خطر عدم درمان مینیسک زانو، درد بی انتها

امتیاز :
خطر عدم درمان مینیسک زانو، درد بی انتها
5 از 1 رای

خطر عدم درمان مینیسک زانو یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که پزشکان در سال های اخیر با آن مواجه شده اند. بااین حال در برخی موارد افراد به درمان آن نمی پردازند و این موضوع را جدی نمی گیرند. در نتیجه بهتر است دراسرع وقت بعد از ابتلا به مینیسک زانو به پزشک مراجعه کنید که در حد امکان از عوارض این اتفاق جلوگیری شود.

توجه داشته باشید مینیسک بخشی از غضروف زانو است که اگر در زمان مناسب درمان نشود فرد درد زیادی را تحمل می کند و در سال های بعد خطرات زیادی را برای آنها به همراه دارد. در ادامه به توضیح عدم درمان منیسک زانو می پردازیم.

خطر عدم درمان مینیسک زانو و عوارض جبران ناپذیرش

در جهت بررسی خطر عدم درمان مینیسک زانو میتوان گفت، این عارضه معمولاً در اثر انجام حرکات سنگین ورزشی که به زانو و مفاصل فشار وارد می کند، به وجود می آید. البته لازم به ذکر است، نیازی نیست که حتماً ورزشکار باشید و ورزش سنگین انجام دهید که دچار آسیب دیدگی در این ناحیه شوید. در برخی مواقع انجام فعالیت های عادی روزانه نیز ممکن است به مینیسک زانو فشار وارد کند و فرد دچار آسیب دیدگی شود.

عدم درمان و درد خاموش نشدنی

بدون شک مینیسک زانو در درجه اول راه رفتن شما را با مشکل مواجه می کند. در همین راستا بهتر است، ساعاتی بعد از ابتلا به این عارضه از راه رفتن خودداری کنید که سلامت پای شما دچار آسیب دیدگی بیشتر نشود.

در همین راستا می توان گفت در ساعات اولیه شکستگی غضروف زانو مهم ترین عامل بدون حرکت بودن است. در ادامه در جهت ارائه اطلاعات بیشتر از این شکستگی، به عوارض عدم درمان آن می پردازیم.

درد شدید، حتی با لمس آهسته

در اثر پارگی مینیسک زانو و عدم درمان آن در ساعات اولیه ابتلا، شدیدی در تمام پا و حتی کمر شما ایجاد می شود که زندگی را را مختل می کند. این درد به حدی آزاردهنده است که با تماس آهسته لباس یا سطح پوست با زانو، فرد دچار ناراحتی بیشتر می شود.

به همین دلیل برخی  افراد مانند فوتبالیست ها و ورزشکاران بعد از ابتلا به این عارضه، چندین ماه از میدان ها ورزشی دور می مانند که با استراحت کامل، روند درمان را تسریع میبخشند.

البته لازم به ذکر این درد با داروهای مختلف بهبود پیدا می کند. اما هیچ یک از این داروها به اندازه استراحت و طی کردن روند درمان مؤثر نیستند.

ورم زانو، ناتوانی در راه رفتن

برای کاهش خطر عدم درمان مینیسک زانو بهتر است، در ساعات اولیه ابتلا به این عارضه، بیحرکت باشید. در ادامه، بعد از درد غیرقابل تحمل، زانو افراد ورم می کند و توان حرکت و راه رفتن را از آنها می گیرد. بهتر است بعد از مشاهده ورم زانو، حتی از انجام کوچک ترین حرکات نیز جلوگیری کنید که در نهایت این عارضه، عوارض جبران ناپذیری برای شما نداشته باشد.

عدم صاف شدن زانو و یک جا نشینی

باتوجه به درد و ورمی که در ساعات اولیه پارگی مینیسک زانو اتفاق می افتد، زانو به سختی صاف می شود. این عارضه در بین افرادی مانند ورزشکاران که اصرار به ادامه مسابقه یا حرکات ورزشی خود دارند، باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیری می شود.

بهتر است در این شرایط اصراری بر صاف شدن زانو نداشته باشید که در روند درمان و بهبودی بدن، به آرامی به وضعیت قبلی خود بازگردد.

