کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

انحنای پا شما از چه نوعی است؟

یکی از مهمترین مسائلی که می تواند در پا باعث مشکل شود، انحنای پا است. این ویژگی در کف پا وجود دارد. هر فرد ممکن است دارای انحنای متفاوتی باشد. همچنین عوامل متعددی روی انحنای پا تاثیرگذار است. این امر در نحوه راه رفتن و دویدن نیز بسیار مهم است.

چگونه راه رفتن تاثیر زیادی در زندگی افراد بر جای می گذارد. به خصوص اگر جز افراد ورزشکار به حساب بیایید. در صورتی که کف پای استانداردی نداشته باشید، ممکن است به مشکلات پا نظیر، تاندونیت آشیل، اسپری مچ پا، اسپلینت های ساق، درد زانو و غیره دچار شوید. به همین دلیل با دانستن نوع انحنای پا از بروز این مشکلات تا حدود زیادی کاسته خواهد شد.

انحنای متوسط کف پا

پر شدن نیمی از قسمت میانی قوس پا نشان می دهد که شما دارای انحنای پا طبیعی و معمولی هستید. این انحنا تا حدود زیادی وزن شما را تحمل می کند. در صورتی که دارای کف پا با انحنای معمولی هستید از کفش هایی استفاده کنید که دارای میانه ای محکم و سخت هستند. همچنین کفی نیمه خمیده نیز دارند. در این صورت پایداری متوسطی نیز در قسمت پاشنه پا قابل مشاهده است.

انحنای پای صاف

اگر شما دارای رد پایی به صورت یک پای کامل هستید باید گفت که انحنای پای صاف دارید. در این صورت در زمان انجام فعالیت هایی مانند دویدن و راه رفتن پا به سمت داخل کشیده می شود. انحنا و قوس کم در کف پاها سبب می شود تا عضلات پا و مفاصل آن دچار آسیب شوند. برای حل این مشکل از کفش های پیاده روی که دارای استانداردهای کف پا هستند، استفاده کنید.

انحنای پا شما از چه نوعی است؟

انحنای پا در بالا

در صورت دیدن قوس ها و انحنای کم در پاها، امکان انحنای بالا در پاها وجود دارد. این قوس ها و برآمدگی ها از ایجاد فشار بیش از حد به ماهیچه ها  و عضلات پا می کاهند.

چگونگی تشخیص انحنای پا

برای اینکه بتوانید کفش مناسب پای خود را خریداری کنید در ابتدا باید بدانید پای شما دارای چه خطوط و انحنایی است. در این صورت انتخاب برای شما آسان تر می شود و به راحتی کفش مورد نظر خود را پیدا می کنید.

پاهای خود را در داخل ظرف پر از آب فرو کنید. بعد از این مرحله پای خود را روی کاغذ تیره قرار دهید. قبل از خشک شدن آب روی کاغذ تشخیص دهید که کف پای شما چگونه است.

کف پای سفت و سخت

در برخی از موارد کف پای افراد در وسط دارای جای خالی است. این امر نشان می دهد قوس و انحنای پا سفت و سخت است. به عبارت دیگر قوس کف پا بسیار زیاد است. در زمان راه رفتن پاهای افرادی که دارای انحنای پا هستند، به سمت داخل چرخیده می شود. می توان گفت که قسمت بیرونی پای این افراد پایداری بیشتری دارد.

کف پای قابل انعطاف

در صورتی که کناره های پا دارای جای خالی باشد، این امر نشان می دهد که قوس پای شما بسیار کم است. در هنگام راه رفتن پاهای این افراد بیش از اندازه به داخل می چرخد. می توان گفت این کف ها ناپایدار هستند و در زمان ایستادن اندازه آنها تغییر می کند.

به همین دلیل به کفشی احتیاج دارید تا فضای کمتری در بین توری و کفپوش داشته باشد. همچنین برای اطلاع از سایز کفش زمانی که آن را پوشیده اید، پای خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهید. برای این نوع از کف پاها پشتیبانی مناسب ضروری است. زیرا از صاف شدن کامل پاها از این طریق جلوگیری می شود. کفش های پاشنه بلند در مقایسه با سایر کفش ها برای این نوع از کف پاها مناسب است.

