آیا شانه شما هنگام بالا بردن بازو دچار مشکل می شود؟

درد شانه که شایع ترین مشکل پس از کمردرد و گردن درد است، می تواند زندگی روزمره را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. شکل درد شانه با توجه به مشکل زمینه ای متفاوت است، به خصوص در افرادی که با بازوهای خود به شدت کار می کنند.

مفصل شانه به عنوان متحرک ترین و پیچیده ترین مفصل بدن انسان نشان داده شده است. در واقع، این ویژگی یکی از دلایلی است که باعث می شود درد شانه به طور مکرر تجربه شود. مفصل شانه از استخوان ترقوه، تیغه شانه و استخوان بازو تشکیل شده است. با این حال، بافت های نرم اطراف مفصل و همچنین ساختارهای استخوانی بر ساختار سالم مفصل تأثیر می گذارند. به همین دلیل، ضایعات بافت نرم اغلب در ناحیه شانه ایجاد می شود. درمان شانه درد که بدون تروما در فرآیند مزمن (طولانی مدت) ایجاد می شود، در درجه اول درمان های محافظه کارانه (غیر جراحی) است.

آیا شانه شما هنگام بالا بردن بازو دچار مشکل می شود؟

شانه درد که با حرکت افزایش می یابد:

بر روی کپسول مفصلی رباط هایی وجود دارد که استخوان ها را به هم متصل می کنند. در بالای این رباط‌ ها، تاندون ‌های ماهیچه ‌هایی قرار دارند که مفصل شانه را حرکت می‌ دهند، که به عنوان پرتوهایی توضیح داده می شوند که ماهیچه های حرکت دهنده شانه را قادر می سازند تا استخوان را نگه دارند. 4 تاندون مهم به نام روتاتور کاف اطراف شانه وجود دارد که پارگی آنها بسیار مهم است. این وضعیت که زنان خانه دار بیشتر از آن شکایت دارند، پس از فشرده شدن در عضلاتی که در امتداد کتف هستند، رخ می دهد. متخصصان با بیان اینکه احساس درد در حرکاتی مانند بالا بردن بازو در هوا و هدایت آن به سمت عقب از جمله علائم مشکل فشرده سازی است، بیان می کنند: شروع درد از شانه و امتداد به بازو نیز از بارزترین آنهاست. یافته ها علاوه بر این، هنگام حرکت دادن مفصل شانه، احساس گیر افتادن نیز مشاهده می شود. به همین دلیل متخصص ما با بیان اینکه شرح حال دقیق بیمار در تشخیص مهم است، پس از معاینه دقیق و فیزیکی، از روش های تصویربرداری کمکی استفاده می شود. در مواردی که مشکوک به پارگی روتاتور کاف باشد، آزمایش MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) درخواست می شود.

شانه یخ زده در بیماران دیابتی و تیروئید شایع است:

کپسول اطراف مفصل شانه نیز دارای غلاف مفصلی است. در مواردی که باعث ایجاد چسبندگی در کپسول شود، مشکلی که به آن شانه منجمد گفته می شود، ایجاد می شود. با توجه به اطلاعاتی که متخصص ما داده است، مشکل شانه یخ زده به ویژه در افراد مبتلا به دیابت و بیماری های تیروئید (کم کاری تیروئید) به دلیل درد در ناحیه شانه به هر دلیلی و عدم استفاده از بازو ایجاد می شود. بیمار شکایت می کند که با استفاده از بازوی خود درد افزایش می یابد. اگرچه با استراحت درد کاهش می یابد، اما افزایش محدودیت حرکت شانه مشاهده می شود. در نهایت یک دایره باطل بین درد و محدودیت حرکت شکل می گیرد. متخصص ما با بیان اینکه شایع ترین علامت مشکل شانه یخ زده، دردی است که زمانی که بیمار شانه خود را به سمت جلو و به پهلو بلند می کند، افزایش می یابد، گفت: در درمان لازم است ابتدا درد بیمار کاهش و سپس افزایش یابد. دامنه حرکت با تمرینات شانه در موارد سرسخت ممکن است نیاز به افزایش دامنه حرکتی شانه با روش های بسته (آرتروسکوپی) باشد.

مراقب افزایش درد شانه در شب باشید:

به درد شانه ‌ای که به ‌ویژه در شب افزایش می‌ یابد، توجه ‌کنید، چنین دردی می‌ تواند ناشی از فشردگی عصب یا در موارد بسیار پیشرفته، کلسیفیکاسیون (آرتروز) و همچنین تومورهای استخوان و بافت نرم اطراف شانه باشد. ممکن است علائم مشابهی را نشان دهد. بنابراین در تشخیص افتراقی نباید از این نکته غافل شد. تشخیص را می توان با اشعه ایکس انجام داد.

آیا شانه شما هنگام بالا بردن بازو دچار مشکل می شود؟

مشکلات در مهره های گردن نیز می تواند باعث درد شانه شود:

در برخی موارد، درد شانه نیز می‌ تواند به دلیل مشکلاتی در مهره‌های گردن باشد. متخصص ما با بیان اینکه معاینه بیمار برای رد این علت مهم است، گفت: در صورت مشکوک شدن به سندرم گیرافتادگی می توان از تزریق بی حسی موضعی در فضای روی استخوان آکرومیون استفاده کرد. کاهش درد ما را به تشخیص سندرم گیرافتادگی سوق می دهد. در واقع، هم تشخیص است و هم روش درمانی.

هدف کاهش درد در اسرع وقت:

متخصص ما که هدف از درمان شانه درد را صرف نظر از علت آن، کاهش درد و توانمندسازی بیمار برای بازگشت هر چه سریع تر به زندگی روزمره خود می ‌داند. تروما در روند مزمن (طولانی مدت) در درجه اول درمان محافظه کارانه (غیر جراحی) است. وی درباره رویکرد کلی درمانی خود چنین توضیح می دهد: «برای این منظور از مسکن های 3 هفته ای و داروهای ضد التهاب استفاده می شود. با کاهش درد، تمرینات برای تقویت عضلات روتاتور کاف شروع می شود. این تمرینات بسیار مهم هستند تا شکایت شما تکرار نشود. هنگامی که عضلات تقویت می شوند، از جابجایی سر شانه به سمت بالا و فشرده شدن مجدد سر شانه در زیر آکرومیون جلوگیری می شود.