همه چیز در رابطه با میخچه و پینه پا

پینه و میخچه تکه‌هایی از پوست هستند که سفت و بر آمده شده اند. آنها ممکن است که در نواحی مختلف بدن ظاهر شوند ولی در بیشتر در پا مشاهده می شود.

پینه دایره‌هایی کوچک و گرد از پوست بوده و به صورت ضخیم است. در واقع پینه‌ها را در نواحی بالای پا یا کف پای خود مشاهده خواهد شد. همچنین این بیماری بیشتر در پاهای استخوانی رخ می دهد.

میخچه‌ها لکه‌های پوستی سفت و خشن هستند که در اکثر مواقع آنها روی پاشنه پا ظاهر می‌شوند. همچنین در مناطقی نظیر دست‌ها، ناخن‌ها و غیره ایجاد می شوند.

میخچه‌ها معمولاً بزرگ‌تر از پینه‌ها هستند. آنها فاقد لبه‌های مشخص هستند. این دو معمولاً بدون درد هستند. اما بعضی اوقات با گذشت زمان دردناک می‌شوند. میخچه و پینه در صورت استقرار در فضای آلوده موجب درد می‌شوند.

همه چیز در رابطه با میخچه و پینه پا

چه زمانی می بایست به دکتر مراجعه کرد؟

در بیشتر موارد، میخچه و پینه پا موارد جدی به حساب نمی آیند. اما در بعضی موارد لازم است که به پزشک معالج مراجعه کنید.

• اگر مبتلا به دیابت هستید، به طور مرتب پای خود را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل غیر عادی با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر شرایط پزشکی دیگری دارید که شما را مستعد ابتلا به زخم یا عفونت می‌کند، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر میخچه یا پینه‌ای دارید که دردناک است، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. اگر آنها قرمز یا دردناک هستند، ممکن است وضعیت را بدتر کنند.

دلایل ایجاد میخچه و پینه پا

این دو مشکل در اثر فشار و اصطکاک ایجاد می‌شوند. آنها اغلب واکنش بدن شما برای محافظت هستند. این عوامل به جلوگیری از بروز تاول و آسیب های دیگر می پردازند.

شایع‌ترین علت میخچه و پینه پا، استفاده از کفش‌های نامناسب است. اگر کفش‌های شما خیلی تنگ است یا استاندارد نباشد، ممکن است موجب ساییده شدن پوست شما شود و باعث ایجاد فشار و اصطکاک شود.

پیاده روی یا دویدن زیاد نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا به این بیماری است. ایستادن طولانی مدت و همچنین موارد ذکر شد، ممکن است حتی در زمانی که از کفش‌های مناسب استفاده می‌کنید نیز موجب بروز این بیماری شود.

اگر شما یکی از افرادی هستید که به طور مکرر از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنید، احتمالاً دچار این بیماری می‌شوید. زیرا استفاده از این کفش‌ها فشارهای بسیاری را به پای افراد وارد می‌کند. سایر مواردی که می‌توانند موجب میخچه و پینه پا شوند عبارتند از:

• پابرهنه راه رفتن
  • انجام فعالیت های ورزشی که به پاهای شما فشار می آورند.
  • پوشیدن کفش‌های بند دار که محکم بسته می‌شوند.

روش های درمان میخچه و پینه پا

اگر میخچه و پینه‌ای را در پا دارید ولی آزار دهنده نیست، در واقع نیازی به درمان نخواهد داشت اما بهتر است که علت بروز آنها را شناسایی و اصلاح کنید. به عنوان مثال، اگر کفش‌های شما نامناسب و تنگ هستند، آنها را تغییر دهید.

در صورتی که میخچه و پینه پا منجر به درد، ناراحتی یا عفونت می‌شود، بنابراین به درمان بیشتری احتیاج خواهید داشت. اگر مبتلا به دیابت یا هر بیماری دیگری هستید که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد، باید به دنبال درمان آنها باشید.

برای شناسایی این بیماری، پاهای شما توسط پزشک معاینه می‌شود. آنها ممکن است مناطق مختلفی را برای ارزیابی حساسیت تحت فشار قرار دهند. همچنین برای بررسی وضعیت، از شما می‌خواهند در داخل اتاق قدم بزنید تا راه رفتن شما را ارزیابی کنند. معمولاً در این مواقع سوالاتی در مورد عادات و سبک زندگی نیز از شما خواهند پرسید که شامل موارد زیر است:

برای رهایی از میخچه و پینه پا چندین راه وجود دارد. برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک شما به علائم موجود و همچنین علت بروز آنها بستگی دارد. در بعضی موارد آنها شما را برای معالجه به پزشک جراح یا جراح ارتوپد ارجاع می دهند.