کف پای خنثی

در این حالت پاها در حالت تعادل قرار دارد و تقریباً انحنای پاها دارای خطی صاف است. در هنگام ایستادن پای شما به راحتی روی زمین پخش می شود و پایداری بالایی دارد. با این حال کفش های مناسب را برای این نوع از کف پاها باید در نظر بگیرید. در غیر این صورت کوچک بودن کفش ممکن است باعث بروز تاول و سایر مشکلات پا شود.

درمان های متنوع برای انحنای پا

اگر شما دارای قوس های نامناسب در زیر پای خود باشید، نیاز است تا تمرینات کششی و حرکات تمرینی مناسبی را انجام دهید تا این مشکلات در پای شما از بین برود.

انجام حرکت پای کوتاه

این حرکت را به سادگی در خانه و در هر مکان دیگری می توانید استفاده کنید. روش کار به صورت زیر عنوان می شود.

  •   کفش های خود را در آورده و با پا در عرض لگن بایستید.
  •   انگشتان پای خود را روی زمین بگذارید و همه وزن را روی تیغه کناری پاها پخش کنید. در این صورت سینه پای خود را بالا بیاورید.
  •   در این حالت خود را چند ثانیه نگه دارید و حرکت را دوباره شروع کنید.
  •   بسته به شرایط این حرکت را در طول فعالیت های روزانه خود انجام دهید.

انجام حرکت اردک ایستاده

برای از بین بردن صافی کف پا روزانه به طور مرتب این حرکت را به مدت سی ثانیه انجام دهید و نگه دارید. این امر به شما کمک می کند تا در سریع ترین زمان، صافی پا رفع شود و انحنای پای مناسب را مشاهده کنید.

  •   در ابتدا پاشنه های پای خود را در کنار یکدیگر قرار دهید. در این صورت پاهای شما به صورت اردک دیده خواهد شد.
  •   پاهای خود را در این حالت به سمت پایین حرکت دهید. این حالت مانند زمانی است که شما می خواهید بنشینید. با این تفاوت که کف پاها روی زمین و در اطراف پاها قرار داده می شود. این امر سبب ایجاد فشار در کف پاها شده و قوس های پا به سمت بالا آورده می شود. مدت زمان سی ثانیه نیاز است تا شما در این حالت قرار گیرید.

کشش گوساله زنجیره ای بسته

این نوع از کشش به کشش دیواری نیز شهرت دارد. در این حالت عضلات و تاندون های پا کشیده می شود. برای از بین بردن صافی کف پا این نرمش می تواند بسیار کارساز باشد.

  •   نزدیک دیواری بایستید. زانوی یک پای خود را خم کنید و پای دیگر را به سمت عقب کشش دهید تا به اصطلاح عضله گوساله شما کشیده شود.
  •   با قرار دادن دست های خود روی دیوار روبرویتان سعی کنید تعادل خود را حفظ کنید.
  •   بعد از این امر، سعی کنید تا پاشنه پای عقبی خود را به آرامی روی زمین قرار دهید.
  •   با انجام این حرکت تا بیست ثانیه در دو طرف پاها، انحنای پا به مرور زمان برجسته می شود.

کشش گوساله زنجیره ای باز

این نوع از حرکات کششی به صورت نشسته انجام می شود. در صورتی که  مراحل زیر را برای این نوع از حرکت انجام می دهید، می توانید شاهد از بین رفتن مشکلات کف پای خود شوید.

  •   در ابتدا روی زمین نشسته و پاها را روبروی خود دراز کنید.
  •   به جلو خم شوید و انگشتان پای خود را بگیرید و آنها را به سمت عقب و جلو بکشید. در این صورت عضلات پای شما کشیده خواهد شد.
  •   حدود ده تا بیست ثانیه این حرکت را تکرار کنید.

با توجه به مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که کدام کفش برای چه نوع کف پایی مناسب است. در ابتدا باید در مورد نوع کف پای خود مطلع شوید. بعد از آن کفش مناسب را خریداری کنید.

Source: www.mayoclinichealthsystem.org , www.healthline.com , www.prevention.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x