کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

نحوه مراقبت از پا

کوهنوردی، دو، پرش از روی موانع از جمله فعالیت هایی هستند که به مدد پاها قادر به انجام آن ها هستیم. از این رو مراقبت از پاها اهمیت بسیار بالایی دارد. 26 استخوان و مفصل در کنار هم پا را به وجود می آورند. این عضو با مهندسی بی نظیر خود وزن تمام بدن را برای مسافتی در حدود 100 هزار مایل بر دوش می کشد.

این مسافت متوسط میزان جابجایی یک فرد در تمام طول زندگی اوست.

ما به مدد پا ها می توانیم بایستیم، تعادل خود را حفظ کنیم، راه برویم و قادر به حرکت باشیم. اسکلت بدن انسان به پشتوانه پا ها  بدن را در یک راستا قرار می دارد. برخی از افراد 80 در صد زمان بیداری خود را روی دو پا می گذرانند.

نحوه مراقبت از پا

از این رو می توان گفت که وضعیت پا ها بر سلامت روانی و جسمانی بدن تاثیر به سزایی دارد. انسان باید در حفظ استقامت پا کوشا بوده و موجبات سلامت و راحتی پا ها را فراهم آوردند. از آنجایی که بشر به شدن از پا ها استفاده می کند این عضو بیش از سایر اعضا در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارد. هر ساله افراد میلیون ها دلار صرف درمان هایی برای پا می کنند. در صورتی که مراقبت از پا ها به درستی به عمل آید دیگر نیازی به صرف هزینه ها درمانی هنگفت نخواهد بود.

در ادامه به برخی از مشکلات شایع پا و روش های برای مراقبت از پا می پردازیم. با استفاده از این روش ها می توانید پا های خود را در بهترین شرایط ممکن نگه دارید.

مشکلات شایع پا

98 درصد افراد با پاهایی سالم به دنیا می آیند. اما بسیاری از افراد در طول بزرگسالی با مشکلاتی در پاهای خود دست به گریبان خواهند بود. کودکان از سن دو سالگی در معرض خطر و آسیب دیدگی در ناحیه پا قرار می گیرند. بسیاری از مشکلات پا بر اثر عدم مراقبت از پا به وجود می آیند. در ادامه به برخی از مشکلات شایع و روش های مراقبت و درمان آنها اشاره خواهیم کرد.

پای ورزشکار

این اصطلاح در واقع به یک نوع عفونت قارچی در پا اشاره دارد. این عفونت در آغاز به شکل تاول ظاهر شده و پس از ترکیدن و خشک شدن، پوسته پوسته شده و ترک هایی در پا به وجود می آید در مراحل بعدی ناحیه مورد نظر دچار خارش و سوزش نیز می شود.

درمان و مراقبت از پا: همواره پای خود را خشک و تمیز نگه دارید. از جوراب های کتان استفاده کنید. این جوراب ها رطوبت موجود را جذب کرده و در نتیجه از رشد این عفونت جلوگیری خواهند کرد. شما همچنین می توانید از پودر ضد قارچ یا محلول مخصوص این قارچ نیز بهره ببرید. در صورتی که زخم حاصل از ترکیدن تاول پس از یک هفته از بین نرفت به پزشک خود مراجعه کنید.

پینه شست پا

این عارضه بر اثر عدم تقارن مفاصل پا به وجود آمده و آثاری از تورم و درد را بر جای خواهد گذاشت. به طور معمول انگشت شست پا دچار این عارضه شده و به تدریج سبب رشد استخوان این ناحیه می شود.

درمان و مراقبت از پا: کفش مناسب به پا کنید تا فشار کمتری به پا وارد شد. فشار بیش از حد بر پا موجب بروز میخچه می شود. در برخی از مواقع جراحی برای برداشتن میخچه مورد استفاده قرار می گیرد.

گرفتگی پا

این دردی ناگهانی و بسیار شدید است که بر اثر گرفتگی انحنای کف پا به وجود می آید.

درمان و مراقبت از پا: انحنای کف پا را با کشیدگی برطرف کرده و پاها را ماساژ دهید.

