کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

آیا من نیاز به کفش ارتوتیک دارم؟

اگر شما فردی هستید که از درد پا رنج میبرید. اگر نگران هستید که پوشیدن کفش های ساده به تنهایی نتواند به تنهایی به درد پای شما کمک کند. با توجه به نوع مشکل تان ارتوتیک ها می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در واقع افراد زیادی هستند که می خواهند بدانند آیا کفی های معمولی می تواند و مشکل آن ها برطرف سازد و یا اینکه نیازمند چیزی فراتر و تخصصی تر از یک کفی معمولی برای پاهای خود هستند. یکی از مواردی که امروزه به بسیاری از افراد که از مشکلات مربوط به پا رنج می برند، استفاده از انواع ارتوتیک ها است.

کفی های معمولی که برای پا استفاده می شوند، از جمله لوازمی هستند که شما می توانید بدون نیاز به تجویز پزشک آن ها از فروشگاه ها به منظور طراحی و تا حدی محافظت از پاهای خود خریداری کنید. کفی ها از مواد مختلفی همچون، ژل، پلاستیک یا فوم ساخته شده اند.

کفی های متناسب با پاهای شما در داخل کفش شما قرار میگیرند اما آن ها بر خلاف ارتوتیک ها از ابتدا به طور سفارشی برای پای شما ساخته نمی شوند. آن ها می توانند تا حدودی از درد پای شما جلوگیری کنند و با ایجاد برآمدگی نرمی در قسمت پاشنه پا، دور انگشتان پا و یا تمام قسمت های پای شما از بروز درد و یا تشدید آن جلوگیری کنند.

آیا من نیاز به کفش ارتوتیک دارم؟

کفی ها ممکن است که استفاده از کفش هایتان را برای شما راحت تر کنند اما آن ها به طور اختصاصی و کاملا درست و دقیق مناسب پاهای شما طراحی شده اند. اما در مقابل ارتوتیک ها فرق می کنند. آن ها با تجویز و توصیه پزشک مورد استفاده قرار می گیرند. و کاملا از ابتدا مختص پاهای شما طراحی و ساخته می شوند.

موارد کاربرد ارتوتیک ها

به طور کلی ارتوتیک ها موارد کاربرد بسیار زیادی دارند و برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به پا  و کمر و همچنین جلوگیری از پیشروی و یا تشدید این مشکلات استفاده می شوند. ارتوتیک ها باعث شده اند که پزشکان تا حد زیادی راه حل های درمانی تهاجمی تر را کنار گذاشته و تا جایی که ممکن است سعی کنید از این روش به منظور برطرف کردن مشکلات بیماران خود استفاده کنند.

از جمله کاربرد ارتوتیک ها این است که شما می توانید آن ها در داخل کفش خود به منظور برطرف کردن مشکلات بیومکانیکی پاهای خود همچون مشکلات مربوط به راه رفتن، ایستادن و یا دویدن قرار دهید. به این ترتیب ارتوتیک ها به شما کمک می کنند تا بتوانید بهتر راه بروید، بایستید و حتی بدوید.

ارتوتیک ها همچنین به برطرف شدن درد ناشی از دیگر مشکلات پزشکی همچون دیابت که می تواند سبب بروز زخم پای دیابتی شود، کشیدگی تاندون در کف پا که بنا به دلایل مختلف به وجود می آید و همچنین آرتروز که عوامل مختلفی در بروز آسم نقش دارد، نیز کمک میکند.

همچنین ارتوتیک می تواند شما را از انجام عمل جراحی که به منظور برطرف کردن مشکلاتی مانند کف پای صاف است، منصرف کند. در واقع ارتوتیک ها به افرادی که کف پای صاف دارند و از مشکلات ناشی از آن رنج می برند، کمک می کنند تا حد زیادی دیگر نیازی به عمل جراحی نداشته باشند.

چرا که کف پای صاف از جمله مشکلات ژنتیکی است که نه تنها منجر به بروز مشکلاتی در پای فرد می شود، بلکه می تواند به مرور زمان سبب بروز مشکلاتی در ناحیه کمر نیز بشود و فرد دچار کمر درد ناشی از کف پای صاف شود.

