کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

باورهایی که باید در مورد کفی طبی بدانید

کفی طبی وسیله ای است که برای محافظت از پا استفاده می شود. همچنین باورهای غلطی در مورد این کفی ها وجود دارد. برخی از این عقاید نادرست به مرورزمان از بین رفته اند، ولی بعضی از آنها همچنان بر قوت خودشان باقی مانده اند. در ادامه این مقاله سعی داریم که افسانه ها و باورهای غلطی را در مورد کفی های طبی بیان کنیم.

1- کفی طبی هرچقدر نرم تر باشد، عملکرد بهتری دارد

کفی های طبی بسیار نرم نه تنها تأثیر خوبی بر پا نمی گذارند، بلکه مشکل را نیز بدتر می کنند. شما ممکن است به گذاشتن پای خود روی سطح نرم علاقه زیادی را داشته باشید. ولی در حقیقت کفی ها با چنین ویژگی هایی هیچ تأثیری روی حل کردن مشکل شما ندارند. حتی ممکن است شرایط پای شما را نیز بدتر کنند.

کفی های طبی باید از ساختارهای نرم و سفت تشکیل شده باشد. در واقع ترکیب این دو ساختار باعث می شود که پا در وضعیت خوبی قرار بگیرد و شما نیز دردی را تجربه نکنید. پس از این باور که حتماً باید کفی نرمی را در کفش خود قرار دهید، دوری کنید. زیرا استفاده مداوم از این نوع کفی ها سبب می شود که درد پای شما بیشتر شود.

2- کفی طبی باید به محض بیرون آمدن از جعبه احساس راحتی را برای هرکس ایجاد کند

مانند نظریه بالا که کفی طبی نرم تر عملکرد بهتری دارد، باورهای غلط دیگری نیز وجود دارد. خیلی از افراد فکر می کنند زمانی که برای بار اول از کفی های طبی استفاده می کنند، باید در کفش خود احساس راحتی کنند. کفی های طبی کاربردهای متفاوتی دارند.

یکی از این کاربردها نیز تغییر شکل پای شما و تبدیل آن به آناتومی صحیح است. هنگامی که با هدف اصلی استفاده از کفی های طبی آشنا می شوید، به راحتی می توانید، درک کنید که چرا بعضی از کفی ها برای مدت زمان کوتاهی برای شما دردناک هستند.

کفی های طبی مانند براکت ارتودنسی برای شما عمل خواهند کرد. در واقع این ابزار به قسمت های خاص فشار وارد می کنند که بتوانند شکل آنها را به شکل اصلی خود تغییر دهند. مسلماً این فشار ممکن است دردهایی در ماهیچه ها، تاندون ها یا استخوان های شما ایجاد کند.

برای اینکه بتوانید دردی که ممکن است به وجود بیاید را تحمل کنید.، می توانید اقدامات گفته شده را انجام دهید. ابتدا کفی ها را برای مدت زمان کوتاهی مانند 30 دقیقه تا یک ساعت بپوشید. سپس سعی کنید که به تدریج این زمان را تا وقتی که پای شما به کفی عادت کند، طولانی تر کنید. بعد از آن هم به طور مداوم از آنها استفاده کنید. مطمئن باشید که درد پای شما درمان خواهد شد.

3- کفی ها فقط برای پادرد مناسب هستند

اگرچه کفی های طبی برای غلبه بر درد پا بسیار مناسب هستند، ولی این تنها دلیل استفاده از کفی های طبی نیست. همه شما به طور ذاتی از الگوی خاصی برای حرکت کردن، دویدن یا پریدن استفاده می کنید. زیرا اعضای مختلف بدن مانند زنجیره ای از ماهیچه ها در کنار هم کار می کنند.

زمانی که یک عضو با مشکل مواجه شود، مسلماً دیگر اعضای بدن نیز عملکرد خوبی نخواهند داشت. نه تنها کفی های طبی برای پا استفاده می شوند، بلکه به غلبه بر درد و تورم زانو، کفل و حتی کمر نیز کمک می کنند. پس می توانید با مشورت با پزشک کفی های گوناگونی را در قسمت های مختلف بدن به کار گیرید.

4- کفی های طبی فقط برای کفش های ورزشی مناسب هستند

گرچه بسیاری از کفی های طبی برای کفش های ورزشی ساخته شده اند، ولی این کفی ها برای انواع مختلف کفش ها نیز مناسب هستند. حتی نمونه هایی از این کفی ها برای کفش های پاشنه بلند به کار می روند. از نظر پزشکی پوشیدن کفش پاشنه بلند اصلاً پیشنهاد نمی شود. پاشنه ها معمولاً مدل راه رفتن شما را تا حد زیادی تغییر می دهند.

