی خود را از دست خواهد داد. به دلیل وجود غضروف ها در بین مفاصل، به مرور زمان و در اثر رعایت نکردن عوامل بسیاری امکان ساییدگی آنها به یکدیگر و از بین رفتن این عضو وجود دارد.

مفصل ها امکان حرکت دست و پا را مهیا می سازند. از این رو افرادی که از ناحیه مفصل دارای قطع عضو هستند باید این نوع از پروتزها را سفارش دهند. پروتزی که در مفصل ران، زانو، شانه و آرنج به کار می رود به صورت توپی شکل تهیه می شود و از طریق سوکت هایی که در آنها تعبیه شده است در نواحی ذکر شده قرار می گیرند. این ایمپلنت ها به استخوان ران، ساق پا و بازو متصل می شوند تا به راحتی روی یکدیگر بلغزند و امکان حرکت دست و پا را برای افراد فراهم کنند.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

پروتز پنجه پا

در برخی از مواقع افراد از ناحیه پنجه پا دچار آسیب می شوند و این عضو از بدن خود را از دست خواهند داد. به همین منظور این افراد باید جهت ایستادن و انجام فعالیت های خود این نوع از اندام های مصنوعی را سفارش دهند. در این صورت ایستادن برای آنان راحت تر خواهد شد.

این عضو از بدن ممکن است به صورت انعطاف پذیر یا جامد تولید شود که در این صورت هزینه ها و عملکرد آنها با یکدیگر تفاوت بسیاری خواهد داشت. اگر در ساخت این پروتزها از فیبر کربن استفاده شود در این صورت کارایی آنها بالاتر خواهد رفت و نقش مفیدتری در زندگی افراد دارای قطع عضو پیدا خواهند کرد.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

پروتز دست

دست های مصنوعی نیز یکی دیگر از مهمترین تجهیزاتی هستند که به عنوان جایگزین دست قطع شده کاربرد دارند. این پروتزها نیز در دو دسته پروتز زیر آرنج و بالای آن قرار می گیرند. هر کدام از این اندام ها به واسطه سوکت و باند به بدن متصل می شوند تا در زمان حرکت آسیبی را به افراد وارد نسازند.

انواع پروتز دست در نوع مکانیکی، پنجه کربنی و مایوالکتریک یا هوشمند تولید می شوند و هر کدام از آنها بر اساس کارآیی که دارند، هزینه های متفاوتی را برای افراد ایجاد خواهند کرد. سیستم های هوشمند به گونه ای طراحی می شوند که با سیگنال های الکتریکی مغز قابل حرکت و کنترل باشند. از این رو دیگر نیازی به حرکت دادن این اندام ها توسط بیماران نیست. این محصولات پیشرفته یکی از مهمترین تجهیزات در ادامه حیات افراد دارای قطع عضو عنوان می شوند.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

پروتز پنجه دست

پنجه دست از جمله اعضای کاربردی بدن است که نبود آن زندگی را برای افراد با مشکل مواجه می کند. این اندام های مصنوعی، گرفتن و رها کردن اجسام را به خوبی دست طبیعی انجام می دهند. انواع پیشرفته تر پروتزهای پنجه دست در نوع هوشمند و چنگکی نقش کاربردی بالاتری دارند و انجام فعالیت های بیشتری را برای این افراد امکان پذیر می کنند. از این رو نقش حیاتی را در زندگی این افراد ایفا خواهند کرد.

کدام پروتزها برای ادامه زندگی نقش حیاتی دارند؟

در نتیجه…

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع پروتزها و اندام های مصنوعی که نقش بسیار پر رنگی را در زندگی افراد دارای قطع عضو ایفا می کنند، آشنا سازیم و ضرورت تولید این اندام ها را شرح دهیم.

دست، پا، مفصل، پنجه دست و پا از جمله اندام های مصنوعی هستند که زندگی را برای این افراد راحت تر خواهند کرد. زیرا تمامی فعالیت های حرکتی بیماران دارای قطع عضو با این اندام ها انجام می شود و عدم وجود آنها ممکن است سبب نا امیدی این افراد به زندگی شود. از این رو سالانه انواع بسیار حرفه ای تر و نوین تری از این تجهیزات ساخته خواهد شد.

Source: www.definitivehc.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x