جراح متخصص چه چیزهایی را در شما چک میکند؟

گاهی شما برای استفاده از این محصول نیازی به تجویز نسخه و یا توصیه پزشک ندارید و در مواردی این محصول را می توانید بدون نسخه پزشک از فروشگاه های مربوطه خریداری کنید و در داخل کفش خود قرار دهید.

اما در موارد شدیدتر یا حاد تر نیاز است تا شما توسط یک پزشک متخصص و یا یک متخصص در زمینه پا مورد معاینه قرار بگیرید. تا پزشک بتواند مشکل شما را تشخیص دهد و ارتوتیکی که کاملا متناسب و مورد نیاز پاهای شما است را بسازد.

در طول معاینه ابتدا پزشک یک تصویر سه بعدی از هر یک از پای شما تهیه می کند و آن را مورد بررسی قرار میدهد. تا با استفاده از آن بتواند به مشکلات به وجود آمده و یا از قبل بوده در پاهای شما پی ببرد. سپس آزمایشات دیگری را به منظور بررسی های دقیق تر انجام می دهد.

این آزمایشات شامل نگاه کردن پزشک متخصص به نحوه راه رفتن شما و توجه کردن به حرکت پاهای شما، مچ پا و همچنین باسن شما است. تا ببیند آیا مشکلی در نحوه راه رفتن و یا حرکت پاها، مچ پا و باسن وجود دارد یا خیر.

پس از انجام معاینات و آزمایشات مختلف پزشک تصمیم میگیرد که آیا شما به ارتوتیک نیاز دارید و در صورت نیاز، کدام نوع از ارتوتیک ها باید برای شما ساخته شود. اگر به ارتوتیک نیاز داشته باشید، پزشک متخصص شما یک قالب دقیق و مناسب از پاهای شما تهیه می کند.

قالب تهیه شده از پای شما در ابتدا به شکل مایع است. بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که قالبی دقیقا مناسب با پاهای شما ساخته شود. هنگامی که قالب مایع متناسب با پاهای شما آماده شد، یک فرد متخصص آن را به یک ارتوتیک سخت و یا نرم تبدیل می کند.

اینکه ارتوتیک ساخته شده برای شما توسط متخصص از نوع نرم باشد یا سخت بستگی به این دارد که پزشک شما تشخیص داده باشد که کدام یک برای پاهای شما مناسب تر است. بر همین  اساس در ادامه به بررسی انواع ارتوتیک های موجود پرداخته می شود.

آیا من نیاز به کفش ارتوتیک دارم؟

انواع ارتوتیک ها

ارتوتیک ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از موادی ساخته می شوند که با توجه به نوع کاربرد آن ها مواد به کار رفته در آن ها متفاوت است. بر این اساس ارتوتیک ها به دو دسته ارتوتیک های سخت یا عملکردی و ارتوتیک های نرم یا سازگار تبدیل می شوند.

ارتوتیک های سخت یا همان عملکردی از موادی مانند پلاستیک و یا فیبرهای کربنی ساخته می شوند. از این نوع ارتوتیک ها بیشتر در کفش های پیاده روی، کفش های جلو بسته و همچنین کفش های پاشنه پاشنه بلند استفاده می شوند.

از ارتوتیک های عملکردی برای کاهش درد در نواحی پاها، ران ها و همچنین دردهای نواحی انتهایی کمر استفاده میشود. که اگر از این ارتوتیک ها استفاده نکنید، می توانید درد را در این نواحی احساس کنید.

ارتوتیک های نرم و یا سازگار نوعی دیگر از ارتوتیک ها هستند که از مواد فشرده شده نرم ساخته می شوند. آن ها از فشار وارد شده و یا درد ناشی از مشکلاتی همچون کشیدگی تاندون در کف پا و یا زخم های دیابتی کم می کنند. گاهی به دلیل وجود توده شما نیاز خواهید داشت تا کفش های طبی همراه با ارتوتیک های نرم با تجویز پزشک استفاده کنید.

همچنین امروزه ارتوتیک های خاصی نیز طراحی و ساخته می شوند که می تواند مناسب برای استفاده در وسایل و تجهیزات پزشکی همچون، چکمه های اسکی و کفش های اسکی رو یخ باشد. به این ترتیب ورزشکارانی که از این نوع کفش ها استفاده می کنند می توانند بیشتر از آسیب به پاهای خود جلوگیری کنند.

Source: www.webmd.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x