دردهای ستون فقرات

امتیاز :
دردهای ستون فقرات
4.05 از 43 رای
دردهای ستون فقرات

کمردرد یا به صورت کلی دردهای ستون فقرات جز اصلی ترین و شایع ترین مواردی است که افراد برای آن ها به پزشک مراجعه می کنند یا توانایی کار کردن و فعالیت های روزانه خود را از دست می دهند. به صورت کلی دردهای ستون فقرات از موارد اصلی دردهای ناتوان کننده در سراسر جهان می باشد.

تمامی افراد در دنیا حداقل یک بار در طول زندگی شان کمردرد را تجربه کرده اند. خوشبختانه در اکثر موارد راهکار های مفیدی برای تسکین دردهای ستون فقرات و کمردرد یا حتی پیشگیری از آن ها وجود دارد. در بسیاری از موارد می توان با مراقبت های خانگی و رعایت مواردی ساده آثار درد را از بین برد.

در مواردی که دردها ادامه دار هستند و پیشگیری ها پاسخ گو نبوده اند، شاید بتوان با چند هفته مراقبت و مصرف دارو ها درد و علائم آن را بهبود بخشید. در موارد اندکی نیز ممکن است کمردردها به عمل جراحی و فرایند های پیچیده تر نیاز داشته باشند که این موارد محدود می باشند.

علائم و نشانه های کمردرد و دردهای ستون فقرات

کمردرد نیز مانند سایر مشکلات و دردهای جسمانی با علائم و نشانه هایی همراه است که در تشخیص آن نقش دارند. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دردهای شدید عضلانی، دردهایی که در بخش های مختلف عضلات احساس می شوند و با دردهای ستون فقرات در ارتباط می باشند
  • دردهایی که به صورت تیر کشیدن و ضربانی در کمر و ستون فقرات احساس می شوند
  • درد ادامه داری که از کمر تا نوک پا کشیده شده و ادامه می یابد
  • دردهایی که خم شدن، بلند کردن وسیله ها، ایستادن یا راه رفتن بدتر می شود
  • دردهای ادامه داری که با لم دادن و به پشت خوابیدن بهتر می شوند

چه زمانی برای دردهای ستون فقرات و کمردرد باید به پزشک معالجه کنیم؟

بیش تر کمردردها و دردهای ستون فقرات به تدریج و با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند. این دردها با استراحت کردن در خانه و مراقبت های خانگی به تدریج رو به بهبودی می روند. این روند تدریجی بهبودی معمولا از یک هفته تا چند هفته طول می کشد.

در صورتی که درد ادامه دار باشد و با گذشت چند هفته با مراقبت و استراحت خانگی روند بهبودی را طی نکند، در این صورت باید برای ادامه درمان و معالجه کامل نهایی به پزشک خود مراجعه کنید تا به صورت دقیق منشا و دلیل کمردرد شما پیگیری شده و درمان بهینه برای آن ارائه شود.

تنها در موارد بسیار محدودی کمردرد و دردهای ستون فقرات می توانند منشا و دلیل یک مشکل حاد تر باشند که نشان دهنده مسائل مهم پزشکی است و باید سریعا معالجه های اساسی برای مراجعه کننده صورت بپذیرد.

 در چه مواردی کمردرد و دردهای ستون فقرات دلیلی بر یک مشکل جدی پزشکی است؟

با این که در اکثر مواقع کمردردها نشان دهنده مشکلات حادی نیستند و طی یک دوره ی مراقبتی به تدریج بهبود می یابند، اما با این حال در مواردی که کمردرد نشانه های دیگری را نیز به دنبال داشته باشد باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. این نشانه ها و علائم جانبی شامل موارد زیر می شود:

  • در صورتی که دردهای ستون فقرات شما مشکلات جدیدی را در مثانه و روده تان ایجاد کند
  • اگر که کمردرد و دردهای ستون فقرات با تب شدید همراه باشد
  • اگر که کمردرد شما به دنبال سقوط از جایی یا هرگونه آسیب و جراحت دیگری ایجاد شده باشد

مواردی که باید برای دردهای ستون فقرات خود سریعا به پزشک مراجعه کنید

اگر که کمردرد و دردهای ستون فقرات شما شدید است و با استراحت کردن نیز بهبود نمی یابد باید حتما به پزشک معالجه کنید. در مورد دیگری نیز در صورتی که دردهای ستون فقرات شما در هر دو تا پای شما گسترش می یابد، خصوصا اگر درد به زیر زانو ها نیز می رسد، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کمردرد شما باعث ضعف و بی حسی در پاهای شما شده و در پاهای خود سوزن سوزن شدن را احساس می کنید، چه در یک پا و چه در هر دو پا، باید به پزشک معالج مراجعه کنید و علت را پیگیری نمایید.

