امتیاز :
2.5 از 4 رای
دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات

جراحی باز ستون فقرات عوارض متعددی را به همراه دارد که از جمله آنها می توان به دردهای ناشی از این نوع جراحی اشاره کرد. در واقع هر نوع جراحی علاوه بر مزایایی که برای بیمار به همراه دارد، عوارض جانبی نیز برای به دنبال خواهد داشت.

جراحی باز ستون فقرات معمولاً برای کاهش درد کمر یا برطرف کردن عیوب آن صورت می گیرد و لازم است که فرد متقاضی این نوع جراحی را پیش از اقدام برای انجام آن، همه جوانب را در نظر بگیرد و با آگاهی کافی نسبت به انجام جراحی کمر اقدام کند.

در مقاله پیش رو قصد داریم تا در مورد دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات و علل بروز آنها به بحث و بررسی پرداخته و راهکارهایی برای کاهش این دردها ارائه دهیم.

عوارض شایع پس از جراحی باز ستون فقرات

تشکیل بافت اسکار در اعصاب

این عارضه یکی از شایع ترین عوارض بعد از جراحی کمر به حساب می آید. در واقع این عارضه به قدری شایع است که برای بیمارانی که جراحی باز ستون فقرات را به صورت موفقیت آمیز پشت سر گذاشته اند نیز اتفاق می افتد. بافت اسکار تشکیل شده در نزدیکی  ریشه، درد مداوم کمر و پا را به همراه خواهد داشت.

به همین علت است که این بافت اسکار که با نام فیبروز اپیدورال نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از علل ایجاد درد در کمر پس از جراحی باز ستون فقرات محسوب می شود و برای افرادی که جراحی آنها نیز با موفقیت همراه نشده است، نیز اتفاق می افتد.

تشکیل بافت اسکار بخشی از روند بهبودی طبیعی بعد از جراحی باز ستون فقرات است. در حالی که بافت اسکار علت ایجاد کمر درد یا در پا است، خود به تنهایی دردناک نخواهد بود زیرا این بافت اعصاب را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

چنانچه ریشه عصب کمر با فیبرهای ناشی از این اسکار متصل شوند، ممکن است که بافت اسکار، علت اصلی درد بیمار باشد.

لامینکومی

این روش شایع ترین جراحی روی نخاع کمر است. در این روش، جراح قسمت هایی از استخوان یا رباط ها را از پشت شما جدا می کند. برداشتن این استخوان ها یا رباط ها، فشار وارد شده به ستون فقرات را تسکین داده و در نتیجه سبب کاهش درد یا ضعف ناشی از آن می شود.

چنین جراحی به فرد کمک می کند تا ستون فقرات در حالت درست قرار گرفته و در نتیجه دردهای ناشی از آن را کاهش می دهد. چنانچه این جراحی با موفقیت همراه نباشد، درد ناشی از وارد شدن فشار به عصب ها برطرف نشده و درد ناشی از زخم ها نیز بر آن افزوده می شود.

بررسی سایر علل بروز درد بعد از جراحی باز ستون فقرات

چنانچه پس از عمل جراحی کمر، از کمر درد یا درد پا رنج می برید، می توانید با انجام معاینه کامل فیزیکی و استفاده از تکنیک های تصویربرداری علت درد را بررسی کنید. علاوه بر این روش ها و راهکارهایی وجود دارند که به فرد بیمار کمک می کند تا قبل و بعد از جراحی باز ستون فقرات، تشکیل بافت زخم را روی دیسک کمر محدود کنند.

تشخیص نادرست

یکی از شایع ترین علل بروز درد پس از جراحی باز ستون فقرات یا عدم موفقیت چنین جراحی ها، تشخیص نادرست پزشک معالج است. به طور کلی جراحان به دنبال ضایعه آناتومیک در ستون فقرات هستند تا در نهایت بتوانند الگویی برای درد بیماران پیدا کنند.

بیماری های دیسک کمر معمولاً درد کمر کمتری را در افراد مبتلا به آن ایجاد کرده و بیشتر سبب درد پا می شود. بنابراین تشخیص علت درد ناشی از جراحی باز ستون فقرات کار ساده ای نبوده و لازم است که فردی با مهارت بالا برای تشخیص این بیماری اقدام کند.

