فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روش‌ها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توان‌بخشی، بالا بردن سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد است.

علاوه بر این، فیزیوتراپی میتواند از ایجاد آسیب هم پیشگیری کند. فیزیوتراپی می تواند باعث بهبود توانایی جسمی و حرکتی فرد شود. فیزیوتراپی می تواند باعث : کاهش درد، بهبود توانایی های حرکتی فرد، پیشگیری از آسیب های ورزشی، پیشگیری از ناتوانی یا برخی از جراحی ها، بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن بخصوص در سالمندان، و… شود.

چرا باید به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنیم

عموما زمانی نام کلینیک فیزیوتراپی به میان می آید که فرد بر اثر تمرینات ورزشی و یا وقوع یک سانحه نیاز به کمک های فیزیوتراپی داشته باشد. کلینیک فیزیوتراپی گرفتگی ها و آسیب دیدگی های این افراد را التیام می بخشد و به آنها کمک می کند تا هرچه زودتر سلامتی خود را بازیابند.

درمان های مورد استفاده در کلینیک فیزیوتراپی راهی بسیار مناسبی در درمان دردهای عضلانی، آسیب های مفصلی، درد های آرتروز و مشکلات حرکتی هستند و در بعضی مواقع مشکلات تنفس را نیز برطرف می کنند.

برخی از افراد جامعه رفتن به کلینیک فیزیوتراپی و استفاده از خدمات درمانی این مراکز را درمانی بسیار لوکس در نظر می گیرند که قرار است تا پایان عمر ادامه پیدا کند. این افراد تصور می کنند که این کلینیک ها تنها به افراد متمول جامعه طراحی شده است و تنها این افراد هستند که از عهده پرداخت هزینه های درمانی کلینیک فیزیوتراپی بر می آیند.

در صورتی که با تدوین یک برنامه مدون و پیگیری تمام جلسات تعیین شده در کلینیک فیزیوتراپی می توان در مدت زمان مشخصی به نتایج مورد نظر دست پیدا کرد و نیازی به استفاده مادام العمر از این خدمات کلینیک فیزیوتراپی نخواهد بود.

تسکین بسیار موثر درد در کلینیک فیزیوتراپی

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان حرفه ای به دلیل فرسودگی مفاصل و عضلات بدن دچار درد های مزمنی می شوند که در ادامه پیدا کردن صدمات و مشکلات زیادی را برای این افراد به وجود می آورند. در موارد زیادی این قبیل درد های عضلانی و مفصلی برای افرادی که هیچ علاقه ای به ورزش نداشته و هرگز تمرینات ورزشی را انجام نداده اند نیز رخ می دهد.

برای مثال کمر درد شایع ترین دردی است که در جوامع امروزی گریبان افراد جامعه را می گیرد. براساس مطالعات انجام شده بیش از 80 درصد ایرانیان از کمر درد های حاد و مزمن رنج می برندو به درمان های کلینیک فیزیوتراپی نیاز دارند.

افرادی که هرگز در طول زندگی خود در تمرینات فشرده ورزشی شرکت نکرده اند هم به دلایل مختلفی از قبیل شیوه ناصحیح راه رفتن یا نشستن و یا مشکلات مادرزادی به درد های ناحیه کمر دچار می شوند و نیاز خواهند داشت به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه کنند.

در کلینیک فیزیوتراپی درمان هایی شامل تمرینات و نرمش های کششی به بیمار داده می شود تا درد را در منطقه مورد نظر تا جای ممکن کاهش دهند. از این گذشته در کنار تمرینات و نرمش های کششی در کلینیک فیزیوتراپی از تکنیک های ماساژ هم استفاده می شود تا از میزان درد بیمار کاسته شده و خطر افزایش آسیب های وارد آمده را به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

تحرک و انعطاف پذیری بیشتر در کلینیک فیزیوتراپی

در کلینیک فیزیوتراپی خواهیم فهمید که بدن انسان ماشین بسیار پیچیده و شگفت انگیزی است. این ماشین هزاران مدار ارتباطی را در خود جا داده است. شبکه ی ماهیچه ای به زیبایی در کنار بافت ها و تاندون ها قرار گرفته و بدن را قادر به حرکت می کنند.

