واریس

واریس که بیشتر بعد از 50 سالگی اما بعضی اوقات در خانم های جوان نیز دیده می شود ، با این سؤال که واریس چیست ، جستجو می شود. در مقاله ما می توانید روش های درمان واریس و پاسخ به تمام سؤالات مورد نظر خود را پیدا کنید.

واریس چیست؟ بیایید ابتدا آن را تعریف کنیم. واریس نوعی بیماری است که با گشاد شدن رگ های زیر پوست ایجاد می شود ، معمولاً بعد از 50 سالگی در افراد دارای اضافه وزن یا افرادی که در طول روز به دلیل شغل خود بیش از حد سرپا هستند ، دیده می شود و با درد و تورم پا بروز می کند. در صورت عدم احتیاط بیماران ، می تواند باعث پارگی رگ ها شود.

بیماران مبتلا به واریس که دارای اختلال در گردش خون هستند نیز باید برای سایر بیماری های قلبی عروقی بررسی شوند.  می توانیم با دانستن عواملی که مانع از بروز آن می شوند ، مانند مراحل ایجاد واریس ، با این بیماری مبارزه کنیم.

واریس چیست؟

واریس که به عنوان تورم عروقی نیز شناخته می شود ،  هنگام گشاد شدن و رها شدن مقادیر زیادی خون از رگ ها ایجاد می شود. رگ های واریس معمولاً متورم  و بین رنگ آبی و کبود یا قرمز است. واریس اگر کنترل  و درمان نشود ، باعث ایجاد درد می شود. واریس که در زنان شایع تر است ، در 25٪ از افراد بالغ وجود دارد. در بیشتر موارد ، واریس در ناحیه ران  دیده می شود.

دلایل واریس:

عدم عملکرد رگ ها به درستی باعث ایجاد واریس می شود. رگ ها دارای دریچه های یک طرفه برای جلوگیری از جاری شدن خون در جهت مخالف هستند. هنگامی که در این دریچه ها مشکل ایجاد می شود ، خون در رگ ها جمع می شود و به جای ادامه دادن به سمت قلب ، تورم در رگ ها ایجاد می شود. بروز این بیماری در رگ های  پا بیشتر ناشی از این واقعیت است که رگ های این منطقه در دورترین فاصله از قلب قرار دارند و گرانش باعث می شود جریان خون به سمت بالا دشوار باشد.

واریس

دلایلی که ممکن است باعث واریس شود:

• یائسگی
  • سن (50 سال و بالاتر)
  • ایستادن به مدت طولانی
  • سابقه خانوادگی

علائم واریس چیست؟

پاسخ اصلی به این سؤال که شروع چگونه واریس مشخص می شود این است که رگ های ناحیه پا به راحتی دیده می شوند. علاوه بر این ، درد ، تورم و احساس سوزن سوزن شدن ممکن است در عروق در حال گشاد شدن تجربه شود. در بعضی موارد نقص رنگ عروقی به دلیل تورم رخ می دهد. خونریزی و زخم ممکن است در عروق رخ دهد که بندرت آشکار می شود.

انواع واریس:

سه نوع واریس وجود دارد. اینها واریس مویرگی ، واریس رتیکولار و واریس رگ های بزرگ است. واریس مویرگی در نتیجه ترک خوردگی این رگ ها تشکیل می شوند. واریس مویرگی   که در دوران بارداری و زنان جوانی که از هورمون ها استفاده می کنند دیده می شود ، ظاهر تار عنکبوتی دارد. آنچه ما واریس رتیکولار می نامیم در پشت زانو و اطراف مچ پا مشاهده می شود. واریس رگ بزرگ همه علائم این بیماری را نشان می دهد و ظاهری کرکی و مایل به سبز دارد.

واریس چگونه تشخیص داده می شود؟

در تشخیص واریس ، معمولاً از روش مشاهده استفاده می شود. وضعیت رگ های مشخص در حالت ایستاده یا نشسته توسط متخصص بررسی می شود.

• برای تعیین اینکه آیا در جریان خون مشکل وجود دارد یا نه ، منطقه بیماری با سونوگرافی بررسی می شود. در روش سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ، جریان خون از طریق مانیتور مشاهده می شود.
  • بسته به منطقه ای که واریس تشکیل شده است ، آنژیو ورید نیز می تواند انجام شود. در طی این آزمایش ، رنگ مخصوصی به بیمار تزریق می شود و اشعه ایکس از ناحیه ای که علائم در آن وجود دارد ، گرفته می شود. حرکات رنگ مخصوص روی اشعه X کنترل می شود تا ببیند مشکلی در جریان خون وجود دارد یا خیر.
  • روش هایی مانند سونوگرافی و ونوگرافی به تعیین اینکه آیا لخته خون یا انسداد دیگر باعث تورم در رگ ها شده است کمک می کند.

درمان واریس:

برای درمان واریس ، متخصصان معمولاً روش های سنتی را ترجیح می دهند. قبل از انجام مداخلات شدیدتر ، متخصص احتمالاً خواهان تغییر در سبک زندگی است.

1. تغییر در سبک زندگی

به خصوص كسانی كه با سرعت و ایستاده زیاد كار می كنند ، در صورت امكان ، می توانند شیوه زندگی را تغییر داده و از ایجاد واریس یا از بدتر شدن آنها جلوگیری كنند. به خصوص در واریس مویرگی که واریس درجه یک و اولین مرحله از بیماری واریس است ، تغییر سبک زندگی نقش مثبت دارد.

• اجتناب از ایستادن طولانی مدت
  • کنترل وزن
  • ورزش برای تنظیم گردش خون مانع از پیشرفت و وخیم تر شدن بیماری واریس می شود.

بیماران مبتلا به واریس می توانند با بالا نگه داشتن پاهای خود نسبت به وضعیت طبیعی بدن در هنگام استراحت یا خواب ، علائم را کاهش دهند.

1. درمان فشرده سازی

درمان فشرده سازی یکی از متداول ترین پاسخ به این سؤال است که چگونه بیماری واریس درمان می شود. در درمان واریس ، از محصولات فشرده که به جوراب های واریسی معروف است و توسط متخصص توصیه می شود استفاده کنید. این جوراب ها با فراهم کردن فشار مورد نیاز پاها و جریان خون به قلب را تسهیل و تسریع می کنند.

Source: www.mynet.com