خطای فنی در حین جراحی باز ستون فقرات

جراح ستون فقرات پس از تشخیص اولیه باید احتمال بروز خطا در حین جراحی را نیز در نظر بگیرد. به طور مثال پزشک باید بررسی کند که آیا مقداری از مواد موجود در دیسک کمر از بین رفته یا قطعه ای از استخوان در مجاورت عصب  قرار دارد یا خیر.

هر دو حالت ذکر شده سبب وارد شدن فشار به ریشه عصبی شده و در نتیجه سبب بروز درد خواهد شد. به همین جهت لازم است که جراح در نظر داشته باشد که پیش از جراحی باز ستون فقرات برنامه ریزی و عملیات، متناسب با مشکل بیمار طراحی شده باشد.

به منظور بررسی بیشتر درد می توان از تصویربرداری های مختلف برای درک علت بروز درد پس از جراحی استفاده کرد.

گزینه های درمان دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات

روش های درمانی بسیاری برای کاهش درد یا برطرف شدن دردهای ناشی از جراحی باز ستون فقرات وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را مطرح خواهیم کرد. پیوند چربی گرفته شده از زخم، استفاده از اسفنج های ژلاتینی، استفاده از ورق های مبتنی بر سیلیکون و سایر تکنیک های موجود برای جلوگیری از تجمع سلول ها در ناحیه عصب مورد استفاده قرار می گیرد و از این طریق مانع از پیشرفت فیبروز اپیدورال می شوند.

اگرچه آزمایشات صورت گرفته روی حیوانات نشان می دهد که محدود کردن زخم با استفاده از غشاهای درونی امکان پذیر است اما هنوز به طور قطعی نتایجی مبنی بر بهبود از این طریق نشان داده نشده است.

ورزش های کششی پس از جراحی باز ستون فقرات

کشش عصب ها در حالی که بدن پس از عمل جراحی در حال بهبود است، می تواند به محدود کردن فیبروز اپیدورال کمک زیادی کند. اکثر بافت های اسکار در طی ۶ الی ۱۲ هفته پس از جراحی کمر شکل می گیرند. در واقع این تئوری وجود دارد که اگر عصب در مدت زمانی که زخم در حال بهبودی است، دور از آن قرار داشته باشد، عصب دچار چسبندگی شده و بافت زخمی که ایجاد می شود، دیگر تبدیل به یک مشکل نخواهد شد.

حرکات کششی که برای جلوگیری از این عارضه مورد استفاده قرار می گیرند، تخصصی بوده و لازم است که تحت نظر پزشک یا فیزیوتراپیست انجام شوند.

گزینه های درمانی دیگر

اگر معاینه کامل جسمی و تصویر برداری نشان دهد که کمر درد یا درد پا به علت ریشه عصبی محدود شده توسط بافت زخم است، گزینه های درمانی نسبتاً محدود هستند. در دوره اولیه بعد از عمل که ممکن است دوره ای ۳ الی ۱۲ ماهه باشد، داروهایی مانند نوروپنتین که به کاهش درد کمر یا پا کمک کند و انجام تمرینات در کنار مصرف دارو می تواند به آزادسازی عصب ها کمک زیادی کند.

علاوه بر این تکنیک هایی که در رابطه با کنترل درد وجود دارد فرد بیمار می تواند از آنها برای مقابله با کمردرد یا پا در خود استفاده کند.

علاوه بر مواردی که مطرح شد، درد کمر پس از جراحی باز ستون فقرات ممکن است که به علت آسیب های دیگر مانند آسیب به لگن، آرتروز مفصل ران و اختلال عملکرد مفصل و مواردی از این قبیل نیز رخ دهد. چنانچه کمر درد ناشی از این مشکلات باشد، لازم است که فرد برای تسکین درد خود نزد پزشک معالج مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گیرد.

در نهایت باید بگوییم که دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات، اگرچه ممکن است که نخست نوعی بدشانسی محسوب شوند، اما لازم به ذکر است که این دردها به روش هایی که مطرح شده قابل درمان و برطرف شدن هستند و می بایست فرد بیمار نیز مراقبت های لازم را برای پیشگیری از بروز چنین دردهایی انجام دهد.

Source: www.spine-health.com, www.webmd.com, www.spine-health.com

مطالب زیر را حتما بخوانید