کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

صافی کف پا؛ علل، نشانه ها و درمان

کف پای صاف مشکل و عارضه ای معمول در سیستم اسکلتی بدن انسان است. افرادی که به هر دلیلی قوس استاندارد در کف پا را ندارند و در حالت ایستاده کف پا بر صورت کامل به سطح زمین مماس می شود؛ به عارضه صافی کف پا مبتلا هستند.

به این بیماری شل بودن مفصل نیز اطلاق می شود. زیرا شل بودن مفصل کف پا باعث بروز این مسئله می شود. آیا کف پای صاف موروثی است؟ آیا افراد با وجود صافی کف پا مشکلات جدی در طول زندگی خواهند داشت؟ راه های درمان این مشکل چیست؟

در این رابطه باید بدانید کف پای صاف یک مشکل مادرزادی است و به طریق ژنتیکی در خانواده منتقل می شود. این مشکل در اکثر افراد بدون درد و عوارض نمود پیدا می کند؛ اما برای برخی از بیماران عوارض و مشکلاتی ایجاد می کند که باید درمان های اصولی صورت گیرد.

بنابراین در این مقاله به نشانه ها و عوامل ایجاد صافی کف پا و راه های درمان آن اشاره می کنیم. اگر به اطلاعاتی در این زمینه نیاز دارید؛ تا پایان با ما همراه باشید.

صافی کف پا؛ علل، نشانه ها و درمان

چه عواملی باعث صافی کف پا می شود؟

افراد به طور معمول قوس و منحنی طبیعی در کف پاها دارند. در برخی افراد به دلایل مختلف این انحنا کم تر است یا در مواردی پا فاقد قوس استاندارد خواهد بود. همان طور که اشاره شد؛ اصلی ترین عاملی که این مشکل را به وجود می آورد؛ زمینه موروثی است.

اگر در خانواده پدر یا مادر کف پای صاف داشته باشند؛ نوزادان از بدو تولد این عارضه عضلانی اسکلتی را دریافت می کند. شاید در سال های اول زندگی نوزادان این امر قابل تشخیص نباشد؛ اما پزشک متخصص به طور قطع متوجه این فرآیند خواهد شد.

علاوه بر عوامل موروثی، دلایل محیطی دیگری نیز سبب این عارضه می شود. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره شود:

  1. آرتروز یا آرتریت یکی از عواملی است که منجر به تشدید عارضه صاف بودن کف پا می شود؛
  2. یکی از دلایل مهم شل شدن عضلات کف پا، پاره شده تاندون های پا است؛
  3. برخی فلج های مغزی یا دیستروفی عضلانی به ضعف عضلات دامن می زند؛
  4. دیابت، چاقی و وزن زیاد عوارض این بیماری را افزایش می دهد؛
  5. ورزش غیر اصولی، ضربه یا جراحت در پا از عوامل ایجاد این مشکل است؛
  6. استفاده از کفش غیراستاندارد و ایستاندن طولانی منجر به کف پای صاف می شود؛
  7. با افزایش سن در سالمندان شاهد صاف بودن کف پا هستیم.

صافی کف پا چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

قوس کف پا باعث می شود که وزن به صورت متعادل در پاها توزیع شود و فشار کم تری به ساختار اسکلتی بدن وارد کند. درواقع نمودار انحنای کف پا شیوه گام برداشتن و قدم زدن را تسهیل می کند.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است؛ برخی از افرادی که صافی کف پا دارند؛ تا آخر عمر هیچ گونه مشکلی با این بیماری نداشته اند. برخی کودکان از دوران کودکی خیلی زود خسته می شوند و مدت زیاد پیاده روی نمی کنند. بانوان باردار نیز به دلیل سنگینی وزن در طول دوره بارداری ممکن است که در یک بازه زمانی خاص دچار مشکلاتی شوند.

اما برخی مشکلات رایج در این بیماری وجود دارد که افراد با آن روبه رو می شوند. در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم:

  • درد در ناحیه زانو؛
  • درد زیاد در پاشنه پا؛
  • مشکلات در ستون فقرات؛
  • تورم در قسمت مچ پا؛
  • مشکلات و درد در مفاصل؛
  • محدودیت در حرکت و دویدن؛
  • احساس سفتی و کشیدگی در عضلات پا.

صافی کف پا؛ علل، نشانه ها و درمان

راه های درمان صافی کف پا

کف پای صاف در افراد تنها در صورتی که ناراحتی ایجاد کند و عوارضی به دنبال داشته باشد؛ به درمان نیاز دارد. در غیر این صورت به به زندگی عادی خود ادامه می دهند و نیازی به مراجعه به پزشک و درمان نیست. هنگامی که علائمی از ناراحتی در بدن مشاهده شود؛ زمان اقدام برای درمان است.

