کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

دلایل ایجاد میخچه پا را بهتر بشناسید

میخچه و پینه لایه های ضخیم و سخت شده پوست هستند. این عارضه زمانی به وجود می آید که پوست از  خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت می کند. این عارضه بیشتر اوقات روی پا، انگشتان دست و انگشتان پا  ایجاد می شود. میخچه و پینه نوعی مشکل پوستی ناخوشایندی است که با درد همراه است. دلایل ایجاد میخچه پا یکی از اصلی ترین مباحث قابل بحث در این مقاله است.

تنها افرادی به معالجه میخچه نیاز دارند که این عارضه آن ها را اذیت می کند و باعث ایجاد درد شده است. بسیاری از افراد تنها با از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار میخچه را درمان می کنند.

اگر از افراد مبتلا به دیابت هستید یا بیماری دیگری دارید که باعث جریان خون ضعیف در پاهای شما شده اند، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از میخچه هستید. در صورت برخورداری از چنین شرایطی به توصیه پزشک خود به مراقبت مناسب از میخچه و پینه بپردازید.

دلایل ایجاد میخچه پا را بهتر بشناسید

دلایل ایجاد میخچه پا

فشار و اصطکاک ناشی از اعمال تکراری باعث رشد بیشتر میخچه می شود. برخی از منابع این فشار و اصطکاک عبارت‌اند از:

پوشیدن کفش نامناسب

کفش های تنگ و پاشنه بلند پا را فشرده می کنند و به پا فشار می آورند. همچنین وقتی کفش خیلی گشاد است، باعث ایجاد لغزش پا درون کفش می شود و پای فرد به درز یا کوک داخل کفش نیز مالیده می شود. کفش نامناسب یکی از دلایل اصلی ایجاد میخچه در پا هستند.

جوراب نپوشیدن

در صورتی که کفش و صندل را بدون جوراب پا می کنید، باعث می شود که پای شما در کفش اصطکاک پیدا کند. جوراب های غیر استاندارد نیز یکی از دلایل ایجاد میخچه پا هستند.

علائم

علائم و نشانه های زیر حاکی از وجود میخچه هستند:

  • زبر و خشن شدن پوست؛
  • قسمت های سفت و سخت پوست؛
  • حساسیت یا درد زیر پوست؛
  • پوست های پوسته پوسته و بسیار خشک.

دلایل ایجاد میخچه پا را بهتر بشناسید

میخچه و پینه

خوب است بدانید که میخچه و پینه عارضه مشترکی نیستند. میخچه ها کوچکتر از پینه هستند و مرکز سختی دارند که توسط پوست ملتهب احاطه شده است. میخچه در قسمت هایی از پاها که تحمل وزن ندارند، مانند قسمت بالایی و کناری انگشتان پا و حتی بین انگشتان پا به وجود می آید. میخچه در قسمت های تحمل کننده وزن نیز قابل شکل گیری هستند که به صورت عارضه ای دردناک ظاهر می شود.

پینه به ندرت دردناک است. این عارضه معمولا در کف پاها به وجود می آید. به خصوص در زیر پاشنه پا، کف دست و  زانو شاهد پینه هستیم. پینه از لحاظ شکل و اندازه از میخچه متفاوت تر و اغلب از آن بزرگ تر است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

چنانچه میخچه دردناک و ملتهب شد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر از افراد مبتلا به دیابت یا جریان خون ضعیف هستید، ضروری است که قبل از خود درمانی میخچه به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا حتی یک آسیب جزئی در پای شما ممکن است منجر به زخم عفونی و زخم باز شود.

عوامل خطر را بشناسید!

این عوامل ممکن است خطر ابتلا به میخچه و پینه را افزایش دهد:

  • پینه پا: یک برجستگی غیرطبیعی و استخوانی است که روی مفصل در انگشت شست پا ایجاد می شود.
  • انگشت چکشی: نوعی تغییر شکل انگشتان است که در آن انگشت شما مانند پنجه می شود.
  • سایر ناهنجاری های پا همچون خار استخوان نتیجه مالش مداوم پا در داخل کفش است.
  • استفاده از ابزارهای مکانیکی بدون استفاده از دستکش، پوست را در معرض اصطکاک بیش از حد قرار می دهد و منجر به میخچه می شود.

دلایل ایجاد میخچه پا را بهتر بشناسید

جلوگیری

با انجام روش های زیر از ایجاد میخچه جلوگیری کنید.

