کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

فیزیوتراپی و مراقبت های بعد از آمپوتاسیون چگونه است؟

فیزیو تراپی یکی از مراقبت های بعد از آمپوتاسیون است و باید به طور مرتبط انجام شود. ممکن است به دلایلی مجبور باشید که تحت عمل آمپوتاسیون قرار بگیرید و قسمتی از بدن خود را از دست بدهید، اما به یاد داشته باشید که بعد از عمل باید بیشتر از قبل مراقب خود باشید.

آمپوتاسیون یا عمل قطع عضو ممکن است به هر دلیلی صورت بگیرد. در بعضی از مواقع هیچ راه چاره ای جز قطع کردن جسم آسیب دیده نیست و پزشک تشخیص دهد، این کار به نفع بیمار خواهد بود. به همین دلیل تصمیم می گیرد که تحت یک عمل جراحی این کار را برای شما انجام دهد.

اگر دوست دارید درباره آمپوتاسیون و مراقبت های بعد از آن اطلاعاتی به دست آورید، در این گفتار همراه ما باشید.

فیزیوتراپی و مراقبت های بعد از آمپوتاسیون چگونه است؟

مراقبت های بعد از آمپوتاسیون برای توانبخشی

همه ما می دانیم که از دست دادن عضوی از بدن بسیار درد ناک و زجرآور است. با این حال باید سعی کنید به زندگی عادی برگردید و روحیه خود را از دست ندهید. داشتن روحیه در این موارد باعث می شود که خیلی سریع تر روند بهبودی را پیش بگیرید و دوباره مثل قبل به زندگی خود ادامه دهید.

در این راه باید مستقلانه عمل کنید و از کسی انتظار کمک نداشته باشید. پس از جراحی مراقب ورم های احتمالی جای عمل باشید و در صورت مشاهده پزشک خود را مطلع کنید. مراقب فلجی اعصاب باشید، از ضعف عضله جلوگیری کنید، سعی کنید عضله خود را کار بیندازید و درد های خود را کنترل کنید.

علاوه بر این ها مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید و درباره وضعیت بدنی خود با او مشورت انجام دهید. این کار باعث می شود که زودتر روند درمان را پیش بگیرید و یکی پس از دیگری به طی کردن راه های درمانی بپردازید.

روش های درمانی پس از آمپوتاسیون چیست؟

بعد از عمل قطع عضو روش های زیادی برای درمان وجود دارد که باید هرکدام بنابر نیاز بیمار به کار گرفته شود.

تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی و عمیق به بیماران کمک می کند که استرس های بیخود را از خود دور کنند و آرامش بیشتری را به دست آورند. همچنین به راحتی از ذات الریه جلوگیری می کند.

حرکت فعال سمت قطع شده

در صورتی که قسمت قطع شده به وسیله باند مسدود نشده باشد، باید با تجویز پزشک سعی کنید که سمت قطع شده را به حرکت درآورید. این کار باعث می شود که زودتر درمان شوید. همچنین از ورم های احتمالی در قسمت قطع شده جلوگیری می کند.

تمرینات مقاومتی؛ راهی برای مراقبت های بعد از آمپوتاسیون

معمولا بعد از عمل جراحی پزشک ورزش های مقاومتی را که شامل انقباضات عضله است، برایتان تجویز می کند که باید به موقع و طبق تجویز انجام بدهید.

ماساژ توسط فیزیوتراپ

کسانی که در فیزیوتراپی کار می کنند، برای اینکه زودتر اندام شما به حرکت در‌آید، باید آن را ماساژ بدهند و در عین حال دقت داشته باشند که دستان آن ها به سمت انتهای عضو قطع شده نباشد؛ زیرا این قسمت بسیار حساس بوده و ممکن است که بیمار اذیت شود.

فیزیوتراپی و مراقبت های بعد از آمپوتاسیون چگونه است؟

وظیفه فیزیوتراپ ها در مراقبت های بعد از آمپوتاسیون

همان طور که می دانید، پس از قطع عضو فیزیوتراپ ها مهم ترین کسانی هستند که می توانند به شما کمک کنند. اولین کاری که آن ها انجام می دهند رو به رو کردن بیمار با عضو قطع شده است. بیماران پس از قطع عضو از دست زدن به آن امتناع می کنند، اما یک فیزیو‌تراپ سعی می کند او را متقاعد کند کم کم با عضو جدید رو‌به‌رو شود.