موارد دیگر در خصوص گزینه هایی است که فرد برای اولین بار در سن بالای پنجاه سال دچار کمردرد شده است. یا اگر فردی سابقه ابتلا به سرطان، پوکی استخوان یا مصرف داروهای خاصی را دارد یا کاهش ناگهانی و غیرقابل توضیح وزن را تجربه کرد، در صورت بروز دردهای ستون فقرات باید به پزشک مراجعه نماید.

کمردردها و دردهای ستون فقرات می توانند به دلایل مختلف ایجاد شوند

آن دسته از کمردردها و دردهای ستون فقراتی که به صورت ناگهانی ظاهر می شوند و معمولا طی مدت چند هفته نیز بهبود می یابند را در دسته کمردردهای حاد دسته بندی می کنند. این دسته از کمردردها معمولا در اثر بلند کردن ناگهانی و نامناسب چیز هایی سنگین به وجود می آیند.

دسته دیگر کمردردها آن گروهی هستند که برای مدت بیش تر از سه ماه باقی می مانند. این دسته از کمردردها را کمردرد مزمن می نامند. این دردها معمولا نسبت به کمردردهای حاد کم تر شایع هستند و کم تر مشاهده می شوند.

اکثر کمردردها یا دردهای ستون فقرات معمولا بدون هیچ دلیل و عارضه خاصی ایجاد می شوند و نمی توان دقیقا آن ها را دسته بندی کرد. پزشک معالج معمولا با کمک معاینات و تصویربرداری از ستون فقرات علت کمردرد را پیگیری می کند.

شرایط و موقعیت هایی که معمولا با کمردرد و دردهای ستون فقرات در ارتباط می باشند

در مواردی که فرد به صورت مکرر و ناگهانی و با موقعیتی نادرست ابزار و وسیله های سنگین را بلند می کند، به عضلات کمر و رباط بین ستون فقرات فشار زیادی وارد می شود. در این حالت خصوصا اگر فرد موقعیت جسمانی ضعیفی نیز داشته باشد، دردها و اسپاسم های عضلانی دردناکی را در پشت خود احساس می کند.

دیسک های کمر که در بین استخوان های ستون فقرات قرار گرفته اند نیز به عنوان مهره میان استخوان عمل می کنند و از ساییدگی آن ها روی هم جلوگیری می کنند. در صورتی که این دیسک ها دچار شکستگی و آسیب شوند، برآمدگی و شکستگی ها می تواند به عصب داخلی فشار آورده و دلیلی برای بروز دردهای ستون فقرات شود.

آرتروز نیز جز بیماری هایی است که می تواند ستون فقرات و کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در مواردی این بیماری می تواند فضای اطراف نخاع را تنگ کرده و به نخاع فشار بیاورد که به این شرایط تنگی نخاع می گویند. در این حالت نیز با فشاری که به نخاع وارد می شود فرد دردهای ستون فقرات را احساس می کند که می تواند آزاردهنده باشد.

به صورت کلی بر اساس اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد می توان نتیجه گرفت که اکثر کمردردها و دردهای ستون فقرات به جز موارد محدودی به دلایل ساده ای رخ می دهند و با بهبود ساختار ایستادن و نشستن روزمره می توان از بسیاری از آن ها جلوگیری کرد. گرچه در مواردی نیز دردهای ستون فقرات نشان دهنده مشکلات شدید تر پزشکی هستند.

اگر که کمردرد یا درد ستون فقرات شما مزمن است و شما مدت زمان زیادی است که از مشکل کمردرد آزار می بینید حتما باید در اولین فرصت به یک پزشک ماهر و متبحر مراجعه کنید تا بتوانید کیفیت زندگی خود را با هزینه ای بسیار پایین و معقول بهبود ببخشید. علاوه بر این برخی از مشکلات ساده در دردهای ستون فقرات در آینده می تواند به خطرات جدی و تهدید کننده ای تبدیل شود.

Source: www.mayoclinic.org

مطالب زیر را حتما بخوانید

دیدگاه خود را ارسال نمایید