کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

علل درد مچ پا

یکی از مشکلات سلامتی که به طور جدی کیفیت زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می دهد ، درد مچ پا است. این دردها ممکن است به دلیل آسیب به آناتومی پا به دلیل اختلال در حرکت و همچنین بیماری های سیستمیک باشد که می تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. در این مرحله ، برای دستیابی به موفقیت در درمان درد ، قبل از هر چیز ، لازم است مشکل ناشی از درد مچ پا مشخص شود.

علل درد مچ پا

چه عواملی باعث درد مچ پا می شود؟

دلایل مختلفی می تواند سبب درد مچ پا شود. از جمله این دلایل ، آسیب به غضروف های مفصل ، تاندون ها و عضلات تشکیل دهنده آناتومی پا و همچنین بیماری های روماتیسمی یا اسکلتی – عضلانی که کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد ، می توان نام برد. تعیین و استفاده از روش درمانی صحیح به تعیین علت درد و تشخیص صحیح بستگی دارد.

پیچ خوردگی مچ پا یکی از مهم ترین دلایل درد مچ پا است. مشکل اصلی در اینجا این است که رباط ها و تاندون های تشکیل دهنده آناتومی پا در هنگام پیچ خوردگی کشیده شده و آسیب می بینند.

در نتیجه پیچ خوردگی ، یک یا چند رباط که مفاصل مچ پا را کنار هم نگه می دارد ، کشیده یا تا حدی پاره می شوند. در طی روند ترمیم این ساختارها ، بافت ها ملتهب می شوند و افزایش حرارت ، تغییر رنگ ، درد مچ پا و تورم مشاهده می شود. به طور کلی ، پیچ خوردگی زمانی اتفاق می افتد که مچ پا به سمت داخل چرخانده شود. به همین دلیل ، رباط های قسمت خارجی پا اغلب آسیب می بینند.

ضربه و آسیب به بافت اسکلتی عضلانی (شکستگی ، پارگی و …) ممکن است به صورت درد مچ پا بروز کند. بسته به محل تروما ، درد در بالای مچ پا نیز دیده می شود.

علل درد مچ پا

سندرم تونل تارسال ، فشرده سازی عصب خلفی استخوان درشت نی است که از زیر برآمدگی استخوانی در قسمت داخلی مچ پا عبور می کند. در نتیجه فشرده سازی عصب به دلیل بافت های اطراف ، بیمار احساس سوزش در انگشتان پا ، پاشنه و کف پا می کند. درد می تواند شب سبب بیداری شود. گاهی ممکن است به  ران ها سرایت کند.

از آنجا که همان عصب مسئول حرکت انگشتان پا است ، محدودیت حرکات پا و انگشتان پا ، ممکن است بی حسی و گزگز نیز احساس شود.

درد شدید هنگام فشار دادن پاشنه یک یافته معمولی است.

تاندونیت آشیل ، خصوصاً در موقعیت هایی مانند فشار دادن ، سربالایی دویدن ،  در حین انجام ورزش یا حرکت به دلیل آسیب دیدگی در تاندون آشیل جایی که عضلات پشت ساق پا با پاشنه پا ارتباط برقرار می کنند ایجاد می شود. درد تاندون مچ پا به صورت شدید ایجاد می شود. حساسیت و تورم در محلی که تاندون آشیل متصل می شود ، شناسایی می شود.

علل درد مچ پا

بورسیت رتروکلسانس،  زمانی اتفاق می افتد که بافت های نرم بین استخوان پاشنه و تاندون آشیل در اثر نیروی پا با حرکات مختلف آسیب ببیند. در این حالت ، تورم همراه با درد در قسمت قدامی تاندون آشیل با حرکات پاشنه و پا مشاهده می شود.

آرتریت روماتوئید که به آن روماتیسم مفصلی التهابی نیز گفته می شود ، یک بیماری روماتولوژی است که می تواند به اندام های داخلی ، به ویژه مفاصل در کل بدن آسیب برساند. این می تواند تقریباً بر روی هر مفصل تأثیر بگذارد ، خصوصاً در مفاصل دست و انگشتان و همچنین مفصل زانو. در صورت درگیری مفصل مچ پا ، گرفتگی هنگام حرکات پا ، دردی که با استراحت افزایش و با حرکت کاهش می یابد ، افزایش دما و ورم  شناخته می شود.

آرتروز؛ در بین مردم معروف به کلسیفیکاسیون مفصل ، یک مشکل سلامتی است که به خصوص با افزایش سن تقریباً در هر مفصل در بدن مشاهده می شود. افزایش وزن همچنین یک عامل خطر برای آسیب مفصلی است. با افزایش سن ، آسیب مفصلی ایجاد می شود و حجم کار مفاصل با وزن بدن افزایش می یابد. در نتیجه ، اختلالات جدی در بافت استخوان و مایع مفصلی که مفصل را تشکیل می دهد ایجاد می شود. هنگامی که در مچ پا رخ می دهد ، ممکن است به صورت دردی ظاهر شود که با حرکت افزایش می یابد و با استراحت کاهش می یابد.

سایر بیماری های سیستمیک (بیماری های روماتولوژیک ) ، بیماری های عروقی محیطی ، بیماری های اعصاب محیطی ، برخی از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی ،  می توانند باعث شکایت درد شوند.

تاندونیت تیبیال خلفی، به دلیل آسیب دیدگی در تاندون عضله تیبیای خلفی که از پشت برآمدگی در قسمت داخلی مچ پا عبور می کند ، خصوصاً در حین حرکت چرخشی به سمت داخل یا خارج (حرکات وارونگی و انحراف) ، با درد روبرو می شویم. مجدداً با فشار دادن برجستگی در قسمت داخلی مچ پا ، درد ، حساسیت و تورم تشخیص داده می شود.

علل درد مچ پا

Source: www.florence.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x