اولین قدم این است که از روی پانسمان به این عضو دست بزنند. با این کار پس از مدتی به راحتی این امکان را دارند که با لمس و ماساژ قسمت قطع شده درد های آن را کنترل کنند. همچنین به بیمار آموزش می دهد که چگونه حواس خود را از درد پرت کند که بیشتر از حد معمول اذیت نشود.

استفاده از عصا

با توجه به اینکه حمل و نقل افرادی که عضو قطع شده دارند بسیار دشوار است، خودشان در طول مراجعات به فیزیو‌تراپی کم کم یاد می گیرند که چگونه از عصا برای جابجایی خود استفاده کنند. این روش به آن ها کمک می کند که بدون حضور شخص دیگری به راحتی حرکت کنند و جابجا شوند.

حتی پس از مدتی یاد می گیرند که از یک عصا به جای دو عدد استفاده کنند. این مسئله بیشترین کمک را به آن ها می کند. زیرا باعث می شود که خیلی راحت تر از قبل راه بروند و به کار های روزمره خود رسیدگی کنند.

فیزیوتراپی و مراقبت های بعد از آمپوتاسیون چگونه است؟

پروتز‌های نجات دهنده را فراموش نکنید

بعد از اینکه همه راه های درمانی خود را تکمیل کردید، حال نوبت این است که با تشخیص فیزیوتراپ و پزشک به فکر تهیه یک پروتز برای عضو قطع شده خود باشید. پروتز ها به شما کمک می کند که به زندگی قبلی باز گردید و کارهای روزمره خود را بدون کمک فرد دیگر انجام بدهید.

تنها شرطی که استفاده از پروتز‌ها دارد، این است که درمان شما تکمیل شده باشد و همه مراحل را طی کرده باشید. پس برای دریافت پروتز از همان ابتدا عجله نکنید. علاوه بر کامل شدن راه های درمانی‌، زخم عمل شما نیز باید به طور کامل خوب شده باشد که پروتز را پس نزند.

به دلیل موادی که در این پروتز ها استفاده می شود، ممکن است که در صورت زخم بودن جای عمل با بدن هماهنگ نشود. همچنین شاید عفونت های شدید را برای عضو قطع شده ایجاد کند که بسیار خطرناک خواهد بود. در این شرایط باید راه های درمانی را از ابتدا شروع کنید. پس اجازه دهید که همه چیز طی روال طبیعی خود پیش برود.

سخن آخر

همان طور که می دانید، مراقبت های بعد از آمپوتاسیون بسیار دشوار است و باید حتما زیر نظر پزشک یا فیزیوتراپ صورت بگیرد. با این حال این مراقبت ها به تنهایی اثری ندارد و مهم ترین چیزی که به شما کمک می کند، داشتن روحیه بالا‌ست.

این اتفاق ناگوار ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. زانوی غم بغل گرفتن و نشستن در کنج خانه هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و برعکس باعث می شود که روحیه شما روز به روز بدتر شود‌. پس قبل از اینکه بیماری به شما غلبه کند، زودتر از کنج اتاقتان دل بکنید و به سراغ راه های درمان بروید. مطمئن باشید که نتیجه دلخواهتان را دریافت خواهید کرد.

هنگامی که شما روحیه خود را دربرابر مشکلات حفظ می کنید، دیگر چیزی روی شما اثر ندارد و امکان از پا در آمدنتان وجود نخواهد داشت. درحالی که اگر روحیه خود را از دست بدهید، دیگر قادر نیستید‌ به روال طبیعی زندگی برگردید.

پس اولین چیز برای بهبود یافتن داشتن روحیه بالا‌ست. بعد از آن توجه به توصیه های پزشک معالجتان باعث می شود که روند بهبودی شما سرعت بگیرد و راحت تر درمان شوید.

فیزیوتراپی و مراقبت های بعد از آمپوتاسیون چگونه است؟

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x