کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی چیست؟

پروتزها در سال های اخیر رشد و پیشرفت زیادی پیدا کرده اند که دلیل آن به کارگیری علوم تخصصی مهندسی و پزشکی در ساخت انواع پروتز بیان می شود. همانطور که می دانید پروتزها با توجه به کارکرد فرد و آسیبی که به او وارد شده است، توسط پزشک انتخاب خواهند شد. از پرکاربردترین این ابزار به پروتزهای زیر زانو با پنجه کربنی اشاره می کنیم. آیا از مزایای پنجه های کربنی اطلاع دارید؟

کسانی که بر اثر عوامل مختلف مجبور به قطع پای خود در ناحیه زیر زانو شده اند، باید از پروتزهای زیر زانو برای از بین بردن مشکل استفاده کنند. پروتزهای با پنجه کربنی از مزایای بیشتری نسبت به دیگر انواع پروتزها برخوردار هستند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی آشنا کنیم. در صورتی که به کسب اطلاعات در این باره علاقه مند هستید، در ادامه متن نیز با ما همراه باشید.

 

ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی چیست؟

پیش از اطلاع از مزایای پنجه های کربنی، ویژگی های این ابزار را بشناسید

پروتزهای با پنجه کربنی جزو پروتزهایی به حساب می آیند که آسایش و راحتی بیشتری را برای افراد به وجود می آورند. ویژگی هایی که پروتزهای زیر زانو از آن برخوردار هستند باید به نحوی باشد که افراد دارای نقص عضو را آزار ندهد و اعتماد به نفس را در آن ها بالا ببرد. به همین دلیل در قسمت پنجه پروتزهای زیر زانو از کربن استفاده کرده اند. در این بخش بنا داریم شما را با ویژگی های منحصر به فرد این پروتز آشنا کنیم.

قابلیت برگشت انرژی

این نوع پروتزها از فنرهایی برای برگشت انرژی استفاده کرده اند که روش کار آن بر اساس اصول و فرآیندهای مهندسی طراحی شده است. درواقع افراد هنگام راه رفتن با این پروتزها نیرویی را که به پنجه وارد می کنند در زمان برداشتن فشار از روی آن، به طور موثر در پاشنه پا خواهند دید. بدین ترتیب اشخاص دارای نقص عضو هیچگونه لغزشی را در پیاده روی تجربه نمی کنند و قادر خواهند بود در هر گامی که با این پروتزها بر می دارند، اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنند.

انعطاف پذیری بالا

علاوه بر این موارد ویژگی دیگری که پروتزهای زیر زانو کربنی دارند که به عنوان مزایای پنجه های کربنی نیز محسوب می شود قابلیت انعطاف پذیری بالای آن ها است. این خصوصیت منحصر به فرد زمانی بیشتر اهمیت پیدا می کند که افراد قصد راه رفتن روی مسیرهای ناهموار را داشته باشند. در این صورت باید پنجه پروتز از خاصیت ارتجاعی مناسب برخوردار باشد تا افراد عدم تعادل و زمین خوردن را هنگام پیاده روی بر سطوح ناصاف تجربه نکنند.

عدم چرخش در ناحیه مچ

از دیگر ویژگی های پروتزهای زیر زانو با پنجه کربنی، ثابت بودن بخش مچ پای این پروتزها است. بدین ترتیب افراد در حین پیاده روی از توازن و تعادل خوبی بهره مند هستند و چرخش مچ را هنگام راه رفتن تجربه نخواهند کرد. همچنین پروتزهای زیر زانو با پنجه کربنی مانع از بروز بیماری هایی نظیر آرتروز در افراد دارای نقص خواهند شد و نیاز به ترمیم این پروتزها نیز در آینده تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند.

ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی چیست؟

مزایای پنجه های کربنی چیست؟

استفاده از کربن در ساخت پروتز جزو تکنولوژی های جدید به حساب می آید که در بازیابی توانایی های فردی کمک کننده بسیار خوبی است. شمردن تمام مزایای پنجه های کربنی در این مقال نمی گنجد. اما تلاش کرده ایم تا مهم ترین این مزایا را برای شما در این بخش بیان کنیم. اگر در این باره کنجکاو هستید، حتما ادامه متن را مطالعه بفرمایید.