اما چه شیوه هایی برای درمان صافی کف پا وجود دارد؟ آیا درمان قطعی امکان پذیر است؟ در این قسمت شیوه های رایج در مراحل ابتدایی و پیشرفته بیماری را عنوان می کنیم:

درمان کف پای صاف در مراحل ابتدایی

در مراحل ابتدایی تمرینات ساده ای به افرادی که صافی کف پا دارند؛ پیشنهاد می شود و با تمرینات اصولی ناراحتی و درد را به حداقل می رسانند. از جمله راهکارهای ابتدایی جهت درمان این مشکل باید به موارد زیر اشاره شود:

  • درمان های فیزیوتراپی، تمرینات کششی و استفاده از امواج؛
  • ماساژ عضلات پا و تسریع در حرکت جریان خون؛
  • تجویز داروهایی توسط پزشک جهت کنترل التهاب و کاهش درد؛
  • تغییر در رژیم غذایی و کاهش وزن به رفع درد و کاهش فشار پا کمک می کند؛
  • استفاده از کفش و کفی طبی ویژه درد پا را در زمان راه رفتن کاهش می دهد؛
  • استفاده از بریس مخصوص نگهداری از مچ پا.

درمان های کششی و ورزشی در منزل

حرکات ورزشی آسان و با ابزارهای بسیار ساده مفاصل را نرم و آرام نگه می دارد. درمان ها و تمرینات کششی در منزل که به کاهش تنش های پا کمک کند و انعطاف پذیری پا را افزایش دهد؛ شامل موارد زیر است:

  1. از توپ گلف کمک بگیرید؛ به این صورت که روی صندلی بنشینید و توپ را روی زمین قرار دهید. کف پا را روی توپ قرار داده و توپ را به عقب و جلو هدایت کنید. این حرکت را به مدت چند دقیقه در روز انجام دهید. به این روش گودی کف پا را آرام کرده و به تشدید درد خاتمه می دهد.
  2. حرکات کششی انجام دهید؛ رو به دیوار بایستید. یکی از پاها را پشت پای دیگر روی زمین فیکس کنید. به طوری که زانوی پای جلویی کمی خم شود و کمی کشیدگی در پای عقب احساس کنید. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید و مجدد حرکت را تکرار کنید. باید صاف بایستید و پشت خم نشود. این حرکت را چند بار در روز تکرار کنید.
  3. پاشنه ها را حرکت دهید؛ در حالت ایستاده چند ثانیه روی پنجه ها بایستید و دوباره پاها را کامل روی زمین برگردانید. این حرکات را چند مرتبه در طول روز انجام دهید. این شیوه حرکتی توانمندی عضلات پا را افزایش می دهد.
  4. از حوله کمک بگیرید؛ حوله ای را روی زمین پهن کرده و با سرانگشتان پا سعی کنید که حوله را به سمت کف پا جمع کنید. این حرکت برای تقویت عضلات کف پا مفید است.

صافی کف پا؛ علل، نشانه ها و درمان

عمل جراحی و درمان صافی کف پا

در اکثر موارد انجام تمرینات ساده در منزل، حرکات فیزیوتراپی و تجویزهای پزشکی برای درمان صافی کف پا کفایت می کند. در صورتی که بیماری در مراحل پیشرفته ای باشد و درمان های ذکرشده پاسخگو نباشد؛ پزشک متخصص عمل جراحی و ترمیم را پیشنهاد می دهد.

سخن آخر

صافی کف پا یکی از اختلالات رایج در افراد محسوب می شود. امروزه اطلاعات افراد در زمینه این بیماری، عوامل و شیوه مراقبت از آن افزایش یافته است. دو نوع کف پای صاف ساختاری و عملکردی داریم که پزشک متخصص در زمان کودکی این عارضه را تشخیص می دهد.

علم و آگاهی نسبت به روال درمان از تشدید عارضه جلوگیری می کند. در حال حاضر درمان های خوبی برای این بیماری تعریف شده است که در این مقاله به بیان آن ها پرداختیم. ضمن اینکه افراد مبتلا به این عارضه باید برای کنترل آن از ورزش های سنگین، فعالیت های زیاد، پیاده روی و دویدن های طولانی پرهیز کنند.

صافی کف پا؛ علل، نشانه ها و درمان

Source: www.healthline.com, www.medicalnewstoday.com

 

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x