کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

سوزش کف پا علل و درمان

آیا در کف پای خود احساس سوزش دارید؟ آیا گرما، سوزن شدن، لرزش و بی حسی در کف پای خود احساس می کنید؟ دیابت اصلی ترین علل سوزش کف پا است؛ اما تنها دلیل آن نیست. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث سوزش در کف پا می شود. هنگامی که در کف پای خود احساس سوزش می کنید، یعنی عصب های این منطقه دچار آسیب شده است.

در این مقاله قصد داریم که دلایل حس سوزش در کف پا را بیان کنیم و سپس راه های درمان را شرح دهیم. جهت دریافت این اطلاعات در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سوزش کف پا علل و درمان

دیابت دلیل سوزش کف پا

هنگامی که شما قند خون بالایی دارید، سیگنال های کمتری به اعصاب شما وارد می شود و به تدریج  به رگ ها و اعصاب خون شما آسیب می رساند؛ به گونه ای که پای شما سر یا سنگین می شود و سوزش را در این منطقه حس می کنید.

رگ های خونی دارای دیوارهایی هستند که وظیفه انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به اعصاب دارند. این دیوارها در اثر قند خون بالا ضعیف می شوند و  وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند که نتیجه آن آسیب عصبی و سوزش کف پا است.

در اصطلاح پزشکی آسیب عصبی به پاها نوروپاتی محیطی نام دارد که سبب احساس سوزش در کف پا می شود.

بهترین روش درمانی در این زمینه کنترل قند خود و نگهداری متعادل آن است. تنها در این صورت است که سیستم عصبی شما به حالت عادی بازمی گردد و بدن فعالیت عادی خود را در این صورت انجام می دهد.

استفاده زیاد از الکل

همانطور که گفتیم، آسیب های عصبی که به دلیل تضعیف دیواره های رگ های خونی در نتیجه سوزش کف پا می شود، نوروپاتی محیطی نام دارد. استفاده زیاد از الکل یکی دیگر از دلایل نوروپایی محیطی است.

از علائم این بیماری سرگیجه، اختلال در گفتار، اسپاسم عضلانی و از دست دادن توانایی در حرکت عضلات، ضعف عضلانی و اختلال در عملکرد ادرار و روده است. در چنین مواردی گاهی اوضاع بیمار به اندازه ای وخیم است که با قطع مصرف الکل نیز شرایط برای او بهتر نمی شود.

بیماری Charcot-Marie-Tooth

اگر نام این بیماری برای شما عجیب است، باید بدانید که نام آن از اسم سه پزشک کشف کننده این بیماری گرفته شده است. این مرض درواقع یک مرض ارثی عصبی به شمار می رود که شروع آن از سوزش کف پا است و با پیشرفت آن علایم دیگری مانند گرفتگی عضلات و سوزن شدن دست ها نیز اضافه می شود. این بیماری نوعی نورپاتی حسی است.

سوزش کف پا علل و درمان

سندم درد منطقه ای

این سندروم معمولا بعد از انجام عمل جراحی پدید می آید. دلیل ایجاد سوزش در کف پا در این بیماری آسیب سیگنال های ستون فقرات و مغز است. در این بیماری ممکن است سیستم بدنی فرد دچار آسیب شود. از علائم دیگر این بیماری درد سوزش، تورم در نواحل مختلف به ویژه پا، مشاهده تغییر در رنگ پوست و بافت است.

وجود گلبوگل های قرمز

تجمع تعداد زیادی گلبوگل قرمز در کف پا خطر ناک است. این تجمع در فرد احساس گرمی و درد را ایجاد می کند. علایمی که در این بیماری مشاهده می کنید، قرمزی غیرعادی کف پا است که دلیل ایجاد چنین مشکلی هنوز مشخص نیست.

این بیماری با انجام فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری و تمامی ورزش هایی که فشار بر کف پا وارد است، دچار تشدید سوزش کف پا می شود. جهت درمان و بهبود آن در مرحله اول نیاز به استراحت پا دارید و بعد از آن بهتر است، سعی کنید که گردش خون در بدن بهتر انجام گیرد.