روش های درمان خانگی

اغلب درمان‌های خانگی باعث تسکین درد یا ناراحتی در هنگام کاهش فشار می‌شوند. یکی از متداول‌ترین روش‌های درمان میخچه و پینه پا، استفاده از حلقه‌های لاستیکی با سطح چسب است. با استفاده آنها در اطراف پینه، فشار و اصطکاک بر آنها کاهش می‌یابد. همچنین موجب ضخیم‌تر شدن پوست در اطراف آنها می‌شوند.

برای میخچه نیز درمان مشابهی وجود دارد. نوارهای چسبنده در اطراف آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مورد نیز با کاهش فشار و اصطکاک موجب بهتر شدن میخچه‌ها می‌شوند.

از روش‌های دیگر برای درمان این بیماری می‌توان به قرار دادن پاها در آب به منظور خیساندن پاهایی که دارای میخچه یا پینه هستند، اشاره کرد. برای این روش می بایست ۲۰ دقیقه پا را در آب گرم، به منظور تسکین بیماری قرار دهید. سپس آنها را به آرامی با دست ماساژ دهید. سرکه سیب، روغن درخت چای و غیره از جمله مواردی است که در درمان این بیماری استفاده می‌شوند.

اگر میخچه و پینه‌ای در پا دارید که با درمان های خانگی رفع نمی شوند، حتماً با پزشک معالج خود موضوع را در میان بگذارید. زیرا ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های دیگر باشد.

جراحی میخچه

اگر وضعیت بیماری شما به گونه ای باشد که پزشک معالج احساس کند به جراحی نیاز دارید، حتماً این کار را انجام دهید. این مورد معمولاً در صورتی ضروری است که میخچه و پینه درد زیادی داشته باشند و در راه رفتن شما مشکل ایجاد کنند.

برای انجام جراحی مورد نظر، پزشک جراح از یک تیغه تیز برای برداشتن آنها استفاده می کنند. انجام این عمل اغلب دردناک نیست و پس از آن به راحتی می توانید راه بروید.

عوارض احتمالی

اگر در زمان رشد، میخچه و پینه پا آن را درمان نکنید، ممکن است بزرگ تر شود. در واقع بهتر است هر چه زودتر علت بروز آن را شناسایی کرده و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید، تا از این طریق بتوانید از روند پیشرفت ان جلوگیری کنید.

در بعضی موارد ممکن است این دو آلوده شوند و راه رفتن را برای فرد سخت و دردناک کنند. در این زمان بهتر است به پزشک اطلاع دهید تا معالجه‌های لازم انجام شود. همچنین برخی از میخچه‌ها و پینه‌ها بعد از برداشتن نیز زخمی از خود به جای می‌گذارند.

روش‌های جلوگیری از ابتلا به آن

بهتر است قبل از ابتلا به میخچه و پینه پا نکات پیشگیری را رعایت کنید تا دیگر درگیر آنها نشوید. در ادامه به بررسی برخی از این راه ها پرداخته ایم.

کفش‌های راحت

استفاده از کفش و جوراب مناسب در جلوگیری از ابتلا به میخچه و پینه پا بسیار موثر است. زمان خرید کفش را ظهر قرار دهید. زیرا در آن زمان پاهای شما در بزرگ‌ترین حالت خود قرار دارد. در نتیجه، موجب انتخاب مناسب‌ترین کفش برای شما می‌شود.

مراقبت‌های عمومی پا

پس از شست و شوی پاهای خود آنها را با دقت خشک کنید. سپس از کرم مرطوب کننده پا استفاده کنید. این مورد به نرم شدن پوست کمک خواهد کرد.

درد پا را به پزشک خود اطلاع دهید

اگر در هنگام راه رفتن مشکل دارید، آن را با پزشک در میان بگذارید. زیرا درمان هرچه زودتر آغاز شود، نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت.

میخچه و پینه پا تکه‌هایی از پوست هستند که سفت و بر آمده شده اند. آنها در هر نقطه از بدن شما ایجاد می‌شوند. اما معمولاً در پا دیده می‌شوند. اگر پینه یا میخچه ای دارید که دردناک هستند از درمان‌های خانگی استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید به پزشک مربوطه برای مشورت در این مورد مراجعه کنید.

Source: www.healthline.com