کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

درد زیر انگشتان پا، علت علائم و درمان

درد زیر انگشتان پا که در پزشکی به آن متاتارسالژی نیز گفته می شود؛ بیماری ای است که در آن توپ پای شما دردناک و ملتهب می شود. این بیماری علل مختلفی دارد که منجر به بروز درد می شود. مبتلایان به متاتارسالژی درد در بالشتک موجود زیر انگشتان پا را تجربه می کنند. این ناحیه از پا همان قسمتی است که بیشترین فشار را در زمان ایستادن و حرکت تحمل می کند.

اگر شما نیز به دنبال شناخت بیشتر این بیماری هستید و این دردها را تجربه کرده اید؛ شاید به دنبال راهی جهت درمان آن هستید. به همین دلیل در مقاله پیش رو بسیاری از علائم و نشانه های متاتارسالژی را بیان کرده ایم. همچنین در ادامه راهکارهایی جهت درمان آن ارائه شده است. با ما همراه باشید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

درد زیر انگشتان پا، علت علائم و درمان

متاتارسالژی چیست؟

متاتارسالژی همان درد زیر انگشتان پا است که به طور معمول در سرهای متاتارس وجود دارد. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که متاتارس چیست؟ در جواب باید بدانید که مفصلی است که به طور دقیق در زیر انگشتان پای شما قرار دارد.

این درد با خم شدگی انگشتان پا، بی حسی، دردهای شدید و حتی سوزش  همراه است. البته که برخی از این دردها با کمی استراحت تسکین پیدا می کند؛ اما برخی از افراد دردهای طولانی مدت و ادامه دار را تجربه می کنند. در واقع این دردهای طولانی مدت متاتارسالژی نامیده می شود.

دلایل گسترش درد زیر انگشتان پا

اگر ورزش هایی مانند دویدن و پرش را انجام می دهید؛ به شما توصیه می کنیم که برای مدتی آن ها را متوقف کنید. زیرا با ادامه این ورزش ها بیماری شما گسترش پیدا می کند. همچنین باید بدانید که کفش های نامناسب نیز منجر به افزایش درد شما خواهند شد.

بنابراین تا جایی که ممکن است؛ از استفاده از کفش های خیلی تنگ و پاشنه بلند خودداری کنید. توجه داشته باشید که این کفش ها به پای شما فشار زیادی وارد می کنند.

نشانه های درد زیر انگشتان پا

بسیاری از افراد با احساس درد به دنبال شناخت بیشتر آن جهت درمان هستند. اگر شما در کف پای خود احساس درد دارید و تصور می کنید که نشانه هایی از بیماری متاتارسالژی است؛ باید بدانید که علائم این درد شامل موارد زیر می شود:

  • دردهای زیاد و سوزش در توپ کف پا و ناحیه ای پشت انگشتان پا؛
  • دردی که با ایستادن، راه رفتن و دویدن بدتر می شود؛
  • دردی که با ایستادن بر سطحی سخت زیاد می شود و با استراحت کاهش پیدا می کند؛
  • دردهای ناگهانی و شدید در انگشتان پا؛
  • احساس وجود سنگریزه در کفش.

درد زیر انگشتان پا، علت علائم و درمان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با مشاهده این نشانه ها نگران نباشید؛ برخی از دردها به دلیل ایستادن طولانی مدت یا فعالیت های ورزشی سنگین به وجود می آیند. درد زیر انگشت های پا با کمی استراحت تسکین پیدا خواهد کرد. اگر درد یا سوزش در ناحیه توپ کف پا با تعویض کفش تسکین پیدا نکرد؛ این درد را نادیده نگیرید. حتما با پزشک مشورت کنید که از بروز مشکلات جدید جلوگیری شود.

همچنین توصیه می کنیم که در صورت تکرار دردها به مدت چند روز متوالی به پزشک مراجعه کنید. اگر شما در تحمل درد بی طاقت هستید؛ باید بدانید که این دردها تا دو هفته طبیعی هستند؛ مگر این که بسیار شدید باشند.

علل بروز درد زیر انگشتان پا

گاهی اوقات تنها یک عامل منجر به بروز این درد می شود؛ اما اکثر اوقات چندین عامل در بروز این بیماری شریک هستند. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که علت بروز این دردها چیست و چرا باید آن ها را تحمل کنید؟ در ادامه به برخی از علل این بیماری اشاره خواهیم کرد:

فعالیت های ورزشی شدید

به طور کلی، هر فردی که در ورزش های پرتحرک شرکت می کند؛ به مرور زمان به این عارضه دچار می شود. خصوصا اگر از کفش های مناسب در فعالیت های خود استفاده نکند. به عنوان مثال دوندگان بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. دلیل بروز درد زیر انگشتان پا در آن ها وجود فشار زیاد به ناحیه جلویی پا است. درواقع هنگام حرکت بیشترین نیرو به این ناحیه از پا وارد می شود که به مرور زمان خطرناک خواهد بود.

شکل پا

اگر توجه کرده باشید؛ پای همه افراد به یک شکل نیست و با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. به عنوان مثال بسیاری از افراد هستندکه انگشت دوم آن ها بلندتر از انگشت شست پا است. این افراد فشار بیشتری نسبت به افراد عادی به انگشت دوم خود وارد می کنند. این فشارها به متاتارس های موجود بین انگشت اول و دوم فشار می آورد.

همچنین برخی از پاها قوس بلندی دارند. این قوس های بلند در کف پا نیز فشار بیشتری را به دنبال خواهند داشت. این فشار زیاد به مرور زمان درد زیر انگشت های پا را به دنبال دارد.

