کلینیک تخصصی حکیم

  • Info@hakimclinic.org
  • 02122238999 و 02188946643

با شناخت علائم و نشانه های پوکی استخوان هشیار باشید

پوکی استخوان یکی از رایج ترین بیماری های موجود در سراسر جهان است که سن و سال نمی شناسد. به همین دلیل تمام افراد با هر جنسیت و سنی در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در این شرایط باید به طور مداوم تغییرات خود را در نواحی نظیر گردن، کمر و به طور کلی ستون فقرات جدی بگیرید؛ زیرا اولین نشانه های پوکی استخوان در این ناحیه بروز پیدا می کند.
با اطلاع از این نشانه ها قادر خواهید بود در زمان مناسب برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در بدن اقدامات لازم را انجام دهید. بدین طریق هیچ نگرانی از بابت شکستگی های بی دلیل یا خمیدگی قد در سنین بالاتر نخواهید داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با این نشانه ها و عواملی که سبب پیدایش علائم پوکی استخوان می شود آشنا کنیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه تا پایان متن ما را همراهی کنید.

پیش از آشنایی با نشانه های پوکی استخوان، این بیماری را بشناسید

 شناخت علائم و نشانه های پوکی استخوان

همانطور که از نام این بیماری بر می آید، استخوان ها دچار پوکی و عدم استحکام کافی می شوند. پوکی استخوان افراد بسیاری را از هر نژاد و جنسیتی درگیر می کند. از سوی دیگر میزان پوکی استخوان اهمیت زیادی دارد. استخوان در حالت طبیعی دچار شکستگی می شود و جای خود را به استخوان جدیدی می دهد.
حال اگر این فرآیند به درستی انجام نشود، گفته خواهد شد که شخص پوکی استخوان دارد. رژیم های غذایی ناسالم و انجام ندادن ورزش های کمکی در زمینه پیدایش پوکی استخوان نقش مهمی را ایفا می کند. در این باره بهتر است نشانه های پوکی استخوان را به خوبی بشناسید تا در مراحل اولیه آن نسبت به درمان اقدام کنید. بدین منظور می خواهیم این علائم را به شما معرفی کنیم.

علائم پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان علائم مختلفی دارد. آنچه اغلب افراد را نگران می کند، در بیشتر موارد عدم بروز نشانه های اولیه است. به این معنا که شخص در ابتدا متوجه ابتلا به پوکی استخوان نمی شود و با گذشت زمان علائم اولیه آن را در خود می بیند. آگاهی از این نشانه های ابتدایی تا حد زیادی مانع از شدت یافتن پوکی در استخوان های شما می شود. در ادامه به بیان این موارد خواهیم پرداخت.

1. کمردرد

یکی از علائمی که اغلب افراد را در انجام فعالیت های روزمره دچار مشکل می کند، کمردرد است که ناشی از پیدایش پوکی استخوان در بدن است. زمانی این مشکل در افراد خود را نشان می دهد که استخوان ها به شدت دچار پوکی شده اند؛ به طوری که مهره های فرد دچار شکستگی می شوند. در صورتی که پوکی استخوان در بدن تشدید شود و رسیدگی در زمان مناسب انجام نگیرد، مهره ها دچار ریزش خواهند شد که خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

2. کوتاهی قد

در اغلب موارد شرایطی پیش می آید که شخص متوجه بروز نشانه های پوکی استخوان نمی شود؛ درنتیجه در زمان مناسب به پزشک مراجعه نمی کند و این بیماری با افزایش سن شخص، تشدید می یابد. بدین ترتیب دچار کوتاهی قد می شود. البته لازم است ذکر شود که از دست دادن قد به سرعت اتفاق نمی افتد و یکی از نشانه های تدریجی پوکی استخوان به حساب می آید. اگر این موضوع در سنین بالا اتفاق بیفتد، ممکن است تا حدی پیشرفت داشته باشد که شخص را دچار خمیدگی کند. این نشانه در سالمندان بیشتر روی می دهد و فرد را ناچار به مصرف داروهای مختلف می کند.

