تشخیص و درمان خار پاشنه

خار پاشنه با نام علمی فاسیت پلانتار نوعی اختلال در قسمت پاشنه پا به حساب می آید. این اختلال دردهای شدیدی را هنگام راه رفتن به همراه خواهد داشت. در واقع همین دردهای شدید باعث مراجعه به پزشک و در نهایت منجر به تشخیص خواهد شد. در هنگام مراجعه به پزشک، تست ها و آزمون هایی از شما گرفته شده که نوع و وخامت خار پاشنه مشخص می شود.

گام نخست؛ تشخیص خار پاشنه

در این مرحله پزشک توسط معاینات فیزیکی و همچنین سوابق درمانی شما درباره نوع بیماری تصمیم گیری خواهد کرد. بیشترین منطقه ای که مورد بررسی قرار گرفته، نقاطی است که دچار دردهای شدید شده اند. بنابراین دکتر متخصص پس از بررسی این نواحی و مشاهدات شما از بیماری، تصویربرداری هایی را تجویز خواهد کرد که بر اساس آن تشخیص را انجام خواهد داد.

پزشک تنها به وسیله یک تصویربرداری خیلی ساده قادر خواهید بود که خار پاشنه را به راحتی تشخیص دهد. اما در برخی موارد متخصصان ترجیح می دهند که MRI تجویز کنند. این تصویربرداری با اشعه ایکس تنها جهت اطمینان خاطر پزشک معالج انجام می شود. زیرا این دردها می تواند عوامل دیگری همچون استرس و شکستگی ها را شامل شود. پس از انجام این بررسی ها، وخامت خار پاشنه مشخص شده و درمان هایی جهت بهبودی آن از طرف پزشک معالج تجویز خواهد شد.

تشخیص و درمان خار پاشنه

خار پاشنه را چگونه درمان کنیم؟

بسته به اینکه چه زمانی وقوع خار پاشنه را تشخیص دهید، مدت زمان درمان و روش های آن نیز متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد به علت خفیف بودن خار یا تشخیص به موقع آن نیازی به درمان های جدی نیست. در این موارد پیگیری چند ماهه دوره های درمانی خانگی مانند ورزش های کششی، استراحت بیشتر، گذاشتن کمپرس یخ بر محل خار و… می تواند وخامت را کاهش داده و خار پاشنه را به طور کامل درمان کند.

ورزش های درمانی خار پاشنه به اندازه ای موثر بوده که حتی در نمونه های شدید بیماری نیز توسط پزشکان توصیه می شوند. با توجه به اینکه این نقص در پاشنه بوده، می تواند در هنگام راه رفتن و به طور کلی قرار گرفتن پاشنه روی زمین دردهایی را ایجاد کند. در صورتی که تحمل این دردها برای شما مشکل باشد، پزشک معالج مسکن هایی با دوز متفاوت مانند ایبوپروفن، ادویل، ناپروکسن سدیم و… را تجویز می کند. این داروها علاوه بر تسکین دردها، در بهبودی التهاب های موجود نیز موثر خواهند بود.

روش های درمان خار پاشنه

در صورتی که وخامت بیماری به اندازه ای بوده که پزشک تشخیص دهد از طریق روش های خانگی قابل درمان نخواهد بود، درمان های شیمیایی آغاز می شود. البته ورزش های کششی و بسیاری از تمرینات عضلانی همچنان توصیه می شود.

بنابراین سعی کنید ورزش های کششی را به خوبی فرا گرفته و روزانه انجام دهید. حتی اگر در وضعیت بحرانی این بیماری باشید، این روش های ورزشی می تواند از شدت التهاب بیماری کم کرده و دردهای ناشی از آن را تا حدودی بهبود ببخشد. در ادامه قصد داریم که شما را با انواع روش های درمانی این عارضه آشنا کنیم.

تمرینات فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از مشاغلی بوده که همواره در درمان بسیاری از بیماری ها پزشکان را یاری رسانده است. متخصص فیزیوتراپ با توجه به محل درد و نوع بیماری، از روش های ویژه ای جهت درمان بهره می برد. هنگامی که جهت درمان خار پاشنه به این مراکز مراجعه می کنید، تمرینات ویژه ای به شما داده می شود که باعث تحریک عضلات قسمت های پایینی پا می شود.

