کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای افراد دارای نقص عضو وجود دارد؟

افرادی که دارای قطع عضو هستند جهت راحتی بیشتر در انجام فعالیت های خود، راه حلی به جز پروتز ندارند. روش های دیگر مانند: استفاده از عصا، واکر و ویلچر به دلیل سختی در استفاده و انرژی بسیاری زیادی که از این افراد می گیرند، متقاضیان بسیار کمتری نسبت به پروتزها دارند.

با توجه به تولید و طراحی انواع پروتز های زیر زانو، امروزه دیگر این نوع از تجهیزات سهم به سزایی را در زندگی افراد دارای قطع عضو ایفا می کنند. تولید پروتزهای هوشمند یا بیوالکتریک، پروتزهای پنجه کربنی، پروتز های رباتیک و انواع پروتز های زیبایی و مکانیکال زندگی را برای افراد دارای نقص عضو راحت تر کرده اند. به همین دلیل بهتر است راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای این افراد در نظر گرفته نشود. در این مقاله می خواهیم در مورد علل استفاده از پروتز زیر زانو و موارد جایگزین آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای افراد دارای نقص عضو وجود دارد؟

افراد دارای قطع عضو چه راه حلی به جز پروتز زیر زانو دارند؟

پروتز زیر زانو از جمله تجهیزات کاربردی است که جهت برگرداندن توانایی حرکتی افراد طراحی می شود. این لوازم به دلیل تکنولوژی و متریال های متنوع خود، کارکردی متفاوت دارند و هر فردی باید بر اساس شرایط و فعالیت هایی که قصد انجام آنها را دارد، این پروتز ها را سفارش دهد.

با این حال هزینه این تجهیزات بسیار متفاوت است و ممکن است هر فردی از عهده خرید آنها برنیاید. از آنجایی که بیمه هزینه های پروتز را پرداخت نخواهد کرد، افرادی که از بودجه مالی بسیار پایین برخوردار هستند، قدرت تهیه پروتزهای زیر زانو را نخواهند داشت. به همین دلیل راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای این افراد در نظر گرفته می شود.

از آنجایی که قطع عضو زیر زانو شامل: ساق و پنجه پا می شود، افراد بدون تکیه گاه قادر به ایستادن یا راه رفتن نخواهند بود. از این رو عصا، واکر و ویلچر کمک بسیاری به آنها خواهد کرد. اگر چه این راه حل ها هرگز جای پروتزها را نخواهد گرفت، با این حال تا حدود زیادی روحیه افراد را جهت انجام فعالیت های ابتدایی خود بالا خواهد برد.

امروزه انواع ویلچر های برقی بدون نیاز به چرخاندن چرخ ها توسط دست، حرکت را برای این افراد راحت تر کرده اند. این لوازم و تجهیزات هزینه های کمتری را برای افراد دارای قطع عضو ایجاد می کنند و به عنوان راه حلی به جز پروتز ها به شمار می روند.

چرا افراد از راه حلی به جز پروتز زیر زانو استفاده نمی کنند؟

همانطور که گفته شد پروتز ها داری انواع متنوعی هستند و هر کدام از آنها جهت رفع نیاز های افراد داری قطع عضو طراحی می شوند. در واقع دسته بندی این تجهیزات در دو گروه زیبایی و عملکردی قرار می گیرد. پروتز های زیبایی در بیشتر مواقع در پا به کار نمی روند و اندام هایی نظیر چشم، گوش، سینه و غیره را شامل می شوند.

پروتز های زیر زانو در نوع عملکردی قرار دارند و هر گونه حرکتی را مانند پای واقعی شبیه سازی می کنند. از این رو افراد تمایلی به استفاده از راه حلی به جز پروتز زیر زانو ندارند. در ادامه مزایای این پروتز ها را عنوان می کنیم تا بهتر متوجه ضرورت تولید این تجهیزات شوید.

راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای افراد دارای نقص عضو وجود دارد؟

وزن بسیار کم

پروتز های عملکردی از وزن کمی برخوردار هستند و به دلیل استفاده از متریال های سبک مانند فیبر کربن در آنها، حرکت برای افراد سریع تر خواهد شد. همچنین از این طریق دیگر نیازی به صرف انرژی بالا جهت انجام فعالیت های روزانه نیست.