3. ناخن های ضعیف 

اغلب کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند، ناخن های ضعیفی دارند. به همین دلیل زمانی که متوجه تغییر در نوع رشد یا شکنندگی ناخن های خود شدید، باید فورا برای انجام بررسی های لازم نزد پزشک بروید.
علائم پوکی استخوان

4. درد گردن

در شرایطی که استخوان به شدت ضعیف می شود، تاثیر وافری روی عملکرد ستون فقرات می گذارد. بدین ترتیب تنها با نگه داشتن گردن در یک حالت آن هم در زمان بسیار کوتاهی دردهای شدید در این ناحیه ایجاد می شود. این بدان معناست که بدن مستعد ابتلا به پوکی استخوان است. چه بسا افرادی با درد در ناحیه گردن به پزشک مراجعه کردند و متوجه درگیری بدن خود با پوکی استخوان شدند. در نتیجه لازم است که دردهای بروزیافته در ستون فقرات خود را خصوصا در سنین بالا جدی بگیرید.

نشانه های پوکی استخوان در چه کسانی بروز پیدا می کند؟

زمانی که علائم پوکی استخوان در افراد نمایان می شود، سوالی که ذهن بیشتر افراد را درگیر می کند، دلیل پیدایش چنین بیماری در آن هاست. عوامل بسیاری سبب ابتلا به چنین مشکلی می شود که شناخت آن ها حتی در همان مراحل ابتدایی پوکی استخوان، پیشرفت آن را متوقف خواهد کرد. به طور کلی برخی موارد نظیر سن، نوع زندگی، بیماری های زمینه ای و مواردی از این قبیل پدیدآمدن چنین مشکلی را در بدن جلو می اندازد. در این بخش به بیان موارد ابتلا به پوکی استخوان می پردازیم. با اطلاع از این موارد تا حد زیادی مانع از پیدایش اتفاقات ناگوار در آینده خواهید شد.

سطح هورمون های موجود در بدن

در بدن انسان هورمون های زیادی وجود دارد. در صورتی که یکی از این هورمون ها به مقداری بیشتر از حد معمول در بدن وجود داشته باشد، آسیب هایی نظیر پوکی استخوان را رقم می زند. به عنوان مثال هورمون های جنسی جزو مواردی به شمار می روند که کاهش سطح آن ها در بدن سبب پوکی استخوان می شود. این مشکل بیشتر در خانم هایی که دچار یائسگی شده اند، پیش می آید؛ زیرا سطح استروژن بدن آن ها کاهش پیدا کرده و زمینه بروز خطراتی همچون پوکی استخوان را برای شخص فراهم می کند.
 این مشکل برای آقایان نیز وجود دارد. برای مردان هر چه سن افزایش پیدا می کند، میزان تستوسترون در بدن کم می شود؛ در‌نتیجه پوکی استخوان پدید می آید. به همین دلیل نشانه های پوکی استخوان اغلب در افراد مسن خود را نشان می دهد؛ زیرا آن ها برای ابتلا به چنین بیماری مستعدتر خواهند بود.

وزن و جنسیت افراد

شاید تابه‌حال شنیده باشید که تاکید بسیاری از پزشکان بر کاهش وزن است. خصوصا زمانی که بالای 40 سال دارید، این توصیه ها بیشتر ارزش پیدا می کنند. زیرا کسانی که سن بالایی دارند و دارای وزن زیادی نیز هستند، خیلی سریع‌تر از افراد دیگر پوکی استخوان می گیرند؛ بنابراین وزن بالا که اغلب نیز بر اثر رژیم غذایی ناسالم در افراد پدید می آید، زمینه بروز نشانه های پوکی استخوان را در افراد ایجاد می کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند؛ بنابراین باید چکاپ های دوره ای انجام دهند که در مراحل اولیه از پیدایش چنین مشکلی پیشگیری کنند.
علائم پوکی استخوان

با اطلاع از نشانه های پوکی استخوان، سلامتی استخوان های خود را در آینده تضمین کنید

پوکی استخوان به عنوان یکی از بیماری هایی که امروزه رواج بسیاری پیدا کرده است، نشانه های خاصی را در مراحل ابتدایی از خود بروز نمی دهد. به همین دلیل انجام چکاپ های دوره ای به شما در این باره کمک شایانی می کند. در این مقاله به بیان توضیحات مهمی درباره نشانه های رایج پوکی استخوان پرداختیم.
زمانی فرد به پوکی استخوان مبتلا می شود که تغییراتی در هورمون های او ایجاد شود. همچنین رژیم غذایی ناسالم، وزن بالا و مواردی از این قبیل در افزایش درصد ابتلا به پوکی استخوان یاری نقش بسزایی دارد. در صورتی که در ناحیه ستون فقرات خود یا گردن و کمر، دردی را به طور مداوم احساس کردید، حتما برای انجام بررسی های لازم به پزشک متخصص مراجعه کنید.
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

09022238998
021-22238999
x