درمان طبیعی درد مفاصل

درد مفاصل عموماً در افرادی که سن بالاتری دارند؛ بروز می کند و شاید با افزایش سن تشدید شود. این مشکل در مراجعه با پزشک، با برخی از داروها درمان می شود. در برخی موارد دیده شده است که این داروها دارای عوارض جانبی هستند. در مواردی که التهاب مفاصل بسیار زیاد است؛ پزشک مجبور به تجویز داروهای دارای کورتون می شود؛ استفاده از این دسته از داروها یا تزریق آن، ممکن است به پوکی استخوان منجر شود.

این مسئله موجب می شود؛ افراد به استفاده از درمان طبیعی درد مفاصل روی بیاورند. اگر خود یا یکی از اعضای خانواده شما مبتلا به درد مفاصل است؛ راهکارها و مطالبی که در ادامه وجود دارد؛ بدون شک برای شما چاره ساز خواهد بود. لازم به ذکر است؛ پیش از انجام هر یک از راه های زیر حتماً پزشک معالج خود را مطلع کنید.

راه حل های درمان طبیعی درد مفاصل

پیش از اینکه با درمان طبیعی درد مفاصل و راه حل های آن آشنا شوید؛ خوب است که علل ایجاد و بروز درد مفاصل را بشناسید.

علل ایجاد درد مفاصل

• آرتروز نوعی بیماری است که بر مفاصل تاثیر می گذارد و موجب بروز التهاب و سفتی و درد شدید در آن می شود. این علائم با زوال بافت بین مهره ها همراه است که احساس درد را تشدید می کند. استئوآرتریت، شایع ترین نوع آرتروز، با افزایش سن بدتر می شود و در اثر فرسودگی بدن در طی سال ها پیشرفت خواهد کرد.
  • آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی، در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل ایجاد می شود. از آنجایی که سیستم ایمنی تصور برخورد با بافت خارجی را دارد و با آن مقابله می کند؛ روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی محسوب می شود.

دستورالعمل های درمان طبیعی درد مفاصل

مواردی که در ادامه بیان می شود؛ بر بهبود انواع مختلف آرتروز و درد های مفصلی تاثیرگذار هستند و از آنجایی که درمان های غیر دارویی محسوب می شوند؛ در صورت انجام صحیح و اصولی، فاقد هرگونه عوارض جانبی خواهند بود.

کاهش وزن

وزن شما تأثیر فراوانی بر میزان دردی که از آرتروز تجربه می کنید؛ خواهد داشت. اضافه وزن، موجب افزایش فشار در مفاصل حساس و آسیب پذیر همچون زانو، لگن و پا می شود. کاهش استرس و فشار روی مفاصل با کاهش وزن، منجر به تحرک بهتر شما و کاهش درد خواهد شد. بنابراین نخستین و مهم ترین درمان طبیعی درد مفاصل کاهش وزن است.

تمرین بیشتری انجام دهید

انجام تمرین سبک و آرام، فواید بیشتری برای کاهش وزن خواهد داشت. حرکات ساده به بهبود انعطاف پذیری مفاصل شما کمک می کنند. البته نباید ورزش های سنگینی همچون وزنه برداری را انجام دهید. در عوض، تمرینات کم فشاری همچون ایروبیک در آب و شنا را به عنوان یک درمان طبیعی درد مفاصل امتحان کنید.

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید

استفاده از کمپرس های سرد و گرم، در کنترل درد مفاصل تاثیر فراوانی دارد. دوش آب گرم به ویژه هنگام صبح، به نرم شدن مفاصل کمک می کنند. بهره گیری از پتوی برقی یا گرمکن مرطوب در طول شب نیز همین تاثیر را خواهد داشت.

کمپرس سرد بیشتر جهت رفع درد و تورم و التهاب مفاصل استفاده می شود. یک بسته یخ یا سبزیجات منجمد را از یخچال خارج کنید و بین یک حوله بپیچید و جهت تسکین سریع درد، روی مفاصل قرار دهید.

طب سوزنی

این روش نوعی درمان باستانی چینی است که در طی آن سوزن های نازکی در نقاط خاصی از بدن قرار می گیرد. این عمل با هدف ایجاد تعادل در بدن انجام می گیرد. طب سوزنی از سوی سازمان بهداشت جهانی جهت درمان بیش از ۱۰۰ اختلال، به عنوان درمان کمکی توصیه شده است.

با توجه به این موارد، طب سوزنی به کاهش درد در انواع آرتریت کمک کننده است و به شرط اینکه از متخصص ماهر طب سوزنی استفاده شود؛ نوعی درمان طبیعی درد مفاصل به حساب می آید.