رگ ب رگ شدن پا

این درد غالبا دردی خسته کنند و ناگهانی بوده که در انحنای پا به وجود می آید. این درد غالبا بر اثر خستگی و استرس در کف پا به وجود می آید.

درمان و مراقبت از پا: پا ها را استراحت دهید. می توانید پا ها را در آب گرم فرو کرده و آن ها را به آرامی ماساژ دهید. در صورتی که درد برای مدت زیادی بطول انجامید به پزشک مراجعه کنید.

فرو رفتن ناخن در گوشت پا

این عارضه زمانی روی می دهد که گوشه های ناخن در گوشت پا فرو رفته و زمانی که فشاری به انگشت وارد شود درد در پا به وجود می آید.

درمان: پای خود را در آب گرم گذاشته و در اسرع وقت از داروهای مناسب برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید. پزشک ممکن است با استفاده از جراحی مشکل شما را به کلی برطرف کند.

 عفونت قارچی ناخن

این نوع قارچ زیر ناخن پا رشد کرده و موجب ضخیم شدن ناخن پا می شود.

درمان و مراقبت از پا: به پزشک خود مراجعه کنید. خوشبختانه داروهای بسیاری برای کنترل آن قارچ وجود دارد.

نحوه مراقبت از پا

مراقبت از پا ها

مراقبت از پا ها شامل  مراقبت و نگهداری درست پاها می شود. در ادامه به برخی از اقداماتی که برای پیشگیری از مشکلات پا می توانید از آن بهره ببرید اشاره خواهیم کرد.

  •     پا های خود را همواره خشک و تمیز نگه دارید. پا ها را مرتبا شسته و جوراب های خود را تعویض کنید. اجازه دهید کفش ها در معرض هوا قرار بگیرند تا از شیوع قارچ جلوگیری شود.
  •     هر روز مدتی پا های خود را استراحت دهید. دراز بکشید و دقایقی پا های خود را در سطحی بالاتر از بدن خود قرار دهید. پاهای خود را ماساژ دهید. شما همچنین می توانید کف پا ها را روی یک توپ تنیس یا هر جسم گرد دیگری نرمش دهید.
  •     ورزش پا ها را فراموش نکنید تا گردش خون را در پاها افزایش دهید. سعی کنید 5 تا 87 مرتبه در طول هفته پیاده روی های کوتاهی را به مدت 30 دقیقه در برنامه خود بگنجانید.
  •     مرتبا پا های خود را معاینه کنید. برای مراقبت از پا ها باید مراقب بروز زخم ها، تاول ها ، ترک ها و قرمزی روی پا ها باشید. فراموش نکنید که فضای میان انگشتان را نیز زیر نظر داشته باشید.
  •     برای مراقبت از پا ناخن های خود را مرتبا کوتاه کنید. بلد کردن ناخن ا موجب فرو رفتن گوشه های ناخن در انگشت پا می شود.
  •     اگر متوجه بروز مشکلی در پا های خود شدید، در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کرده و درمان پا را آغاز کنید تا مشکل وخیم تر از آنچه که هست نشود.

این نکات را به خاطر داشته باشید که مراقبت از پا از اهمیت فراوانی برخوردار است. پا در طی روز مدت زمان زیادی را در کفش می گذارند. از این رو شما باید اقداماتی را برای مراقبت از پا در نظر گرفته و  از سلامت پا های خود اطمینان حاصل کنید. پا، وزن تمام بدن را بر دوش کشیده و بدین ترتیب ما را در انجام فعالیت های روزانه یاری می کند. بدون پا ها حرکت برای ما انسان ها ممکن نمی باشد. در نگهداری و حفظ سلامت پا های خود کوشا باشید تا سلامت جسم و روان خود را بیمه کنید.

بدنی سالم و پاهایی سالم انسان را قادر به ماجراجویی و انجام فعالیت های دلپذیری می کند. این فعالیت ها روان انسان را سلامت نگه داشته و انگیزه های او برای ادامه زندگی را افزایش می دهد. با توجه به نکات گفته شده دیگر به خوبی به اهمیت سلامت پاها پی برده اید. پس بهتراست برنامه مدونی را برای مراقبت از پا ها در نظر بگیرید.