بدن انسان درست مانند هر ماشین دیگری بر اثر عوامل مختلفی از کهولت سن گرفته تا شیوه نادرست زندگی می تواند دچار آسیب و فرسودگی شود. با افزایش سن مفاصل بدن جنبش خود را از دست می دهند و دیگر انعطاف پذیری گذشته را نخواهند داشت.

انسان دیگر قادر نخواهد بود مانند گذشته زانوان خود را خم کند و یا جسمی را از روی زمین بلند کند و این قبیل حرکات توام با درد و احساس ناراحتی خواهند بود. در کلینیک فیزیوتراپی آسیب های ناشی از شیوه نادرست زندگی در بدن افراد بهبود پیدا می کند.

به گفته متخصصان کلینیک فیزیوتراپی، افرادی که در طول زندگی خود دائما یک جا نشسته بودند و یا همه عمر پشت میز نشسته اند و یا افرادی که یک عمر فرمان ماشین را دست داشته و رانندگی کرده اند ممکن است زودتر از سایر افراد انعطاف پذیری مفاصل خود را از دست بدهند و بیشتر از سایر افراد در خطر مشکلات حرکتی قرار دارند.

اما تجربه نشان داده است که این قبیل مشکلات حتی برای افرادی که تمرین های ورزشی منظم و ساده ای را در طول روز انجام داده اند نیز، رخ می دهد. تمرینات منظم در کلینیک فیزیوتراپی می تواند مشکلات بیماران را شناسایی کرده و انعطاف بیشتری را برای این بیماران به وجود آورد.

بسیاری از افراد در کلینیک فیزیوتراپی با استفاده از برنامه منظمی از تمرینات ورزشی و نرمش های کششی قادر هستند انعطاف پذیری خود را بهبود بخشند. در کلینیک فیزیوتراپی در کنار این نرمش ها، برنامه منظم ماساژ درمانی هم به کاهش درد این بیماران کمک می کند و جریان خون به مناطق دردناک را بهبود می بخشد.

بهبود صدمات

کلینیک فیزیوتراپی برای بسیاری از بیمارانی که تحت عمل های جراحی قرار گرفته اند سودمند خواهد بود. این بیماران می توانند با استفاده از خدماتی که در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می شود از درد این بیماران کاسته و به روند بهبودی این افراد سرعت می بخشد.

اگرچه بدن انسان به خودی خود و بدون دخالت عوامل خارجی هم بهبود پیدا می کند اما در کلینیک فیزیوتراپی تمرکز روش های درمانی روی نقاطی خواهد بود که مدت زمان بیشتری برای ترمیم لازم دارند. استخوان ها ممکن است با روند طبیعی بدن بهبود پیدا کنند اما بافت های عضلانی که تحت جراحی قرار گرفته اند درد زیادی را برای بیمار به وجود آورده و دامنه حرکت او را محدود می کنند. در کلینیک فیزیوتراپی روش هایی برای التیام بخشیدن به درد این بیماران به کار گرفته می شود.

راه های جایگزین برای عمل جراحی در کلینیک فیزیوتراپی

در مقایسه با درمان های کلینیک فیزیوتراپی، جراحی های سنگین در خوشبینانه ترین حالت  بیماران را برای هفته های متمادی خانه نشین می کنند و فرد را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارند. در بسیاری از موارد ماه ها طول می کشد تا بیمار پس از انجام یک عمل جراحی توانایی و سلامت خود را بدست آورد.

این جراحی ها زخم هایی را روی بدن بیمار باقی می گذارند که تا سالیان سال همراه بیمار خواهد بود و تصویر دلخراشی را به وجود می آورد که برای بیمار و اطرافیان او آزاردهنده خواهد بود. بهترین راه این است که تا جای ممکن از عمل جراحی اجتناب کنید و به دنبال روش های درمانی در کلینیک فیزیوتراپی باشید که بدن را کمتر مورد تهاجم قرار می دهند.