جهت مقابله با درد از مراقبه استفاده کنید

طبق آمار موسسه ملی بهداشت (NIH)، تمرینات مراقبه و کاهش استرس، در برخی از افراد موجب کاهش درد مفاصل می شود. تحقیقات همچنین نشان دهنده آن است که با کاهش استرس، التهاب و تورم و در نتیجه کاهش درد حاصل خواهد شد.

اسیدهای چرب مناسب را در رژیم غذایی خود بگنجانید

وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی تمامی افراد ضروری است. این چربی های سالم، به درمان انواع آرتریت نیز کمک می کند. کلیه مواد غذایی که حاوی مقادیر مناسبی از امگا ۳ هستند؛ موجب کاهش سفتی و درد مفاصل می شوند.

نوعی دیگر از انواع اسید چرب که در درمان طبیعی درد مفاصل موثر خواهد بود؛ اسید گامالینولنیک یا GLA است. این ماده در بذر گیاهان خاص مانند گل پامچال، گاوزبان، شاهدانه و تاک های سیاه یافت می شود.

زردچوبه را به غذاهای خود اضافه کنید

زردچوبه نوعی طعم دهنده و ادویه خوش عطر و بو است که در برخی غذاها استفاده می شود. ممکن است برخی از افراد کمتر از این ادویه بهره ببرند اما این ادویه به کاهش دردهای مفاصل کمک خواهد کرد. رمز این خاصیت به دلیل وجود ماده شیمیایی به نام کورکومین است. بنابراین با این ادویه خوشمزه به درمان طبیعی درد مفاصل کمک خواهید کرد.

مکمل های گیاهی را امتحان کنید

مکمل های گیاهی مختلفی در بازار وجود دارند که ادعا می شود؛ درد مفاصل را کاهش می دهند. برخی از این گیاهان همچون بوسولیا، بروملین، پنجه شیطان، جینکو، گزنه و غیره ممکن است در درمان آرتروز مفید باشند. از آنجایی که خلوص و کیفیت درمان های گیاهی توسط سازمان غذا و دارو بررسی نمی شود؛ پیش از استفاده از درمان های گیاهی بهره گیری از آنها به عنوان درمان طبیعی درد مفاصل، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

محل درد را ماساژ دهید

به گفته محققان، ماساژ منظم و صحیح مفاصل درگیر با آرتروز، به کاهش درد و سفتی مفاصل کمک می کند و دامنه حرکتی فرد را بهبود می بخشد. جهت یادگیری صحیح ماساژ، از یک فیزیوتراپ کمک بگیرید یا جلساتی را جهت ملاقات با فیزیوتراپ ترتیب دهید.

درمان طبیعی درد مفاصل

استرس چگونه مانع از درمان طبیعی درد مفاصل می شود؟

برخی اتفاقات در زندگی افراد به وجود می آید که اجتناب ناپذیر است. فوت عزیزان، نگرانی های مالی و سازگاری با تغییرات به وجود آمده در محیط کار و غیره همگی استرس و نگرانی های فراوانی را به زندگی افراد تحمیل می کنند. ارتباط بین استرس و التهاب مفاصل کاملاً اثبات شده است. استرس موجب ترشح برخی مواد شیمیایی در بدن می شود که بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و باعث تشدید التهاب می شود. این فرآیند آرتروز را شعله ور خواهد کرد.

بنابراین جهت درمان طبیعی درد مفاصل خود، در مواقع استرس زا آرامش خود را حفظ کنید و با راه حل هایی همچون مدیتیشن و یوگا یا انجام فعالیت هایی که به آن علاقه مند هستید؛ نگرانی را از خود دور کنید.

نتیجه گیری

بروز درد در مفاصل معمولاً با افزایش سن تشدید می شود و پزشکان آن را با تجویز برخی داروها و مسکن درمان می کنند. وجود عوارض جانبی موجب می شود؛ برخی افراد به درمان طبیعی درد مفاصل روی بیاورند. در این نوشته به چند توصیه در این رابطه اشاره شده است. مکمل های گیاهی، اسیدهای چرب مفید، انجام مراقبه، ماساژ، طب سوزنی، کمپرس سرد و گرم، کاهش وزن و انجام تمرینات سبک از جمله این موارد هستند.

در انتهای مطلب نیز در خصوص تاثیر استرس روی التهاب و درد مفاصل پرداخته شده است. به نظر می رسد با اینکه استرس عضو جدانشدنی از زندگی تمامی افراد است؛ جهت جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله درد مفاصل، باید راه مقابله با آن را بیاموزید.

Source: www.healthline.com