برخی از این تمرینات می تواند باعث ایجاد کشش های مناسبی در تاندون های این ناحیه شود. فاسیا و آشیل از مهم ترین تاندون هایی بوده که به صورت مستقیم با خار پاشنه درگیر هستند. بنابراین تقویت این تاندون ها و تحریک کردن آن ها در درمان عارضه بسیار مفید و موثر خواهد بود. همچنین استفاده از برخی نوارهای کششی ورزشی در این مراکز سبب می شود که پشتیبانی مناسبی از عضلات کف پا صورت بگیرد.

تجهیزات پزشکی موثر

در این روش پزشکان متخصص عموماً وسایل و تجهیزاتی را جهت افزایش سرعت بهبودی به شما پیشنهاد خواهند کرد. یکی از این تجهیزات مدرن اسپلینت هایی بوده که در قوزک پا بسته می شود. این اسپلینت قابلیت دارد که تاندون های مهم در این قسمت را در حالت کشش نگه دارد. این امر سبب می شود که عضلات و تاندون های مهم تقویت شوند.

ارتتیک نیز یکی از تجهیزات ویژه ای بوده که می تواند در ثابت نگه داشتن قوزک پا به بیماران کمک کند. توجه داشته باشید که تمامی این روش ها به عنوان درمان های اولیه صورت می گیرند. در نتیجه اگر پس از چندین ماه از اجرای این تمرینات و ورزش ها پزشک تشخیص دهد که بهبودی مناسبی رخ نداده، روش های جدی تر پیگیری خواهد شد.

تزریق

بسیاری از بیماران تصور می کنند که این تزریق ها به منظور تسکین دادن دردهای بیماران صورت می گیرد. در حالی که تنها تزریق داروهای استروئیدی باعث تسکین یافتن دردها خواهد شد. در این روش از نوع خاصی از تصویربرداری استفاده کرده و از خون بیمار پلاسمای ویژه ای را استخراج خواهند کرد.

البته استفاده از تصویربرداری های عادی در این روش بی فایده بوده و تنها باعث به وجود آمدن اشکالاتی در کف پا خواهد شد. طی این مرحله از خون بیمار پلاسمایی که حاوی درجه بالایی از پلاکت بوده، گرفته می شود. این پلاسما در دوره های مشخصی به بیمار تزریق شده و سبب تقویت بافت های این ناحیه خواهد شد. از طریق این روش و بهبودی بافت ها، سرعت درمان خار پاشنه افزایش خواهد یافت.

تحریک بافت ها از طریق موج شوک دهنده

همانطور که در طول مقاله اشاره داشتیم، اگر بیماری در مرحله ای باشد که امکان استفاده از روش های خانگی وجود داشته باشد، درمان به راحتی انجام خواهد شد. اما در موارد مزمن معمولاً از روش های جدی تری مانند همین روش استفاده می شود. در این مرحله بیمار تحت تاثیر امواجی صوتی قرار گرفته که از بیرون از بدن به محل درد وارد می شوند.

در واقع از این امواج صوتی جهت تحریک بافت های این ناحیه استفاده می شود. اگر چه این روش هنوز در مراحل تحقیقاتی بوده و به صورت کامل به یک روش جایگزین تبدیل نشده اما نتیجه تحقیقات امیدوار کننده بوده است. با اعمال شدن این امواج صوتی، بافت ها جهت بهبودی تحریک شده و این تحریک به صورت مداوم هدایت خواهند شد. تنها علتی که سبب شده استفاده از این روش همچنان در مرحله تحقیقاتی باقی بماند این است که این روش در زمان های طولانی مدت تاثیرگذار نخواهد بود.

ترمیم بافت ها به وسیله فناوری اولتراسونیک

اولتراسونیک در واقع یک فناوری بوده که جهت تخریب استخوان زاید خار پاشنه به کار می رود. در این روش یک سوزن مخصوص را به بافت آسیب دیده وارد کرده و آن را به سمت استخوان مورد نظر هدایت می کنند. زمانی که این سوزن به بخش مورد نظر می رسد، لرزش یافته و باعث شکسته شدن این بخش خواهد شد. پس از انجام عملیات مورد نظر، به راحتی از بافت خارج خواهد شد.

جراحی تخصصی

بسیاری از بیماران در مراحل درمان های خانگی درمان شده و برخی نیز در روش های گفته شده جواب می گیرند. در تعداد اندکی از موارد کار به عمل جراحی خواهد کشید. این عمل جراحی با بی حسی های موضعی صورت گرفته و جراح طی آن استخوان زاید و مزاحم را از پاشنه خارج می کند. تعداد کمی از بیماران به مرحله ای می رسند که مجبور به استفاده از جراحی خواهند شد.

Source: www.mayoclinic.org