کاهش وزن پروتز

برای پرداختن به مزایای پنجه های کربنی باید به این نکته اشاره کرد که پروتزهایی که برای نصب در زیر زانو استفاده می شوند، معمولا از وزن بالایی برخوردارند. این موضوع سبب شد تا مهندسان پزشکی به دنبال راهی برای رفع این مشکل باشند. بهترین کاری که در نهایت به انجام آن رضایت دادند به کار بردن کربن در ساخت این پروتزها تعیین شد. کربن به دلیل فرم مولکولی که دارد وزن اجسام ساخته شده از آن را به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

به کارگیری این ماده در ساخت پروتزها باعث شد که افراد با آرامش خیال بیشتری نسبت به استفاده از پروتزها برای پوشاندن عیوب خود اقدام کنند و از مشکلات پس از نصب پروتز زیر زانو واهمه نداشته باشند. زیرا یکی از مسائلی که اضطراب اشخاص را برای انجام پروتز زیر زانو افزایش می دهد، مدت زمانی است که پس از نصب پروتز برای بهبود نیاز خواهد بود.

ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی چیست؟

افراد پس از نصب پروتزهای زیر زانو برای آنکه با کارکرد و مزایای پنجه های کربنی آشنا شوند و به راه رفتن با این ابزار عادت کنند، می بایست به متخصصان فیزیوتراپ مراجعه کنند و جلسات درمانی را در پیش بگیرند. اگر وزن پروتز زیاد باشد به طبع در حین راه رفتن ممکن است فرد با مشکلاتی روبه رو شود. اما به کارگیری از کربن برای رفع مشکل وزن بالای پروتزهای زیر زانو مانع از به وجود آمدن هر مشکلی برای افراد هنگام راه رفتن خواهد شد.

حفظ تعادل

پس از پرداختن به مهم ترین برتری پروتزهای زیر زانو در میان مزایای پنجه های کربنی باید نکته مهمی را متذکر شویم که در انتخاب بهترین پروتز زیر زانو شما را یاری خواهد داد. هنگامی که شما در حال راه رفتن هستید یکی از مهم ترین مواردی که باید در این زمینه به آن توجه کنید، حفظ تعادل و پخش شدن وزن بدن شما به طور مساوی بر کف پا است. وقتی که فرد دچار قطع عضو می شود، این امکان را باید از طریق پروتزهای زیر زانو فراهم آوریم. بدین منظور باید در هنگام طراحی پروتزهای زیر زانو به این موضوع دقت شود.

متخصصان پس از بررسی هایی که انجام دادند، تصمیم گرفتند از کربن برای رفع مشکل عدم تعادل هنگام پیاده روی افراد دارای قطع عضو استفاده کنند. یکی از بارزترین مزایای پنجه های کربنی تعبیه شده در پروتزها برقراری تعادل شما در حین راه رفتن با آن و در نتیجه سرعت بخشی در روند بهبود به حساب می آید.

علاوه بر این موارد تمام وزن هنگام راه رفتن به پای شما وارد می شود. بنابراین مهندسان با رعایت این نکته پروتزهای زیر زانو کربنی را طراحی کرده اند که نیروی فشاری اعمال شده از طریق زانو را به خوبی و با رعایت توازن به پنجه پروتز وارد می کنند.

ویژگی ها و مزایای پنجه های کربنی چیست؟

با شناخت مزایای پنجه های کربنی، خود را در انتخاب بهترین نوع از پروتزهای زیر زانو یاری دهید

پروتزهای زیر زانو از انواع پروتزها محسوب می شوند که با طراحی و ساخت آن ها تحول شگرفی در عرصه پزشکی ایجاد شده است. یکی از پیشرفته ترین اشکال این پروتزها، نمونه هایی هستند که از کربن در طراحی آن ها استفاده می شود. این سبک از پروتزهای زیر زانو ویژگی های جالبی دارند که در این مقاله به بیان آن ها پرداخته شد. همچنین مزایای پنجه های کربنی را نیز نام برده و به توضیح مهم ترین آن ها پرداخته ایم. از میان آن ها به برقراری تعادل اشاره می کنیم که از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمانی که شما قصد انتخاب یک کفش را دارید، مهم ترین نکته ای که به آن توجه می کنید این است که در حین راه رفتن تعادل خود را به راحتی حفظ کنید. مهندسان در حوزه پزشکی نیز با در نظر گرفتن این موضوع پروتزهای زیر زانو با پنجه کربنی را طراحی کردند. این پروتزها به دلیل استفاده از کربن در ساخت آن ها، از وزن کمتری نسبت به سایر پروتزها برخوردار هستند.

Source: www.ottobockus.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x