راهنمایی مراقبت درست از پا هایتان

در طول دوره مد و فشن، گروه های مختلفی از افراد، از ادیتور ها گرفته تا اینفلونسر ها تا همه ی افرادی که برای نمایش کار می کنند، درگیر کار می شوند و زمان بسیاری را سر پا و ایستاده به سر می برند. منظور در تمامی لحظه هایی است که برنامه ها و کار ها را برای ارائه ی شوی فشن و مد آماده می کنند، در تمامی این زمان ها این افراد سر پا هستند و به پا های خود فشار می آوردند.

سر و کله زدن شما با تاول های دردناک و قوس ها و پاشنه های آزار دهنده تا پیاده روی های طولانی مدت بر روی پاشنه های آزار دهنده، همه و همه مواردی هستند که برای افراد مختلف در طی این دوره رخ می دهد. در طول دوره مد ( در پاییز) و همزمان با شروع آن ما به این فکر کردیم که هم اکنون بهترین زمان برای متوقف کردن این همه درد و فشار وارد شده بر پاها می باشد.

تاول ها چیستند و چگونه شما با ان ها درگیر می شوید؟

تاول ها به طور پایه ای بسته ای از مایعات در لایه های بالایی و زیرین پوست می باشند. بیش ترین دلایل شایع آن ها اصطحکاک، سوختگی ( حرارتی و یا شیمیایی )، انجماد و عفونت می باشند. طبق گفته ی متخصصین چیزی که مهم  است این است که شما میزان تماس پا های خود را در حالت بدون پوشش با کفش تان را محدود کنید.

این تماس و اصطحکاک ایجاد شده می تواند منجر به بروز التهاب شود، یعنی حالتی که در آن پوست سلول ها از یک دیگر جدا می شوند و در نتیجه ی آن تاول های دردناکی به وجود می آید. طبیعی است که اکثر افراد دوست دارند در هر فصل یک کفش جدید را خریداری کرده و بپوشد، اما احتمالا تاول های جدید به دلیل استفاده از کفش جدید ایجاد شده و دوباره رشد می کنند، چرا که ساختار یک کفش نو ساختار سفت تر و سخت تری دارد که باعث بروز اصطحکاک بیش تر و به دنبال آن باعث بروز تاول می شود.

در هنگام خرید هر کفشی و یا کفش ورزشی باید آن را در فروشگاه امتحان نمایید و مطمئن شوید که پای شما به هیچ عنوان در کفش خم نشده، و کفش از لحاظ اندازه ای کاملا مناسب و اندازه ی پای شما می باشد. جلوی کفش شما باید فضا ی کافی برای  قرار گرفتن انگشت بزرگ پای تان را داشته باشد و به هیچ عنوان انگشت تان در کفش جمع نشود. به هیچ عنوان در صورتی که کفشی برای پای تان مناسب نیست و احساس راحتی با آن نمی کنید، آن را نپوشید. علاوه بر این متخصص و پزشک پا از نیویورک به نام لووین معتقد است که پاشته ی کفش نباید از دو و نیم اینچ بالاتر باشد. در نتیجه اگر در رویداد خاصی مجبور به پوشیدن کفش های نامناسب هستید که با آن ها احساس راحتی کامل ندارید حتما یک جفت کفش راحتی جایگزین با خود همراه داشته باشید تا در صورتی که احساس کردید در حال تاول زدن می باشید، کفش تان را عوض کنید.

او تاکید دارد که کسانی که مجبور به پوشیدن کفش های خاصی هستند که راحت نیستند، حتما از باند برای پوشنادن پاها استفاده کنند و در صورت پوشیدن کفش های بلند قوس پا را گرفته و صاف کنند یا از ابزاری که برای کاهش مشکلات ناشی از پوشیدن کفش های پاشنه بلند طراحی شده اند استفاده نمایند.

