درد های مفاصل

مفاصل اندام هایی از بدن شما هستند که در محل اتصال دو استخوان جای گرفته اند. در واقع این مفصل ها هستند که استخوان های بدن را به حرکت وا می دارند. بدون وجود مفاصل بدن انسان اسکلتی خشک و غیر انعطاف پذیر بود که از توانایی حرکت بی بهره بود. برخی از مفاصل بدن از این قرار هستند:

•     مفصل شانه
  •     مفصل لگن
  •     مفصل آرنج
  •     مفصل زانو

درد های مفاصل به مجموعه ای از دردها اطلاق می شود که موجب احساس ناراحتی، درد مداوم، رنجش در فرد می شود. این درد های ممکن است در تمام قسمت های بدن بروز پیدا کنند. از آنجایی که این مفصل ها موجب حرکت استخوان های بدن فرد می شود بیش از سایر اندام های بدن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به الگوی نادرست نشستن، ایستادن و بلند کردن اشیا، این اندام ها به شدت تحت فشار قرار می گیرند. به همین دلیل درد های مفصلی از جمله دردهای بسیار شایع به شمار می روند.

هر آنچه که باید از درد های مفاصل بدانید

اگرچه در اکثر موارد، فرد بر اثر دردهای مفاصل نیازی به مراجعه به بیمارستان نخواهد داشت. اما در مواردی نیز دردهای مفاصل نشان دهنده ابتلای فرد به بیماری های متفاوتی خواهد بود. در مواردی نیز فرد بر اثر آسیب دیدگی مفاصل دچار درد هایی در این ناحیه شده است. برای مثال آرتروز از جمله عواملی است که می تواند منجر به بروز دردهای مفاصل شود.

چه عواملی منجر به بروز دردهای مفاصل می شوند؟

آرتروز یکی از شایع ترین عواملی است که منجر به بروز دردهای مفاصل می شود. آرتروز غالبا به دو شکل در بیمار نمود پیدا می کند. نخستین نوع از آرتروز  آرتریت روماتوئید و دومین نوع ورم مفاصل است. بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده ، ورم مفاصل در مقایسه با آرتریت روماتوئید از شیوع بیشتری برخوردار است. این بیماری در افراد بالای 40 سال شیوع بیشتری دارد. روند پیشرفت این بیماری به شدت آهسته است. عموما درد های مفصلی ناشی از ورم مفصل در این مفاصل بروز پیدا می کنند:

•     مفاصل مچ دست ها
  •     دست ها
  •     لگن
  •     زانو

ورم مفاصل غالبا به دنبال آسیب دیدن غضروف های موجود در مفاصل رخ می دهد. این غضروف ها  مانند بالشتک هایی مفصل را در مقابل ضربات احتمالی محافظت می کنند.

آرتریت روماتوئید بیش از 1.5 میلیون نفر را دچار درد های مفصلی کرده است. گزارشات رسیده حاکی از آن است که زنان در مقایسه با مردان بیشتر در خطر ابتلا به این آرتروز قرار دارند. این بیماری ممکن است با گذشت زمان منجر به تغییر شکل مفاصل و احساس ناتوانی در مفاصل بیمار شود.

از این گذشته این بیماری علاوه بر ایجاد درد های مفاصل، موجب تورم و تجمع آب در مفاصل بیمار می شود.  تجمع آب در مفصل نیز به دلیل دخالت سیستم ایمنی و هجوم بر غشای مفصل رخ می دهد.

دیگر دلایل بروز دردهای مفاصل

دردهای مفاصل ممکن است بر اثر یک یا چند مورد از دلایل زیر به وجود آیند:

•     التهاب کیسه زلالی یا التهاب غضروف های اطراف مفصل
  •     لوپوس یا زخم آکله
  •     نقرس
  •     برخی از بیماری های عفونی مانند اوریون، آنفولانزا و هپاتیت
  •     نرمی غضروف کشکک زانو یا فرسودگی غضروف زانو
  •     آسیب دیدگی مفاصل
  •     ورم زردپی یا ورم تاندون ها
  •     بروز عفونت در استخوان یا مفصل
  •     استفاده بیش از حد از مفاصل
  •     سرطان
  •     فیبرومیالژیا
  •     پوکی استخوان
  •     سارکوئیدوز
  •     نرمی استخوان

علائم دردهای مفاصل چیست؟

در برخی از موارد، دردهای مفاصل به حدی غیر قابل تحمل می شوند که فرد را وادار می کنند برای درمان درد های به پزشک مراجعه کنند. در صورتی که از دلیل درد های مفصلی خود اطلاع ندارید و هرگز سابقه چنین درد هایی را نداشته یاد می توانید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که علائم زیر را در خود مشاهده کردید نیز باید در اولین فرصت زمانی را برای ملاقات با پزشک خود در نظر بگیرید:

•     در صورتی که نواحی اطراف زانوی فرد دچار تورم، قرمزی، حساسیت شده یا بیش از اندازه گرم به نظر می رسد.
  •     در صورتی که درد های مفصلی برای سه روز متمادی ادامه پیدا کند.
  •     در صورتی که در کنار دردهای مفاصل دچار تب شده اما دیگر نشانه های سرماخوردگی در شما مشاهده نمی شود.

