کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

علت درد پشت بدن

مطالعات نشان می دهد که تقریباً از هر 5 نفر یک نفر در طول زندگی خود دچار مشکل پشت درد می شود. پشت درد که بیشتر ناشی از مشکلات عضلانی است، می تواند منادی بیماری های جدی تری نیز باشد.

علل پشت درد:

علت درد پشت بدن
علت درد پشت بدن

زندگی بی تحرک:

بیشتر پشت دردها به دلیل سبک زندگی به اصطلاح کم تحرک است، ورزش منظم و ورزش جزئی به بخشی از زندگی ما وابسته نیست . وضعیت نامناسب، نشستن طولانی مدت پشت میز/ رایانه، عدم وضعیت جسمانی و ضعف عضلات پشت می تواند باعث درد شود.

صدمات:

آسیب های ورزشی، تصادفات رانندگی و آسیب های مشابه دومین علت شایع پشت درد هستند. درد می تواند به دلیل طیف وسیعی از آسیب ها، از آسیب های ساده مانند له شدگی و کشیدگی عضلات گرفته تا شکستگی های مختلف، رخ دهد. چنین صدماتی ممکن است با آسیب عصبی همراه باشد یا ممکن است خطر ایجاد آسیب عصبی در آینده را به همراه داشته باشد.

فیبرومیالژیا:

فیبرومیالژیا یک بیماری شایع است که به دلیل شرایط زندگی جوامع امروزی ایجاد می‌شود و می ‌تواند به تیغه‌های شانه و شانه‌ها سرایت کند و باعث دردهای گسترده بدن شود. استرس، اضطراب و عوامل مشابه نیز می توانند فیبرومیالژیا را افزایش دهند. این غیر معمول نیست که با سفتی صبحگاهی، افزایش هوای سرد و مرطوب، خستگی، مشکل در تمرکز و سردرد همراه باشد. این شکایات ممکن است به طور همزمان دیده نشوند و علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در هر جنسی و در هر سنی قابل مشاهده است. علت به طور قطع مشخص نیست.

فتق پشت:

فتق دیسک که بالشتک بین مهره ها هستند، بیشتر در گردن و کمر دیده می شود. در موارد کم تر، ممکن است فتق در ناحیه پشت نیز رخ دهد. بسته به ناحیه‌ای که فتق در آن رخ می‌دهد، می ‌تواند با فشار دادن روی ریشه عصبی، گزگز در نواحی خاصی از دیواره قفسه سینه ایجاد کند. اگر فتق ایجاد شده روی نخاع فشار بیاورد، مشکل در راه رفتن و کوتاه شدن فاصله راه رفتن ممکن است دیده شود.

بیماری های روماتیسمی:

گروهی از بیماری‌ ها هستند که از بافت‌های همبند اطراف استخوان‌ها و مفاصل سرچشمه می‌گیرند و با درد استخوانی- عضلانی- مفاصلی خود را نشان می‌دهند. اسپوندیلیت آنکیلوزان و برخی بیماری های روماتیسمی مشابه نیز می توانند بر ستون فقرات تأثیر بگذارند و باعث پشت درد شوند. بر خلاف تصور عمومی، فقط یک بیماری پیری نیستند. بیماری های روماتیسمی در هر سنی قابل مشاهده است.

علت درد پشت بدن
علت درد پشت بدن

بدشکلی (اسکولیوز، کیفوز و غیره):

اسکولیوز با علت ناشناخته معمولاً دلیل درد نیست. انحناهای متوسطی که نیازی به جراحی ندارند ممکن است با افزایش سن و افزایش تخریب مفصل باعث ایجاد پشت درد شوند.

در بیماری شوئرمن، زمانی که زاویه کیفوز به 75-60 درجه می رسد، ممکن است در افرادی که تناسب اندام ندارند، درد ایجاد کند. درد به شکل درد خستگی در ماهیچه هایی ایجاد می شود که بدن را در طول روز صاف نگه می دارند.

تومورها:

تومورهای خوش خیم و بدخیم که از ساختارهای استخوانی یا عصبی ستون فقرات منشا می گیرند می تواند با گسترش به ستون فقرات و ایجاد کمردرد باعث ایجاد پشت درد و همچنین تومورهای سینه، ریه، پروستات و … شوند. این یک ویژگی مهم است که به صورت درد در شب ظاهر می شود و با استراحت از بین نمی رود. همچنین ممکن است با علائمی مانند تب، کاهش وزن و ضعف همراه باشد.

تغییرات دژنراتیو:

با افزایش سن، اختلالات و کلسیفیکاسیون در مفاصل و دیسک های بین مهره ها رخ می دهد. دیسک ها ممکن است محتوای مایع خود را از دست بدهند و به شکل خمیده در بیایند. این تغییرات می تواند باعث  پشت درد شود. این تغییرات در مفاصل، استخوان ها و دیسک ها می تواند فضای موجود برای نخاع را تنگ کند و باعث باریک شدن کانال و ایجاد درد عصبی شود.

دردهای منعکس شده:

پشت درد همچنین می‌ تواند به دلیل «دردهای منعکس‌شده»  از اندام‌های قسمت‌های مختلف بدن، جدای از ماهیچه‌ها و استخوان‌های ناحیه پشت منشأ می‌ گیرد ، رخ دهد. در چنین مواردی، پشت درد شما ممکن است در واقع منادی بیماری های ریوی، بیماری های قلبی، مشکلات معده و شرایط مشابه باشد.

دلایل دیگر:

شرایط مختلف متابولیک و میکروبی نیز می تواند باعث پشت درد شود.

روش های تشخیصی:

یافته های ذکر شده در زیر، ممکن است نشان دهد که پشت درد شما یک پشت درد «ساده» نیست. در صورت وجود این علائم، مهم است که به متخصص مراجعه و علت اصلی پشت درد را بررسی کنید.

  • دردی که قبل از 20 سالگی و بعد از 50 سالگی شروع می شود
  • درد مداوم، پیشرونده و شدید
  • دردی که با وجود استراحت و تنظیمات وضعیتی فروکش نمی کند
  • علائم همراه مانند تب ، قرمزی، کاهش وزن
  • دردی که شما را در شب به خصوص از خواب بیدار می کند
  • مشکل در حرکت بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب همراه با سفتی صبحگاهی 
  • بدشکلی ساختاری 
  • از دست دادن قدرت در پاها
  • سابقه بیماری باکتریایی درست قبل از شروع پشت درد
  • دردی که پس از ضربه های ساده مانند بلند کردن اجسام سنگین و زور زدن در افراد مبتلا به پوکی استخوان شروع می شود 

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x