با نشانه های سندروم پای بی قرار و نحوه درمان آشنا شوید!

(RLS) بیماری است که باعث بروز حرکات غیرقابل کنترل در پاها می شود. نقص در سیستم های عصبی منجر می شود که فرد قادر به کنترل حرکات های ناگهانی پای خود نباشد. این وضعیت در زمان قرارگیری فرد در شرایط بحرانی و فشارهای عصبی رخ می دهد.

بیمار در این حالت هنگام راه رفتن، نشستن و خواب در هنگام شب و روز اختیار پای خود را از دست داده و حرکت های ناخواسته ای را انجام می دهد. خود مراقبتی، توجه به تغییر سبک زندگی و مصرف برخی داروها به تسکین علائم سندروم پای بی قرار کمک بسیاری می کند.

این مقاله به بررسی نشانه ها و راه های درمان این سندروم اشاره دارد.

نشانه های سندروم پای بی قرار

نام دیگر این بیماری ویلاس اکبوم (Willas-Ekbom) است. این سندروم ممکن است در هر سنی شروع شده و به طور کلی با افزایش سن فرد حادتر شود. اختلال در خواب و انجام فعالیت های روزانه مواردی هستند که فرد را در مواجه با این نقص به مشکل می اندازند.

از علائم اصلی این بیماری به تحریک حرکت پا اشاره می شود. نشانه های مشترک در RLS شامل موارد زیر هستند:

• ایجاد حس حتی بعد از خواب؛ این احساس به طور معمول بعد از دراز کشیدن یا نشستن طولانی مدت در اتومبیل، هواپیما یا سینما شروع می شود.
  • کاهش درد با حرکت؛ انجام حرکت هایی مانند تکان دادن پا، کشش، پیاده روی و راه رفتن سریع به کاهش علائم آن کمک می کند.
  • افزایش نشانه ها در عصر؛ اغلب در شب این علائم تشدید می شوند.
  • کشیدگی ناگهانی پا در زمان خواب؛ موارد دیگری مانند حرکت تناوبی اندام در زمان استراحت ممکن است به بروز RLS منجر شوند. این حرکت های تناوبی باعث کشش و لگد زدن ناخودآگاه پا می شود.

افرادی که تجربه سندروم پای بی قرار را دارند، از آن به عنوان حسی غیرطبیعی و ناخوشایند در پاها نام می برند. این اتفاق اغلب در دو سمت بدن رخ می دهد. RLS کمتر بر حس دست ها اثر می گذارد.

در این سندروم حس های ناخوشایندی داخل بدن و نه روی پوست بروز می کنند که عبارتند از:

• کشیده شدن یا خزیدن روی دیوار و زمین
  • خفقان
  • تیرکشیدن
  • خارش داخلی اندام ها
  • برق گرفتگی

برخی اوقات توضیح در مورد این حس ها دشوار است. افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار از کلمه بی حسی یا گرفتگی عضلات جهت ابراز حس خود استفاده نمی کنند. با این حال تمایل دارند که حرکت پای خود را توصیف کنند.

این علائم با نوسان و شدت های مختلفی بروز می کنند. حتی ممکن است در مدتی ناپدید شده و سپس به طور ناگهانی ظاهر شوند.

با نشانه های سندروم پای بی قرار و نحوه درمان آشنا شوید!

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید؟

بیشتر افراد درگیر با RLS جهت مراقبت های پزشک اقدامی نمی کنند زیرا نگران هستند که درمان جدی وجود نداشته باشد؛ ولی توجه کنید که این سندروم امکان بروز اختلال در کیفیت زندگی را دارد؛ بنابراین بهتر است با پزشک خود در صورت ظهور این علائم صحبت کنید.

بارداری و تغییرات نامطلوب به طور دائمی  ممکن است علائم سندروم پای بی قرار را در بدن تشدید کند. همچنین این بیماری ممکن است زمینه ارثی داشته باشد. اغلب بروز سندروم با زمینه ارثی قبل از سن 40 سالگی اتفاق می افتد.

انواع روش درمان

گاهی اوقات درمان بیماری های زمینه ای مانند فقر آهن در کاهش علائم RLS اثر می گذارد. اصلاح کمبود این ماده با دریافت مکمل های آهن به صورت خوراکی یا تزریق انجام می شود؛ البته مکمل های آهن را با تایید پزشک خود بعد از بررسی خصوصیات خونی خود مصرف کنید.

اگر به سندروم پای بی قرار مبتلا هستید؛ ولی ریشه در بیماری های زمینه ای ندارد با تغییر سبک زندگی خود شاید امکان شکست آن را داشته باشید. حتی در صورت عدم موفقیت در این شیوه ها پزشک ممکن است با تجویز دارو بیماری را کنترل یا درمان کند.