گذشته از موارد بالا، در مواردی نیز درد های مفصلی نشان دهنده مشکلات جدی تری هستند. از این رو در چنین مواردی سریعا به نزدیکترین واحد اورژانس به محل زندگی خود مراجعه کنید:

•     در صورتی که دچار آسیب دیدگی شدید در ناحیه مفصل شده اید.
  •     در صورتی که ظاهر مفصل ما به کلی تغییر شکل پیدا کرده باشد.
  •     در صورتی که به طور ناگهانی شاهد تورم در مفاصل بوده اید.
  •     در صورتی که قادر به حرکت دادن مفاصل خود نیستید.
  •     در صورتی که در درد شدیدی را در مفاصل خود تجربه کرده اید.

نحوه تشخیص درد های مفصلی

پس از مراجعه به پزشک، وی شما را تحت معاینات دقیق قرار خواهد  داد. وی پس از انجام معاینات فیزیکی و بررسی دقیق مفاصل بدن شما، سوالاتی را از شما می پرسند. پاسخ های شما اطلاعات ارزشمندی را برای پزشک به همراه خواهد داشت که به تشخیص بیماری یا علت دردهای مفاصل شما کمک زیادی خواهد کرد. از این رو در هنگام مراجعه به مطب پزشک، اطلاعات دقیقی را در خصوص پیشینه پزشکی و مشکلاتی که در مفاصل خود تجربه کرده، در اختیار پزشک قرار دهید.

پزشک در صورت لزوم تصویربرداری از مفصل را برای شما در نظر خواهد گرفت. وی با استفاده از تصاویر مربوط به مفاصل بیمار می تواند بیماری آرتروز را تشخیص دهد.

در صورتی که پزشک به دلیل دیگری برای دردهای مفاصل شما مضنون باشد، برای پی بردن به اختلال در سیستم ایمنی بدن بیمار، آزمایش خون را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. از این گذشته او با تجویز یک تست رسوب میزان تورم موجود در بدن را مورد سنجش قرار خواهد داد.

درمان درد های مفصلی

درمان های خانگی

دردهای مفاصل از دید پزشکان دردهای مزمنی هستند. همچنان درمانی قطعی که به طور قطعی منجر به درمان این دردهای شود. اما روش هایی برای کنترل این دردها در منزل وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

•     مسکن های موضعی و داروهای غیر استروئیدی می توانند از میزان درد و تورم فرد بکاهند.
  •     برنامه های آمادگی جسمانی را برای تقویت اندام های خود در نظر بگیرید.
  •     نرمش و گرم کردن پیش از ورزش ها را فراموش نکنید.
  •     وزن خود را متعادل نگه دارید.
  •     در صورتی که آرتروز علت دردهای مفاصل شما نیست، می توانید با استفاده از آب گرم، جلسات ماساژ و استفاده از داروهای ضد التهابی که بدون نسخه نیز فروخته می شوند از درد های خود بکاهید.
  •       انجام تمرینات کششی و استراحت کافی نیز می تواند به بهبود درد های شما کمک کند.

درمان های پزشکی

گزینه های درمانی که برای درمان دردهای مفاصل شما در نظر گرفته می شوند، بسیار متنوع هستند. در مواردی پزشک مجبور می شود مایعات درون مفصل شما را از آن خارج کند. پزشک با نمونه برداری از مایعات درون مفاصل،  وجود عفونت را در این بافت بررسی خواهد کرد. در مواردی نیز پزشک جراحی و تعویض مفصل را به بیمار توصیه می کند.

روش های غیر تهاجمی نیز برای درمان دردهای مفاصل وجود دارند. برای مثال تغییر الگوی زندگی و استفاده از داروهایی که منجر به فروکش کردن آرتروز می شوند نیز می توانند برای کاهش دردهای مفاصل مفید واقع شوند.

شما می توانید پس از فروکش کردن درد های مفصلی با ادامه مصرف داروها، از تشدید دوباره دردهای در ناحیه مفصل جلوگیری کنید.

Source: www.healthline.com