ایجاد زیبایی در اندام ها

یکی دیگر از مزایایی که سبب می شود تا افراد دارای قطع عضو از راه حلی به جز پروتز زیر زانو استفاده نکنند، شکل ظاهری آنها است که جای خالی اندام قطع شده را برای آنان تداعی می کند. در واقع علاوه بر عملکرد بالای این تجهیزات، این ناحیه از پای آنها مانند قبل به نظر خواهد آمد. این امر اعتماد به نفس این افراد را افزایش می دهد و به آنها در ادامه حیات کمک بسیاری خواهد کرد.

سیستم های روز و پیشرفته

یکی دیگر از مواردی که سبب می شود افراد از پروتز ها استفاده کنند، متریال و سیستم پیشرفته ای است که در ساخت آنها به کار می رود. از این رو برای آنان کلیه فعالیت ها مانند قبل از قطع عضو قابل انجام است.

هزینه های متفاوت

پروتز های زیر زانو در انواع متنوعی ساخته می شوند و هر کدام از آنها هزینه های گوناگونی را در بر خواهند داشت. از این رو انتخاب آنها بر اساس شرایط و بودجه مالی افراد به راحتی صورت می گیرد و هر فرد با توجه به نیازی که دارد، نوع مناسبی از این پروتز ها را سفارش خواهد داد.

راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای افراد دارای نقص عضو وجود دارد؟

آیا امکان ایجاد راه حلی به جز پروتز زیر زانو وجود دارد؟

علم روز به روز در حال پیشرفت است و هر سال نوع جدیدی از روش های پزشکی و علمی بازگو می شوند تا زندگی را برای افراد دارای قطع عضو راحت تر کند. در حال حاضر انواع پروتز های هوشمند و بیوالکتریک وجود دارند که از طریق سیگنال های مغز، حرکت را برای افراد ممکن می سازند.

در گذشته این پروتز ها در نوع بسیار ساده و غیر عملکردی تولید می شدند تا تنها جنبه زیبایی داشته باشند و عضو قطع شده را تداعی کنند. اما امروزه دیگر جنبه ظاهری این پروتز ها مد نظر قرار ندارد و افراد درصدد یافتن اندامی مصنوعی هستند تا از نظر عملکردی بسیار شبیه به اندام طبیعی بدن باشد و فعالیت های روزمره آنها مانند: راه رفتن، دویدن، ورزش کردن و فعالیت های دیگر را برای آنها راحت تر کند.

از این رو پروتز های جدید مزایای بسیاری را نسبت به پروتز های قدیمی برای افراد در بر دارند. با این حال هنوز نمی توان به طور قطع راه حلی به جز پروتز را برای این افراد در نظر گرفت. در سال های آتی ممکن است علم پزشکی به پیشرفت بالاتری دست پیدا کند و از طریق سلول های بنیادی، عضو قطع شده مجددا شبیه سازی شود و به جای پروتز ها در ناحیه مورد نظر تحت پیوند قرار گیرد. به همین دلیل هر گونه پیش بینی در این زمینه ممکن است.

در نتیجه…

در این مقاله سعی کردیم در مورد انواع پروتز برای افراد دچار نقص عضو اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. با توجه به اینکه پروتز زیر زانو جز اندام های مصنوعی به شمار می رود که بیشترین تقاضا را از آن خود کرده است، ساخت این تجهیزات با دقت بالاتری انجام می شود. وجود انواع متنوع پروتز های زیر زانو این امکان را به افراد می دهد تا متناسب با شرایط خود بهترین نوع از آنها را سفارش دهند.

در صورتی که افراد از بودجه کافی جهت خرید این پروتز ها برخوردار نباشند، راه حلی به جز پروتز برای آنان در نظر گرفته می شود. استفاده از عصا و ویلچر یکی از مقرون به صرفه ترین راه حل ها در این خصوص است. عصا ها نیز دارای انواع متنوعی هستند و به ایستادن و راه رفتن افراد کمک بسیاری خواهند کرد. همچنین ویلچر های برقی نیاز به حرکت دست را کاهش داده و تنها با فشردن یک دکمه، حرکت را  برای افراد دارای نقص عضو میسر می کنند.

راه حلی به جز پروتز زیر زانو برای افراد دارای نقص عضو وجود دارد؟

Source: www.physio-pedia.com, www.quora.com

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x