کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

از آسیب های ستون فقرات غافل نشوید

اگرچه ورزش های دریایی ، آبی و طبیعتی فعالیت هایی هستند که فصل تابستان را سرگرم کننده می کنند ، اما می توانند خطرات زیادی را به همراه داشته باشند.

پرش وارونه به داخل استخر ، صدمات ناشی از سرسره های آبی ، سقوط از ارتفاع در حین ورزش در فضای باز و برخوردهای پرانرژی می تواند باعث شکستگی ستون فقرات ، دررفتگی و آسیب های مربوط به نخاع شود. با توجه به اهمیت درمان به موقع و صحیح آسیب های نخاعی ، در این مقاله اطلاعاتی در مورد روش های نوین درمانی در شکستگی های ستون فقرات کسب کنید.

صدمات  و آسیب های ستون فقرات و نخاع باعث بروز مشکلات جدی در کوتاه مدت یا بلند مدت ، تهدید کننده زندگی و در نتیجه صدمات جبران ناپذیر می شود. مداخله به موقع و صحیح در ترومای ستون فقرات می تواند از مشکلات غیرقابل برگشت که ممکن است در آینده بوجود آیند جلوگیری کند.

از آسیب های ستون فقرات غافل نشوید

آسیب پس از 5 سال می تواند باعث جا به جایی ستون فقرات و دیسک کمر شود:

شکستگی یا دررفتگی در استخوان های ستون فقرات باعث می شود دیسک هایی که به عنوان سیستم تعلیق بین این استخوان ها عمل می کنند ، پاره شده و یا به عضله و بافت های همبندی که کل ستون فقرات را یک جا نگه داشته آسیب برسانند. آسیب به نخاع که بسیار حساس می تواند منجر به فلج جزئی یا کامل و درد شود. اگرچه پس از چنین صدماتی، آسیبی به نخاع و اعصاب وارد نمی شود، اما طی یک دوره 10-5 ساله ممکن است اختلالات نخاعی مانند  دررفتگی در ستون فقرات ، انحراف و اسکولیوز یا دیسک گردن و کمر رخ دهد.

تا زمان مراجعه به متخصص نباید بیمار را جابجا کرد:

آسیب ستون فقرات غالباً در قسمت فوقانی گردن ، در ناحیه بین کمر و پشت و قسمت پایینی کمر اتفاق می افتد که مرکز فرماندهی بسیاری از اندام های حیاتی مانند عضلات تنفسی است. درد شدید ، حساسیت ، سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها ، بی حسی و از دست دادن قدرت  در ناحیه آسیب بعد از ضربه می تواند نشانه آسیب ستون فقرات باشد. گاهی اوقات چنین صدمه ای در حین حمل و نقل ناخودآگاه رخ می دهد. بنابراین ، صرف نظر از دلیل و مکان ، مصدوم مشکوک به آسیب  در ستون فقرات و نخاع نباید تا زمان ورود کادر پزشکی جابجا شود و در صورت لزوم با کمک 4-3 نفر به یک مکان امن در حالت خوابیده منتقل شود. در تصادفات با موتور توصیه می شود مصدوم با کلاه ایمنی حمل شود و کلاه ایمنی برداشته نشود.

از آسیب های ستون فقرات غافل نشوید

در شکستگی های مشکوک، نشانه نیز به اندازه معاینه مهم است:

مهم ترین نکته در شکستگی ستون فقرات محافظت از نخاع و اعصاب عبوری از آن به جای شکستگی ستون فقرات یا استخوان است. در بیمارانی که به چنین شکستگی هایی مشکوک هستند ، با معاینات رادیولوژیک مانند معاینه عصبی ، اشعه ایکس مستقیم ، توموگرافی و MRI تشخیص قطعی داده می شود. نکته ای که باید در نظر گرفته شود این است که چنین شکستگی هایی ممکن است پس از سقوط و تصادفات بدون هیچ علامتی باشد و باید معاینات کمکی رادیولوژی انجام شود.

آسیب های ستون فقرات چیست؟

آسیب های ستون فقرات می تواند از آسیب خفیف بافت نرم تا شکستگی ستون فقرات و آسیب نخاعی باشد. شکستگی و دررفتگی ستون فقرات می تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج شود. روش درمان آسیب های ستون فقرات نیز به شدت مورد بستگی دارد.

شکستگی ستون فقرات در کجا اتفاق می افتد؟

5 یا 10٪ شکستگی در مهره های گردن ، 70٪ در مهره های کمر و پشت و باقی مانده در مناطق تحتانی رخ می دهد.

دلایل:

هنگامی که به ستون فقرات نیرویی مانند سقوط یا ضربه وارد می شود ، ، ممکن است استخوان در ستون فقرات نتواند بار را تحمل کند. این ممکن است باعث له شدن و شکستگی ستون فقرات شود. اگر فشرده سازی خفیف باشد ، فقط درد خفیف و تغییر شکل حداقل را تجربه خواهید کرد.

از آسیب های ستون فقرات غافل نشوید

اگر ضربه آسیب دیده بر نخاع یا ریشه های عصبی شدید باشد ، ممکن است درد شدیدی احساس شود. این وضعیت می تواند بعد از مدتی باعث کیفوز شود. به خصوص در بیماران پوکی استخوان ، این یکی از مهم ترین عوامل خطر برای شکستگی ، به ویژه شکستگی ستون فقرات است ، زیرا بیماری باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود.

شکستگی ستون فقرات ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

  • تصادفات ناشی از زمین خوردن ، ورزش یا دلایل دیگر
  • پوکی استخوان
  • تومورهای ستون فقرات

دلایل شکستگی ستون فقرات چیست؟

شکستگی ستون فقرات معمولاً به دلیل ضربه شدید ایجاد می شود. تصادفات رانندگی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل ذکر شده است. جدا از این ، سقوط (به ویژه سقوط از ارتفاع) ، صدمات ناشی از گلوله و ورزش از مهم ترین دلایل شکستگی ستون فقرات است. در افراد مسن مبتلا به پوکی استخوان و در بیمارانی که تومورهای نخاعی دارند ، استخوان های ستون فقرات تحت تأثیر این بیماری ها ضعیف می شوند و حتی پس از ضربه کوچک مانند زمین خوردن جزئی ممکن است شکستگی های جدی ایجاد شود.

از آسیب های ستون فقرات غافل نشوید

چه کسانی بیشتر تحت تأثیر شکستگی های ستون فقرات قرار می گیرند؟

80٪ بیماران با شکستگی ستون فقرات بین سنین 50-18 سال هستند. مردان 4 برابر بیشتر از زنان دچار شکستگی ستون فقرات می شوند.

Source: www.acibadem.com, www.hthayat.haberturk.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x