درست است که جراحی راه ساده ای به نظر می رسد که در طول یک روز مشکل را حل خواهد کرد. اما قوای بدن بعد از عمل جراحی به شدن افت کرده و دوره بهبودی بسیار طولانی خواهد بود و عوارض ناشی از بیماری برای چندین ماه و یا حتی چندین سال در بیمار رویت می شود.

اگر همین بازه زمانی در کلینیک فیزیوتراپی صرف درمان های ملایم تری شود نتایج ماندگار تر و به مراتب بهتری برای بیمار به همراه خواهد داشت. همه این ها در بهترین جراحی ها اتفاق می افتند بگذریم از مواردی که با تشخیص های اشتباه عمل های نابه جایی انجام شده و صدمات جبران ناپذیری به سلامت بیمار وارد می کنند. واقعیت این است که جراحی آخرین راه و پرمخاطره ترین انتخاب بیمار برای بهبودی است. امروزه در سراسر جهان پزشکان تمام تلاش خود را می کنند تا از گزینه عمل جراحی اجتناب کنند و بیماران را به استفاده از روش های درمانی در کلینیک فیزیوتراپی تشویق کنند.

بدن انسان همانطور که پیش تر از این هم اشاره کردیم یک ماشین بسیار پیچیده است و بهترین راه درمان از نظر کلینیک فیزیوتراپی تحریک سیستم بدن در جهتی است که این ماشین بتواند خود را احیا کند. در کلینیک فیزیوتراپی با استفاده از نرمش ها کششی، تمرینات ورزشی متناسب با بیمار، ماساژ درمانی و سایر روش های غیر تهاجمی بدن تشویق به بازسازی خود می شود و بهبودی با این روش ها از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است و هیچ گونه جای زخم و یا عوارضی هم به دنبال نخواهد داشت. پزشکان در کلینیک فیزیوتراپی با ارائه روش های مناسب از میزان درد بیمار کاسته و دامنه حرکت او را بهبود می بخشند.

بازیابی سلامتی پس از سکته مغزی در کلینیک فیزیوتراپی

در صورتی که شریان های منتهی به مغز دچار انسداد شوند سکته مغزی روی می دهد که زندگی فرد را به خطر می اندازد. حتی اگر فردی که دچار سکته مغزی شده است سلامتی خود را بدست آورد اما تاثیرات سکته مغزی ممکن است در بدن او باقی بماند. در کلینیک فیزیوتراپی با روش های درمانی مناسب عضلاتی که به دلیل سکته مغزی آسیب دیده اند، کارایی و توانایی خود را باز می یابند.

افزایش تعادل و هماهنگی عضلات

در کلینیک فیزیوتراپی با انجام تمرین های متنوع هماهنگی عضلات بیمار بهبود پیدا کرده و بیمار تعادل خود را باز می یابد. افزایش تعادل در عضلات بدن خطر افتادن بیمار را کاهش می دهد و راه رفتن را برای بیمار ساده تر خواهد کرد. افراد در سنین پیری در معرض خطر زمین خوردن قرار دارند که می تواند عواقب شدیدی را در پی داشته باشد. افتادن در سنین پیری ممکن است موجب شکستگی در لگن و سایر قسمت های بدن فرد شده و صدمات جدی به سلامت او وارد کند که شاید تا پایان عمر فرد را آزار دهد.

این قبیل آسیب ها در سنین پیری به سختی بهبود پیدا می کنند و زندگی فرد را مشکل می کنند. از این رو بهتر است افراد مسن با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی اقدامات لازم را برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی به عمل آورند. با بهبود تعادل فرد و افزایش هماهنگی عضلات افراد مسن در کلینیک فیزیوتراپی این افراد از خط زمین خورد در امان خواهند ماند.