صدای تق تق در زانو، شکایت همیشگی بیماران

این صدا بعد از شکستگی منیسک زانو ایجاد می شود که در نتیجه پارگی مینیسک اتفاق می افتد. اما باگذشت زمان و طی کردن روند درمان این مشکل رفع می شود، اما در افرادی که به این مشکل توجه زیادی ندارند یا درمان را به طورجدی پیگیری نمی کند، ممکن است این موضوع سال ها بعد نیز همراه افراد وجود داشته باشد.

قفل شدگی زانو و عدم تحرک در بازه طولانی

یکی از بارزترین اثرات مینیسک، در ساعات اولیه قفل شدن زانو است. بر همین اساس بهتر است افراد کمترین میزان فعالیت را داشته باشند که آسیب زیادی به آنها در ساعات بعدی وارد نشود. این مشکل معمولاً با درد شدید همراه است که قدرت ایستادن و راه رفتن را از افراد می گیرد.

در این زمان بهتر است، افراد در راحت ترین حالتی که کمترین درد را احساس کنند، قرار بگیرند که در نهایت باعث بهبودی و درمان آنها شود.

عدم درمان پارگی مینیسک در افراد مسن و عوارض جبران ناپذیرش

موضوع عدم مقاومت برای درمان در افراد سالمند بیشتر دیده می شود. این افراد باتوجه به شرایط و روحی و روانی که دارند از درمان و حراجی مینیسک زانو خودداری می کنند. در همین راستا بهتر است در زمان های اولیه ابتلا به این عارضه، سالمندان را آرام کنید و در مراحل بعدی، درمان را شروع کنید.

در درمان سالمندان نکته مهمی که بهتر است به آن توجه کنید، طول درمان است. برای درمان بیماران جوان سرعت بهبودی بیشتر از سالمندان است و دوران نقاهت زودتر به پایان می رسد.

اما این روند برای سالمندان کندتر پیش می رود که امکان ایجاد ناراحتی و عدم ادامه به درمان برای آنها وجود دارد.

در ادامه به ذکر چند مورد در صورت عدم درمان مینیسک اشاره می کنیم:

• لاغر شدن عضلات چهار سر ران
  • شنیدن صدای زانو حین راه رفتن
  • خالی کردن زانو یا احساس ناپایداری در راه رفتن
  • قفل شدن زانو و عدم راه رفتن صحیح

در ادامه موارد گفته شده در جهت موضوع خطر عدم درمان مینیسک زانو میتوان به اختلال در جریان خون رسانی اشاره کرد. بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که جوش نخوردن غضروف ها در طولانی مدت باعث افزایش عدم حرکت جریان خون در بدن می شوند که این موضوع سلامتی پا و در نهایت راه رفتن را تهدید می کند.

به این موضوع توجه داشته باشید که در مواردی، خطر عدم درمان مینیسک زانو در لحظه باعث ایجاد عوارض گوناگون نمی شود که این موضوع در ورزشکاران، به دلیل گرم بودن بدنشان در ساعات اولیه بروز این اتفاق بیشتر دیده می شود. پس موردی که باید به آن توجه کنید، سلامتی بدنتان است.

توجه داشته باشید بعد از بروز این مشکل زمانی را به استراحت بپردازید که علائم اولیه این بیماری ظاهر شوند و سپس در سریع ترین زمان ممکن به درمان آن بپردازید.

سخن آخر

خطر عدم درمان مینیسک زانو یکی از بزرگ ترین مخاطرات دنیای پزشکی به شمار می رود. بر همین اساس لازم است که افراد در ساعات ابتدایی ابتلا به این بیماری به پزشک، برای درمان این عارضه مراجعه کنند. بااین حال برخی از افراد مانند ورزشکاران و فوتبالیست ها در مراجعه به پزشک و درمان این عارضه سهل انگاری می کنند که در نهایت باعث ایجاد مشکل برای خودشان می شود.

این درد در ساعات اولیه پارگی منیسک به حدی است که افراد توانایی صاف کردن زانو و حرکت را ندارند. باتوجه به موارد گفته شده بهتر است در ساعات اولیه بروز این عارضه به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

مطالب زیر را حتما بخوانید