چگونه می توان از بروز تاول ها جلوگیری نمود؟

اما واقعا برای پیشگیری از تاول زدن چه کاری را می توانید انجام دهید؟

یک درماتولوژیست در نیویورک سیتی در این باره می گوید چیزی که در این زمینه اهمیت دارد این است که از بانداژ برای نواحی حساسی استفاده شود که شما می دانید در صورت تماس با کفش و اصطحکاک مداوم امکان بروز تاول هایی در آن نواحی وجود خواهد  داشت. او همچنین تاکید کرد که از آبرسانی و هیدراته شدن پوست پا های خود اطمینان حاصل کنید چرا که پوست های خشک و ترک دار حساسیت بسیار بیش تری را دارند.

از این رو توصیه ی او استفاده از مواد نرم کننده و رطوبت رسانی مانند وازلین می باشد که می تواند یک سد محافظت کننده را برای پوست ایجاد نماید. توصیه ی او به ورزشکاران این است که حتما به دنبال یک جفت جوراب ورزشی با کیفیت نیز باشند.

این امر به این دلیل است که این جوراب ها برای ناحیه های خاص و حساس دارای بانداژ هایی است و طوری طراحی شده است که دارای پد هایی باشد که خاصیت عرق گیری داشته باشد. در صورت لزوم نیز می توانید از دو جفت جوراب بهره ببرید، در صورتی که در کفش های ورزشی تان احساس ناراحتی نمی کنید.

همچنین مواد طبیعی مانند پنبه جز بهترین مواد مورد استفاده می باشند. می توانید در خصوص روش های نحوه ی مراقبت از پا و همچنین راه کار هایی برای جلوگیری از تاول زدن از توصیه های کلینیک های تخصصی پا و درمان آن مانند کلینیک حکیم استفاده کرده و راهکار های آن ها را به کار ببرید.

چگونه تاول ها را ترمیم و برطرف کنیم؟

آیا تاکنون در خصوص این که مجبور به ترکاندن تاول می باشید نگرانی داشته اید؟ اما بهتر این است که به هیچ عنوان آن ها را نترکانید. چرا که افراد می توانند در معرض انواع عفونت ها قرار بگیرند. به گفته ی زیخنر، لایه ی بیرونی تاول مانند یک سد بیولوژیکی عمل می کند و در واقع می توان به آن اصطلاح باند طبیعی مراقبتی از پوست را اطلاق نمود که در واقع نقش محافظتی از لایه های زیرین پوست را بر عهده دارد. اگر تاولی که شما با آن درگیر هستید به اندازه ی کافی بزرگ و ناراحت کننده می باشد، می توانید مایعات درون آن را تخلیه کنید.

اما ابتدا باید سطح آن را با مالیدن الکل تمیز کرده و بعد با یک سوزن استریل و تمیز تاول را پاره کرده و تخلیه کنید. با سوراخ کردن تاول یک فشار ملایم رو به پایین را روی آن اعمال نمایید تا مایع درون آن بیرون بیاید. سپس کار تان را با کمک یک پماد آنتی بیوتیک و یک باند به اتمام برسانید تا مانع از بروز عفونت در ان ناحیه شوید. در صورت بروز هر گونه مشکلی نیز می توانید از کلینیک های تخصصی در حوزه ی مراقبت از پا مانند کلینیک حکیم کمک بگیرید.

چگونه مشکل تعریق بیش از حد پا را درمان کنیم؟

به گفته ی لووین گاهی اوقات چیزی که بیش تر افراد با آن درگیر می شوند تعریق بیش از حد پا های شان می باشد. به گفته ی او بهتر است در این شرایط از گزینه هایی مانند یک ضد عرق موضعی، و یا عطر و اسپری ضد بو و ضد عرق استفاده نمایید.

یکی دیگر از راه کار های درمان تعریق بیش از حد پا تزریق بوتاکس در پا ها می باشد. برای ارائه ی این خدمات می توانید از کلینیک های تخصصی پا مانند کلینیک حکیم بازدید کرده و از آن ها کمک بخواهید. از این رو در صورت مواجه بودن با این مشکل و نیاز برای درمان و رفع آن شاید بهتر باشد که به یک پزشک پا مراجعه نمایید ئ با او مشکل تان را در میان بگذارید.

  Source: www.kuakini.org, www.jeancoutu.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x