استفاده از کفش مناسب

کفشی بپوشید که برای انگشتان شما فضای کافی داشته باشد. اگر در داخل کفش نمی توانید انگشتانتان را تکان دهید؛ پس کفش هایتان خیلی تنگ است. چنانچه کفش شما این مشکل را دارد، بهتر است آن را برای تعمیر به فروشنده بدهید و از او بخواهید که نقاطی از کفش را که به پای شما فشار می آورند، باز تر کند؛ چرا‌که یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد میخچه استفاده از کفش های نامناسب است.

از پوشش های محافظ استفاده کنید

اگر کفش شما در تماس مستقیم با پای شما‌ست و شما را اذیت می کند، از پد نمدی یا بانداژ برای ایجاد محافظ استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از جدا کننده های انگشتان پا یا مقداری پشم گوسفند در بین  انگشتان پا ایده ای مناسب است.

در هنگام استفاده از ابزارهای دستی از دستکش های بالشتی استفاده کنید یا دسته های ابزار خود را با نوار پارچه ای یا روکش ها بپوشانید که به دست های شما فشار نیاورند و باعث بروز میخچه نشوند.

صابون را فراموش نکنید!

  • برای رفع میخچه پا توصیه می شود هر شب پا را با آب و صابون شست و شو دهید. بعد از شستن و خشک شدن پا آن را با یک کرم مرطوب کننده مالش دهید که نرم شود.
  • شستن روزانه جوراب ها با صابون نیز یکی از روش های پیشگیری کننده از میخچه پا‌ست.

سریع عمل كنید

به محض آگاهی از بروز میخچه وارد عمل شوید. اگر در مراحل اولیه ای که میخچه در حال شکل گیری است، اقدامات لازم را انجام دهید، دیگر این عارضه گسترش پیدا نمی کند. در مراحل اولیه میخچه یك حلقه كوچك از پوست هاى سفت شده است كه درد خفیفی دارد.

چنانچه مشکل گردش خون یا دیابت دارید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت تمامی علل ایجاد میخچه را از بین ببرید و راه های درمانی دیگر را پیش بگیرید.

بین انگشتان پا فاصله بیندازید

برای جلوگیری از ایجاد میخچه بین انگشتان پاهایتان فاصله بیندازید. از آنجایی که میخچه هاى نرم به سبب برخورد استخوان هاى دو انگشت مجاور پا نمایان می شوند، بهتر است با وسیله ای نرم بین انگشتانتان فاصله بیندازید که میخچه به وجود نیاید.

لازم است ذکر شود که الیاف پنبه برای این منظور توصیه نمی شود زیرا باعث حساسیت بیشتر پوست می شود.

کفشی که پاشنه مناسب دارد، انتخاب کنید

کفش های پاشنه بلند یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد میخچه پا هستند. در هنگام خرید کفش دقت کنید که کفش استانداردی که پاشنه مناسبی داشته باشد، انتخاب کنید.

دلایل ایجاد میخچه پا را بهتر بشناسید

سخن آخر

میخچه ضایعه ای پوستی است که در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در ناحیه پشتی پنجه پا، انگشتان پا و قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد می‌شود. میخچه هنگامی بروز می کند که فشار وارده شکلی شبیه به بیضی در پوست ایجاد کند. قسمت مرکزی این عارضه، کانون فشار است و در صورت عدم درمان با گذشت زمان افزایش می یابد.

یکی از دلایل ایجاد میخچه پا فشار و اصطکاک مداوم پا با کفش و زمین است. در چنین شرایطی ساختار استخوانی پا و انگشتان به صورت مداوم به زمین کشیده می‌شوند؛ در نتیجه پوست زبر می شود. جوراب نپوشیدن و استفاده از جوراب تنگ نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد میخچه پا هستند.

استفاده از کفش های نامناسب، کفش های پاشنه دار و کفش های تنگ نیز از اصلی ترین دلایل ایجاد میخچه پا هستند. چنانچه از سری افرادی هستید که از مشکلات جریان خون و دیابت رنج می‌برید، در صورت مشاهده میخچه مراجعه به پزشک ضروری است؛ زیرا در صورت نادیده گرفتن این امر ممکن است بدن شما متحمل آسیب های جبران ناپذیری شود.

Source: www.mayoclinic.org

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x