مسلماً پوشیدن این کفش ها برای مدت زمان طولانی نیز عواقب جبران ناپذیری را برای شما به همراه دارد. افراد ممکن است تحت تأثیر مد یا فشن به استفاده از کفش های پاشنه بلند روی آورند. در این شرایط پوشیدن کفی های طبی برای کاهش فشار روی قسمت های مختلف پا گزینه بسیار مناسبی است.

5- هرکسی فقط به یک جفت کفی طبی نیاز دارد و می تواند آنها را در کفش های مختلف خود قرار دهد

از نظر علمی قراردادن کفی های طبی در کفش های مختلف درست است. زیرا به عنوان یک انسان ممکن است که هرکسی این نکته ها را فراموش کند. ولی بهتر است که به دنبال نتیجه مثبت نهایی استفاده از کفی های طبی باشید و سعی کنید که مشکل پای خود را درمان کنید. در این صورت به شما پیشنهاد می شود برای هر کفش از کفی های طبی مخصوص به آن استفاده کنید. برای این کار نیز می توانید 2 یا 3 جفت کفی طبی را خریداری کنید.

6-اگر شرایط پزشکی خاصی دارید، باید از کفی های طبی ساخته شده و سفارشی استفاده کنید

بسیاری بر این باور هستند که در شرایط خاص باید کفی ویژه ای برای هر شخص ساخته شود. این کفی های طبی معمولاً بسیار گران قیمت هستند و ارزش هزینه کردن را نیز ندارند. حتی امکان دارد که برای دردهای مشابه نیز کفی های متفاوتی طراحی شوند.

در واقع تنها درصورتی که درد شما شدید باشد، می توانید از سازندگان بخواهید که کفی خاصی را برای شما و باتوجه به میزان درد شما درست کنند. ولی فراموش نکنید که شدت درد باید به گونه ای باشد که به هیچ وجه قادر به تحمل آن نباشید. تنها در این شرایط شما مجاز به استفاده از این کفی ها هستید. ولی بهتر است 4 جفت کفی طبی با کیفیت بالا خریداری کنید. در واقع هزینه این 4 جفت احتمالاً با هزینه یک جفت کفی طبی ساخته شده برابری کند.

7- کفی های طبی پای شما را ضعیف خواهند کرد

برای درک کردن این موضوع بهتر است این کفی ها را با عینک ها مقایسه کنیم. در واقع این اقلام زمانی برای شما مفید هستند که شما از آنها استفاده کنید. در واقع این باور اصلاً در مورد کفی ها درست نیست و اساس پزشکی ندارد. در نتیجه کفی ها نه تنها باعث ضعیف شدن پای شما نمی شوند، بلکه در صورت استفاده مداوم مشکل و درد موجود در پا را نیز درمان خواهند کرد.

8- اگر شما کف پای صافی دارید، به حتم باید کفی طبی را در کفش خود قرار دهید

برخی تصور می کنند همه افرادی که کف پای صافی دارند، باید از کفی های طبی استفاده کنند. ولی این تفکر اشتباهی است و به هیچ عنوان علمی محسوب نمی شود. برخی از اشخاص به طور ذاتی قوس پا دارند. در این صورت اگر قوس پای شما کم است و هیچ گونه دردی را در این ناحیه احساس نمی کنید، به هیچ عنوان به سراغ این کفی ها نروید. به جای این کار بهتر است که کفش های خود را به دقت مورد بررسی قرار دهید و کفشی را بپوشید که از قوس پای شما مراقبت کند. در نهایت نیز می توانید با فرد متخصص در این زمینه صحبت کنید.

9- فقط افراد سالخورده باید کفی طبی را در اولویت خود قرار دهند

کفی های طبی فقط برای پیرمردان و پیرزنان یا کسانی که کفش های ارتوپدی می پوشند، مناسب نیستند. هر شخصی ممکن است که در ناحیه پای خود دردی را احساس کند. این دردها می توانند حرکات و عملکرد پا را نیز تحت تأثیر قرار دهند. در این شرایط نیز صرف نظر از سن شما باید به استفاده از کفی های طبی روی بیاورید آنها را در اولویت خود قرار دهید.

کلام آخر

اگر از درد در قسمت پای خود رنج می برید، به حتم کفی های طبی گزینه مناسبی برای شما هستند. کفی طبی نه تنها برای پا، بلکه برای قسمت های دیگر مانند زانو یا کمر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما متأسفانه باورهای غلطی در مورد این وسیله وجود دارد که ممکن است هر شخصی را گمراه کند. بهتر است حتماً برای مشکل خود با فرد متخصص گفت وگو کنید و راهنمایی های لازم را از او بگیرید.

 

منبع: https://www.bauerfeind.com/b2c/Health/Guides/7-Myths-About-Insoles/c/7-myths-about-insoles

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x