ناهنجاری های موجود در پا

شاید با مطالعه این عنوان کنجکاو شده اید که در رابطه با ناهنجاری های پا اطلاعات بیشتری را کسب کنید. باید بدانید که استفاده از کفش های خیلی تنگ و حتی کفش های پاشنه بلند منجر به ایجاد مشکلاتی در پای شما خواهد شد. استفاده از کفش های نامناسب باعث می شود که انگشتان پای شما خم یا متورم شود. به این تورم و برجستگی ها، ناهنجاری های پا گفته می شود.

اضافه وزن

همان طور که می دانید؛ پاهای شما در زمان حرکت بیشترین فشار را تحمل می کنند و با زیاد شدن وزن شما این فشارها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب اضافه وزن یکی از دلایلی است که منجر به بروز درد زیر انگشتان پا می شود. در برخی از موارد با کاهش وزن شاهد بهبود این درد خواهید بود.

درد زیر انگشتان پا، علت علائم و درمان

کفش نامناسب

کفش های پاشنه بلند بیشترین فشار را به ناحیه جلویی پا وارد می کنند. در واقع بیشترین دلیل بروز این درد در زنان، استفاده از این نوع کفش ها است. علاوه بر آن، کفش های ورزشی که استانداردهای لازم را ندارند؛ پاهای شما را در شرایط نامساعدی قرار می دهند.

نوروم مورتون

برخی شرایط خاص وجود دارد که باعث ایجاد درد زیر انگشت های پا می شود. نوروم مورتون یکی از آن ها به حساب می آید. در این شرایط ناحیه بین انگشتان دوم و سوم تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. تنها دلیل وجود این مسئله افزایش ضخامت بافت های اطراف اعصاب است. البته باید توجه داشته باشید که اعصاب منتهی به انگشتان پا در معرض این خطر هستند.

بیماری فریبرگ

باید بدانیدکه این بیماری نیز منجر به درد زیر انگشتان پا می شود. در این بیماری بخشی از متاتارس ها ساختار خود را از دست می دهند و متاتارس مفصل مجاور را درگیر می کنند.

چه افرادی ریسک بالای ابتلا به این بیماری را دارند؟

به طور کلی باید بدانید که همه افراد در معرض درد زیر انگشتان پا قرار دارند. شاید باید گفت که بسیاری از افراد حداقل یک بار این درد را در زندگی خود تجربه کرده اند. اما این درد برای آن ها همیشگی نبوده و بعد از کمی استراحت تسکین پیدا کرده است.

اگر شما هر یک  از فاکتورهای زیر را دارید؛ باید بدانید که در معرض خطر بیشتری هستید:

  • ورزش های شدید انجام می دهید؛
  • از کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی و مداوم استفاده می کنید؛
  • اضافه وزن دارید؛
  • بیماری هایی در ناحیه کف پا مانند همورترو و کالوس دارید؛
  • روماتیسم یا نقرس دارید.

درد زیر انگشتان پا، علت علائم و درمان

درمان درد زیر انگشتان پا

شما با روش های ساده ای امکان جلوگیری از گسترش این درد را دارید. همچنین باید بدانیدکه داروهای بسیاری جهت درمان متاتارسالژی وجود دارد. البته مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک باشد و در صورت نداشتن بیماری دیابت یا فریبرگ، این داروها برای شما تجویز می شود.

جالب است بدانید که نکاتی از جانب پزشک توصیه می شود که این نکات در رابطه با درمان های خانگی است. در ادامه برخی از آن ها را معرفی می کنیم.

  • استراحت: یکی از موثرترین روش ها به خصوص پس از انجام فعالیت های سنگین محسوب می شود.
  • استفاده از یخ: یخ به کاهش التهاب و تورم کمک می کند.
  • استفاده از کفش راحت: به احتمال زیاد پزشک شما را به استفاده از کفش های مناسب تشویق خواهد کرد.
  • ورزش های کششی: با این که باید از فعالیت های شدید دور باشید؛ اما ورزش های کششی را نباید فراموش کنید. زیرا این ورزش ها درد را تسکین می دهند.
  • وزن مناسب: بهتر است که به وزن خود دقت کنید. زیرا با کاهش وزن شاهد تسکین درد زیر انگشتان پا خواهید بود.

اگر دچار این درد شده اید؛ مطمئن باشید که با رعایت نکات ذکر شده درد شما پس از مدتی کاهش پیدا کرده و تمام می شود.

کلام آخر

این روزها بسیاری از افراد به دلیل فعالیت های بدنی بالا مجبور به تحمل درد در ناحیه پا هستند. درد زیر انگشتان پا یکی از این دردها محسوب می شود که مبتلایان را بی طاقت کرده است. بروز این دردها دلایل مختلفی دارد.

به طور کلی، این دلایل به ایستادن های مداوم و حرکت های ورزشی شدید محدود نمی شود. اغلب این دردها به دلیل موقعیت های شغلی خاص یا در ورزشکاران حرفه ای به وجود می آید. اما راه های بسیاری جهت درمان آن ها وجود دارد.

اگر شما نیز دچار این نوع درد شده اید؛ اولین توصیه ما استراحت است. بسیاری از دردهای کف پا با استراحت تسکین پیدا می کند و این در حالی است که برخی از دردها نیز برای مدت طولانی ادامه دار خواهند بود. افرادی که این دردهای طولانی مدت را تجربه می کنند؛ به بیماری متاتارسالژی دچار شده اند.

با مراجعه به پزشک و دقت به توصیه های او این بیماری درمان خواهد شد. در این مقاله سعی کردیم که راهکارهایی در رابطه با تسکین درد زیر انگشت های پا ارائه دهیم. همچنین به علائم و دلایل بروز این بیماری به طور کامل اشاره کردیم.

Source: www.mayoclinic.org, www.healthline.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x