کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

پاپزشکی در کودکان

معمولا به دلایل مختلفی لازم است که پاپزشکی در کودک شما انجام شود. پاپزشکی کودکان به صورت معاینه کامل پاهای کودک شما و بررسی هرگونه نقص یا مشکل در پاهای او انجام می شود. ما در این مقاله به صورت جامع و کامل به شما خواهیم گفت که پاپزشکی کودکان چیست و در چه صورتی لازم است که به جهت پاپزشکی کودک خود به کلینیک مراجعه کنید.

 

پاپزشکی در کودکان

پاپزشکی در کودکان چیست؟

پاپزشکی در کودکان شامل معاینه پاهای کودک شما از هر نظر است. در واقع در پاپزشکی در کودکان، پزشک پاهای کودک را از نظر بروز احتمالی بسیاری از مشکلات بررسی می کند. مراجعه به پاپزشکی تنها زمانی که با مشکل در پاهای کودکتان مواجه شدید انجام نمی شود، بلکه شما می توانید به جهت پیشگیری از برخی مشکلات مربوط به پا، نسبت به انجام پاپزشکی در کودکان اقدام کنید. چرا که همانطور که می دانیم پا نقش مهمی را در بدن کودک ایفا می کند. کودک شما برای انجام بسیاری از فعالیت های روزمره از پاهای خود استفاده می کند. بنابراین مهم است که پاهای او از هر نظر سالم بوده و بدون هیچ نقصی باشد. پزشک متخصص بعد از انجام پاپزشکی در کودکان، والدین را از هرگونه خطر احتمالی که سلامت پای کودک را تهدید می کند آگاه می کند. پزشک همچنین راهکارهایی را به جهت پیشگیری از برخی بیماری ها یا نواقص رایج مربوط به پا در کودکان را به والدین آن ها توصیه می کند.

پاپزشکی در کودکان چه راهکارهایی را به جهت مراقبت از پای کودکان توصیه می کند؟

همانطور که گفتیم پاپزشکی در کودکان با ارائه راهکارهایی به جهت مراقبت هر چه بیشتر از پای کودکان همراه است. بنابراین لازم است که تمامی والدین به جهت معاینه پای کودک و دریافت راهکارهای مناسب نسبت به انجام پاپزشکی در کودکان اقدام کنند. از جمله راهکارهایی که پزشک به والدین توصیه خواهد کرد شامل موارد زیر است:

1- مراقبت از پای کودک در دوران نوزادی و نونهالی

در زمان نوزادی و نونهالی پای کودک در سریعترین حالت رشد خود قرار دارد. لازم است که رشد پای کودک در این دوران به صورت کاملا طبیعی انجام شود. بنابراین نباید والدین جلوی رشد طبیعی پاهای کودک را بگیرند. بسیاری از والدین پاهای نوزاد را در قنداق محصور می کنند. این محصور کردن پاهای نوزاد کار بسیار اشتباهی بوده و در رشد طبیعی پاهای کودک اختلال ایجاد می کند. به همین دلیل پاپزشکی در کودکان انجام این کار را منع می کند.

برخی والدین تمایل دارند که به پای نوزاد یا نونهال خود کفش بپوشانند. اگر شما هم از آن دسته والدین هستید لازم است که از کفش های بسیار نرم به جهت پوشیدن نوزاد خود استفاده کنید. کفشی که به پای نوزاد می‌کنید باید به قدری راحت باشد که نوزاد بتواند به راحتی انگشتان خود را درون کفش حرکت دهد.

معمولا بهتر است تا قبل از شروع به راه رفتن کودک از پوشاندن کفش به کودک خودداری کنید مگر اینکه نکاتی که گفتیم را رعایت کنید. اما می توانید بعد از شروع به راه رفتن از کفش های محکم تری استفاده کنید. هیچ گاه در زمان شروع راه رفتن،  کودک را مجبور به سریع راه رفتن یا دویدن نکنید. چرا که اینکار باعث آسیب جسمی و حتی آسیب عاطفی به کودک خواهد شد.

2- توجه به فرم پاهای کودک

لازم است که والدین در همان زمان های اولیه رشد به فرم پاهای کودکان خود توجه داشته باشند. معمولا در ابتدا پاهای کودک به صورت کاملا صاف رشد خواهند کرد. اما ممکن است به دلایل مختلف کم کم رشد پاها به صورت قوس دار شود. در این صورت لازم است که والدین به رشد پاها توجه کرده و نسبت به پیشگیری از قوس دار شدن پای کودک اقدام کنند.