سوء تغدیه و کمبود ویتامین

از گذشته تاکنون همیشه سوء تغدیه در قشرهای پایین و متوسط جامعه وجود داشت؛ اما امروزه این مشکل کمتر در جامعه دیده می شود؛ اما هنوز نواحی وجود دارد که به دلیل بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل تغذیه مناسبی ندارند. در ایران نیز شاهد این وقایع در شمال و شمال غربی کشور بوده ایم.

سوء تغذیه نیز از عومل ایجاد سوزش در کف پا است. افرادی که از این موضوع رنج می برند، ویتامین های گروه B-12، B-6، B-9 را در بدن خود کم دارند. کم خونی نیز از عواملی به شمار می رود که سبب سوء تغذیه پدید آمده است. اگر دلیل سوزش پای شما کم خونی باشد، علائم دیگری مانند سرگیجه، احساس خستگی مفرط و تنگی نفس نیز دارید.

سوزش کف پا علل و درمان

تیروئید کم کار

وظیفه غده تیروئید هماهنگ سازی هورمن های بدن است. در بدن بعضی از افراد این غده به درستی کار نمی کند و ممکن است کم کار یا پر کار باشد.

تیروئید کم کار سبب تورم در بدن و فشار بر عصب های بدن می شود که نتیجه آن سوزش کف پا، افزایش وزن، خشکی پوست و خستگی مفرط است.

درصورتی که ناگهان دچار افزایش وزن شده اید و به همراه آن علائم دیگر را دارید، نیاز است، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

سوزش پا به دلیل ورزش

ورزشکاران گاهی به دلیل فعالیت ورزشی سنگینی که دارند، در کف پای خود احساس سوزش می کنند. این سوزش ممکن است به دلیل خستگی یا عفونت های قارچی باشد. درصورتی که ورزشکار هستید، بهتر است بیشتر از پاهای خود مراقبت کنید زیرا پاهای شما بیشتر از مردم عادی در معرض مشکلات مختلف است.

بیماری کلیه

افرادی که بیماری کلیوی دارند، از سوزش پای خود متوجه می شوند که اکنون کلیه آن ها فعالیت خود را به درستی انجام نمی دهد. هنگامی که کلیه سموم بدن را دفع نکند، بدن ناچار است که سموم را به شریان های خون منتقل کند. در این صورت کف پا دچار سوزش، تورم و خارش می شود.

اگر سوزش در کف پای شما به دلیل فعالیت بد کلیه باشد، علائم دیگری نیز دارید. از جمله این عوامل شامل: ادرار کمتر، احساس تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع و در موارد حادتر تشنج نیز دیده شده است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی از روش های درمان بیماری های سرطانی به شمار می رود. این درمان عوارض متعدد و سنگینی دارد که بیمار در طی دوره درمان خود با آن ها درگیر است. از جمله این علائم سوزش کف پا به حساب می آید.  عوارض دیگر این درمان عبارتند از: احساس درد، لرز و خستگی در عضلات، کندی انجام حرکات عادی بدن، از بین رفتن تعادل وهماهنگی در بدن، درد و غیره.

سوزش کف پا علل و درمان

درمان سوزش در کف پا

پس از مطالعه دلایل سوزش کف پا بررسی کنید که کدام یک از عوامل به شما نزدیک تر است؛ پس از آن ابتدا شرایط و استانداردهای معمولی را جهت بهبود انجام دهید.

اگر بعد از استراحت و اقدام های خانگی مورد نیاز مشکل شما حل نشد، هر چه سریع تر به پزشک معالج جهت درمان و تشخیص قطعی مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علل و درمان سوزش کف پا پرداختیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود. همانطور که گفتیم، مهم ترین علل سوزش در کف پا دیابت و بعد از آن عوامل دیگری مانند تیروئید، بیماری کلیوی، بیماری ارثی عصبی، شیمی درمانی، خستگی و فشار زیاد به پا، سوء تغذیه و کمبود ویتامین، کم خونی، سندرم درد منطقه ای و تجمع تعداد زیادی از گلبول های قرمز است.

Source: www.healthline.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x