تاثیر مصرف دارو بر درمان

یکی از روش های کاهش بی قراری در پا به کارگیری داروهای بدون نسخه است که از آن ها در درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند. این موارد عبارتند از:

• داروهای افزایش دهنده دوپامین مغز؛ این ماده با تاثیر بر سطح دوپامین بر پیام رسان های عصبی مغز تاثیر می گذارد. روپینیرول (Requip)، روتیگوتین (Neupro) و پارامیپکسول (Mirapex) از جمله داروهای تایید شده در درمان RLS توسط سازمان غذا و دارو هستند.

عوارض این روش کوتاه و خفیف است و شامل حالت تهوع، سبکی سر و خستگی می شود. همچنین ممکن است منجر به اختلالات کنترل ضربه و خواب آلودگی شود.

• داروهای موثر بر مجراهای کلسیومی؛ این درمان خاص مانند گاباپنتین (Neurontin, Gralise)، گاباپنتین اناکاربیل (Horizant) و پراگابلین (Lyrica) بر برخی افراد RLS جواب می دهد.
  • داروهای مخدر؛ این نوع درمان علائم خفیف یا شدید سندروم پای بی قرار را تسکین می دهد؛ اما استفاده از دوز بالا اعتیاد آور است. نمونه های آن شامل ترامادول (Ultrum, ConZip)، کدئین، اکسیکودون ( Oxycotin, roxicodin, و غیره)، هیدرو کودن (Hysingla ER ، Zohydro ER) می شود.
  • شل کننده عضلات و خواب آورها؛ این داروها کمک می کنند که آسان تر بخوابید؛ ولی احساس پاها را از بین نمی برند.

ممکن است پزشک به منظور تجویز داروی مناسب تر در درمان از شما بخواهد که چندین آزمایش را انجام دهید.

سبک زندگی و درمان های خانگی

ایجاد تغییرات در شیوه زندگی به کاهش علائم کمک می کند. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

• حمام و ماساژ؛ حمام آب گرم و ماساژ پا ها عضلات را آرام می کند.
  • استفاده از کیسه های آب گرم و سرد؛ به طور متناوب از این کیسه ها کمک بگیرید زیرا در کاهش احساس اندام موثر هستند.
  • تنظیم بهداشت خواب؛ ایجاد خستگی به تشدید علائم سندروم پای بی قرار دامن می زند؛ بنابراین مهم است که بهداشت خواب مناسبی داشته باشید. در حالت ایده آل یک محیط خواب آرام و راحت را انتخاب کنید. بعد از رفتن به رختخواب سعی کنید، هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید. حداقل 7 ساعت در شبانه روز بخوابید.
  • ورزش؛ ورزش ملایم و منظم به تسکین علائم سندروم پای بی قرار کمک می رساند؛ اما دقت کنید که در انجام آن زیاده روی نشود. همچنین در انتهای روز ورزش نکنید؛ زیرا باعث تشدید علائم است.
  • مصرف کافئین ممنوع؛ گاهی مواقع قطع کافئین در روند بهبودی و کنترل سندروم RLS تاثیر می گذارد. سعی کنید به مدت چند هفته از مصرف موادی مانند شکلات، قهوه، چای و نوشابه اجتناب کرده و مشاهده کنید که آیا به کاهش علائم کمک می کند یا خیر.
  • پای خود را با نواری ببندید؛ پیچیدن و تحت فشار قرار دادن پا در کاهش علائم تاثیر می گذارد.

سندروم پای بی قرار اغلب یک بیماری مادام العمر است. برای زندگی و پذیرش این شرایط بهتر است دیگران را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

کلام آخر

به طور معمول دلیل روشنی بر بروز سندروم پای بی قرار وجود ندارد. محققان گمان می کنند که این بیماری ممکن است به علت عدم تعادل در دوپامین مغز ایجاد شود. نبود میزان مناسب این ماده در مغز باعث ارسال پیام های عصبی اشتباه به سیستم های عصبی می شود.

در برابر نیازهای حرکتی خود مقاومت نکنید. اگر آن ها را سرکوب کنید، ممکن است علانم سندروم پای بی قرار تشدید شوند. خاطرات خوب را نگه دارید. داروها در مبارزه با این بیماری به شما کمک می کنند؛ بنابراین این مورد را با مشورت با پزشک خود پیگیری کنید.

همچنین روز خود را با تمرینات کششی و ماساژهای ملایم شروع کنید و به پایان برسانید. علاوه بر این شرکت در گروه های حمایتی بینش شما را افزایش می دهد و سبب می شود که به افرادی مانند خود کمک کنید.

Source: www.mayoclinic.org