از جمله مهمترین مواردی که پاپزشکی در کودکان در این زمینه توصیه می کند استفاده از کفش مناسب است. چرا که کفش نامناسب در قوس دار شدن پای کودک بسیار موثر است. اگر مشاهده کردید که پاهای کودک شما قوس دار شده است لازم است که نسبت به تعویض کفش های کودک خود اقدام کنید. پزشک متخصص پاپزشکی در کودکان معمولا کفش های مخصوص و یا مراجعه به فیزیوتراپی را در این شرایط توصیه می کند.

3- ورزش کردن و تاثیر آن بر پای کودکان

پاپزشکی در کودکان با توصیه هایی به جهت ورزش کردن کودکان نیز همراه است. هرچه میزان وزن کودک شما بیشتر شود لازم است که فعالیت های بدنی او نیز به همان میزان افزایش یابد. اگر چه تشویق کودک به ورزش کردن بسیار مهم است اما مسئله ی مهمتر استفاده از کفش مناسب ورزشی است.

معمولا والدین به ورزش کردن کودکان خود بسیار بیشتر از کفش مناسب ورزش اهمیت می دهند. به همین دلیل است که این مورد یکی از توصیه های مهم پاپزشکی در کودکان است. چرا که کفش غیر ورزشی باعث آسیب های جدی به پای کودکان خواهد شد.

 

پاپزشکی در کودکان

4- توجه به دردهای کودک

برخی از والدین وجود دارند که نسبت به دردهای کودک خود بی اهمیت هستند. آن ها فکر می کنندکه شاید کودک آن ها تنها قصد جلب توجه دارد. اما پزشک متخصص پاپزشکی در کودکان به والدین توصیه می کند که به دردهای کودکان خود توجه کنند. اگر کودک شما از درد در پاهای خود شکایت می کند این دردها را جدی بگیرید. چرا که این دردها بر روی روند رشد کودکانی که در سن 8 تا 13 سالگی یا همان سن رشد هستند، تاثیر گذار است.

5- جوراب های مناسبی را به جهت پوشیدن کودکان استفاده کنید

یکی از موارد مهم دیگری که پزشک پاپزشکی در کودکان توصیه می کند، استفاده از جوراب مناسب است. پای کودکان معمولا به مدت طولانی درون کفش قرار داد. بنابراین لازم است که کودک شما از جوراب مناسب استفاده کند. جورابی مناسب است که مانع تعریق زیاد پای کودک شود. چرا که مهم است پای کودک خیلی عرق نکند.

عرق کردن پا و محبوس شدن پا در کفش ابتلا به برخی بیماری های قارچی را برای کودک شما به همراه دارد. بنابراین بهترین گزینه استفاده از جوراب های نخی است. همچنین بهتر است که جوراب هایی که برای فرزندتان انتخاب می‌کنید بدون هرگونه برجستگی یا فرورفتگی باشد چرا که این برجستگی ها به پای کودک فشار وارد می کنند. و از ان جا که پوست پای کودک حساس است ممکن است باعث ایجاد تاول بر روی پوست پای کودک شما شوند.

در چه صورت لازم است که به پاپزشکی در کودکان مراجعه کنیم؟

به طور کلی بهتر است بدون اینکه هیچ علائمی را مشاهده کرده باشید جهت انجام پاپزشکی در کودکان به کلینیک مراجعه کنید. چرا که در این صورت پزشک می تواند از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کند. اما با این حال چنانچه هرکدام از علائم زیر را در پاهای کودک خود مشاهده کردید لازم است که سریعا به کلینیک مخصوص پاپزشکی در کودکان مراجعه کنید.

  • هر گونه برآمدگی یا فرورفتگی غیر طبیعی که در کف یا مچ پا مشاهده کردید.
  • لازم است که هر دو پای کودک شبیه به هم بوده و دارای تقارن باشد. بنابراین مشاهده عدم تقارن در پاها نیاز به مراجعه به پزشک دارد.
  • اگر مشاهده کردید که مچ پای کودک شما خیلی بیشتر از حالت عادی می چرخد.
  • اگر احساس کردید کف پای کودک شما کاملا صاف است و هیچ قوسی ندارد.
  • چنانچه مشاهده کردید که انگشتان پای کودک شما بیش از حد کشیده شده و یا به صورت صاف رشد نکرده است.
  • چنانچه مشاهده کردید که کودک زیر 3 ساله ی شما بر روی انگشتان پای خود راه می رود.

Source: www.footdoc.org, www.melbournepodiatristsandorthotics.com.au, www.mitchellwachteldpm.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x