علت درد شانه چیست

دلایل زیادی برای درد شانه وجود دارد. برخی از این موارد می تواند به دلیل مشکلی در مفصل شانه ایجاد شود. برخی نیز از مناطق دیگر منعکس می شوند. بنابراین ارزیابی در 2 قسمت مناسب خواهد بود.

الف) درد ناشی از مفصل شانه:

• شانه یخ زده
  • آرتروز مفصل شانه
  • بورسیت ساب آکرومیال
  • تاندینیت و پارگی عضله دو سر بازو

ب) درد منعکس شده به شانه:

• مشکلات مختلف ناشی از گردن یا اندام های داخلی می تواند در ناحیه شانه منعکس شود.
  • دیسک گردن
  • سندرم خروجی قفسه سینه
  • فیبرومیالژیا
  • بیماری های سیستمیک (منعکس شده از قلب یا شکم)
  • تومورها

شانه ی یخ زده:

بیماری است که در آن حرکات شانه بسیار محدود می شود. حرکات فعال و غیرفعال شانه که باید توسط متخصص انجام شود ، محدود است. این حالت معمولاً در خانم های میانسال زمانی اتفاق می افتد که دست به دلیل درد برای مدت طولانی بی حرکت باشد. با ثابت ماندن ، چسبندگی های داخل مفصلی رخ می دهد و محدودیت به تدریج افزایش می یابد. در نتیجه کپسول مفصل ضخیم شده و منقبض می شود. در مراحل اولیه بیماری ، درد شدیدی وجود دارد که حتی با کوچک ترین حرکت بازو نیز رخ می دهد. کیفیت زندگی بیمار را به شدت مختل می کند. با گذشت زمان ، درد کاهش می یابد و حرکت شانه محدود می شود.

تعداد زیادی از بیماران از ناتوانی انجام حتی کارهای ساده مانند لباس پوشیدن شکایت دارند. این بیماری گاهی اوقات در طی 2-1سال می تواند خود به خود بهبود یابد.

به عنوان یک روش درمانی ، بی حرکت نماندن مفصل ضروری است. گاهی اوقات ، در مواردی که به هیچ وجه نمی توان حرکت داد ، شانه با بیحسی خفیف با زور حرکت می کند. جدا از این ، باید از درمان فیزیکی ، تزریقاتی که مایعات و غضروف های مفصلی را بازسازی می کند نیز استفاده شود. در برخی موارد ، تزریق کورتیزون به مفصل می تواند چندین بار تکرار شود. ورزش در شانه یخ زده موقعیت درمانی ضروری را حفظ می کند.

آرتروز و آرتریت در مفصل شانه:

از جمله بیماری های مختلفی که باعث درد شانه می شوند ، روماتیسم التهابی ، ضربه یا کلسیفیکاسیون است. ممکن است به دلیل التهاب روماتیسم مفصلی در شانه سفتی وجود داشته باشد. اگرچه آرتریت روماتوئید به طور کلی دست را دوست دارد ، اما در برخی از بیماران می تواند در شانه نیز خود را نشان دهد. مشکلات مفصل شانه به دلیل ساییدگی و پارگی بدون التهاب بیشتر دیده می شود. به این عمل کلسیفیکاسیون می گویند. گاهی اوقات ، علائم ساییدگی در مفصل شانه ممکن است پس از ضربه شروع شود. حرکات مفصل نسبتاً محدود و دردناک است و در حین حرکات صدای ترک خوردگی از مفصل شنیده می شود.

گرفتگی در آرتریت روماتوئید شدیدتر است. مفصل می تواند به طور کامل تخریب و دامنه حرکت از بین برود. در این حالت ، روش های درمانی ارجح عبارتند از: درمان دارویی ، تزریق موضعی ، کمپرس سرد و ورزش های فعال که حرکت مفصل را امکان پذیر می کند. در مواردی که نمی توان تمرینات فعال انجام داد ، می توان تمرینات کمکی را انجام داد. به ندرت ممکن است یک بیماری جدی به نام “آرتریت سپتیک” در مفصل شانه ایجاد شود. این وضعیت با گسترش عفونت از قسمت دیگری از بدن به مفصل شانه ایجاد می شود. وضعیت عمومی بیمار با تب بالا کاملاً بد است. تورم مفصل بسیار دردناک است و امکان حرکت وجود ندارد.

به طور کلی ، این احتمال بیشتر در شرایطی است که مقاومت بیمار کم می شود. التهاب باید با ورود فوری به مفصل تخلیه شود و بیمار باید از طریق آنتی بیوتیک و سایر برنامه ها از نزدیک پیگیری شود. در صورت عدم درمان می تواند تهدید کننده زندگی باشد. به احتمال زیاد محدودیت حرکتی در مفصل برجای می گذارد.

بورسیت ساب آکرومیال:

بورسیت ساب آکرومیال واقع در مفصل شانه ملتهب شده و تصویری دردناک ایجاد می کند که باعث فشردگی شانه می شود. این گاهی می تواند به دلیل انعکاس مشکلات تاندون های اطراف روی آن باشد ، یا گاهی اوقات به دلیل ضربه خارجی ، افزایش مایعات در داخل و علائم معمول التهاب مفصل رخ می دهد. تورم ، افزایش حرارت ، قرمزی ، درد و محدودیت حرکت در شانه ایجاد می شود. در این حالت بیماردست خود را نمی تواند به صورت جانبی بالا آورد. اما نباید فراموش کرد که متخصص می تواند بدون درد دست بیمار را به پهلو بلند کند. در مرحله حاد التهاب بورسیت ، بیمار درد شدید و محدودیت حرکتی دارد. در اینجا در این دوره حاد ؛ لازم است کمپرس سرد، استراحت موقت و تزریق موضعی استفاده شود. در دوره بعد ، درمان فیزیکی و تمرینات می توانند مشکل باقیمانده را حل کنند.

تاندینیت و پارگی عضله دو سر بازو:

بندرت به تنهایی دیده می شود. در مواردی مانند بلند کردن ناگهانی شی سنگین گزارش شده است. در چنین پارگی هایی مشاهده می شود که عضله جابجا شده و شکاف در عضلات دوسر دیده می شود. خم شدن آرنج خصوصاً در برابر مقاومت غیرممکن است. پارگی های جزئی با استراحت ، داروها ، درمان فیزیکی و تمرینات درمان می شوند.