کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

شانه منجمد چیست؟

شانه منجمد ، که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می شود ، شرایطی است که با سفتی و درد در مفصل شانه مشخص می شود. علائم و نشانه ها به طور معمول به کندی شروع می شود ، با گذشت زمان بدتر می شوند ، و معمولاً طی یک تا سه سال بهبود می یابد.

علائم شانه منجمد چیست؟

شانه یخ زده به طور معمول به آرامی و در سه مرحله رشد می کند. هر مرحله می تواند چندین ماه طول بکشد.

مرحله انجماد: هرگونه حرکت شانه باعث درد می شود. در همین زمان ، دامنه حرکت شانه کاهش می یابد و محدود می شود.

مرحله یخ زده: در این مرحله ممکن است درد در شانه  کم شود. با این حال ، شانه سفت می شود و استفاده از آن دشوارتر می شود.

مرحله حل کردن: دامنه حرکت روی شانه  افزایش می یابد.

در بعضی از افراد ، درد شانه در شب بدتر شده و خواب را مختل می کند.

شانه منجمد چیست؟

دلایل شانه منجمد چیست؟

بافت پیوندی متشکل از استخوان ها ، رباط ها و تاندون هایی که مفصل شانه را تشکیل می دهند با یک کپسول بسته می شود. در مورد شانه یخ زده ، این کپسول در اطراف مفصل شانه ضخیم و سفت می شود و حرکات شانه را محدود می کند. علت دقیق شانه یخ زده هنوز مشخص نیست. اما ، بیشتر در افراد مبتلا به دیابت یا در افرادی که شانه ها برای مدت طولانی بی تحرک مانده مانند بعد از عمل و شکستگی دست، رخ می دهد.

عوامل خطر در ایجاد شانه منجمد چیست؟

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به شانه منجمد را افزایش دهد.

  • سن و جنس: افراد 40 سال و بالاتر و به ویژه خانم ها بیشتر احتمال دارد که شانه‌ منجمد داشته باشند.
  • عدم تحرک یا تحرک کم تر: افرادی که مدت طولانی بی تحرک می مانند یا تحرک شانه را کم می کنند ، خطر بیشتری برای ابتلا به شانه منجمد دارند. عدم فعالیت می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد ، از جمله:
  • آسیب روتاتور کاف
  • شکستگی دست
  • سکته
  • بعد از عمل
  • بیماری های سیستمیک

شانه منجمد چیست؟

در افراد مبتلا به برخی از بیماری های سیستمیک احتمالا ابتلا به شانه منجمد بیشتر است.  بیماری هایی که ممکن است خطر را افزایش دهند ، در زیر خلاصه شده است:

  • دیابت
  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری قلبی و عروقی
  • بیماری سل
  • بیماری پارکینسون

چگونه می توان از توسعه آن پیشگیری کرد؟

شایع ترین علل شانه یخ زده صدمه به شانه ،  شکستگی دست یا بی تحرکی است که ممکن است هنگام بهبود پس از سکته مغزی ایجاد شود. اگر جراحتی وجود دارد که حرکت شانه را دشوار می کند ، پیشنهاد می کنم در مورد تمریناتی که می توانید برای حفظ دامنه حرکت در مفصل شانه انجام دهید  با متخصص مشورت کنید.

تشخیص:

معاینه جسمی انجام می شود. در طول معاینه ممکن است از بیمار خواسته شود تا به روش های خاصی حرکت کند تا درد را کنترل کند و دامنه حرکات را ارزیابی کند. در این صورت از شما خواسته می شود هنگام حرکت بازو ، عضلات خود را شل کنید. شانه یخ زده هم بر دامنه حرکات فعال و هم غیرفعال تأثیر می گذارد.

شانه منجمد معمولاً فقط از علائم و نشانه ها قابل تشخیص است. با این حال ، آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا MRI نیز برای رد سایر مشکلات لازم است.

شانه منجمد چیست؟

درمان شانه یخ زده چگونه است؟

بیشتر درمان های شانه منجمد شامل کنترل درد شانه و حفظ هر چه بیشتر دامنه حرکت روی شانه است.

داروها: مسکن ها می توانند به کاهش درد و التهاب ناشی از شانه منجمد کمک کنند.

فیزیوتراپی: تمرینات دامنه حرکتی باید انجام شود تا در حد امکان از تحرک در شانه محافظت شود. تعهد شما برای انجام این تمرینات برای افزایش حرکات شانه ضروری است.

بیشتر شانه های منجمد  در طی 12 تا 18 ماه بهبود می یابند. با این حال ، در صورت عدم درمان ، و گاهی با درمان ، علائم می تواند دائمی باشد. برای علائم مداوم ، موارد زیر توصیه می شود:

شیوه زندگی و داروهای خانگی: با توجه به درد و محدودیت دامنه حرکتی ، باید تا حد امکان به استفاده از شانه و اندام خود ادامه دهید. استفاده از گرما یا سرما بر روی شانه می تواند درد را تسکین دهد.

طب سوزنی: طب سوزنی شامل قرار دادن سوزن های بسیار ریز در قسمت های خاصی از بدن شما است. به طور معمول ، سوزن ها برای مدت معینی در محل باقی می مانند. در این مدت می توان آنها را جابجا یا دستکاری کرد. بیشتر درمان های طب سوزنی نسبتاً بدون درد هستند زیرا نازک و انعطاف پذیر هستند و معمولاً به صورت سطحی قرار می گیرند.

شانه منجمد چیست؟

آیا شانه منجمد مکررا  ایجاد می شود؟

تکرار شانه یخ زده روی همان شانه غیر معمول است. با این وجود ممکن است در برخی از افراد شانه منجمد روی شانه مقابل ایجاد شود.

نباید فراموش کنیم که برای بهبود شانه یخ زده زمان لازم است.

Source: www.habibbostan.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x